Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikett: raser
Läst 12658 ggr
.m.m
1

Whippet vs Italiensk vinthund

Hejsan!

Jag är ny i vinthundssvängarna men inte för hundvärlden i sig.

Jag har kikat på italiens vinthund och whippet som båda intresserar mig, har läst det jag har hittat om dem på internet och läst i trådar men har fortfarande några frågor kvar.

De ser så otroligt sköra ut… hur sköra är dom egentligen? Låter kanske jättefånigt, men vågar man krama en sån?? Är det vanligare med benbrott hos en sån tex, än var det är på random andra hundar?

Sen undrar jag i hur reserverade resp glada i främlingar de är?

Slutligen såklart, whippets och IV verkar otroligt likasinnade. Är det verkligen bara storleken som skiljer dem åt?

Skygghet/trygghet?

Är tacksam för alla svar på dessa frågor och annat ni kan komma på. :)

Ha det gott!

Snäckbönan
2

Hej, jag tänker att italiensk vinthund är mer aplik än whippet i sitt beteende. Jag har en korsning italiensk-vinthund/Jack russell och trots det stora terrierinslaget bär han sig ofta mer åt som en liten apa  eller något annat odefinierbart djur än en hund.

Italienska vinthundar, inklusive min hund verkar också ha mer rörliga ryggar än andra hundar och tycks älska att vinkla sitt huvud i 90 grader från kroppen när de sover. Kanske även whippets gör detta, men det ser nog mer extremt ut på en så finlemmad varelse som den italienska vinthunden.

Vissa individer är tunna som mygg (jag föredrar dem med lite grövre benstomme) och jag har läst att de verkligen har lätt för att bryta sina ben. Min hund har fått terrierns grovlek i rörbenen och det är jag glad över. Whippets är nog inte lika ömtåliga som italienska vinthundar, men jag tror att de italienska vinthundarna är mer annorlunda i beteendet jämfört med andra hundar än whippets. Det finns nämligen terrier i bakgrunden på whippets medan italienska vinthundar är mer rena vinthundar i flera generationer utan inblandning.

Jag har intrycket att italienska vinthundar är mer reserverade än skygga. De är nog inte förbehållslöst förälskade i hela mänskligheten som vissa andra småraser.

Andra vet säkert mer och kanske säger att jag har fel (i synnerhet whippetägare), men detta är vad jag har snappat upp !

.m.m
1

Intressant! Tack så mycket för ditt svar! :)

Nån whippetägare som vill kontra? ;)

raggorgeous
0

Spännande frågor och svar.. lite samma som jag funderar över

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Gaiezza
0

Jag säger definitift Whippet :)

Bacon, svaret är bacon. 

Littlem
1

Ja jag var ju lie anti vinthundar förut för jag tyckte de såg sköra ut. Men så fick jag hem en whippetkille o kan inte säga att han är så pipplig. Vet inte hur mågna gånger han vart o busat i skogen o lyckas rispa hål på benen o skära sig på saker men inte ett ljud.

Det går att kramas med honom, rätt hårt, utan att han går sönder ;)  Och man kan brottas med honom. Nu har han en amstaff på över 30 kg som bästa kompis och de jagas o brottas utan problem!

Det han är pipplgiast med är väl blåst/regn. Då vill han inte alls va ute.

Har haft med mig min kille på jobb där han träffat otroligt mkt folk o åkt mkt kollektivt så han är van vid mkt folk. Han är inte jätteintresserad av nya människor men brukar gå fram o kolla iaf. Det är väl lite udda som jagfattat de, ananrs är de väl mer reserverade mot främmande djur/människor som inte tillhör"flocken".

raggorgeous
1

Så länge de är mer "reserverade" utan att vara griniga mot tex andra hundar kan jag tycka att det är lite plus. Hellre det, enklare om de inte är galet översociala. Men ändå att de vill vara med :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Littlem
0

Ne, vet nog inte om jag vet om nån whipp som är hundaggressiv. Sniff (min kille) är ju snarare tvärtom. Vi möter massor hundar när vi är ute på dagarna som beter sig aggressivt ( om deär arga elelr rädda vet jag ju inte men aggressivt mbettende iaf)= kastar sig i kopplet hysteriskt skällandes. Och han bara travar förbi. Kastar knappt ett öga på dem.

raggorgeous
0

#7 vad underbart att din kille är så! Sån vill jag också ha :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Fjordell
0

Jag är också väldigt nyfiken på vad som sägs om de två raserna. Jag har i och för sig bestämt mig för en italienare redan, men ändå kul att läsa vad andra har att säga. :)

Lussie
0

Whippet säger jag, men har dock inte haft Italiensk vinthund! Glad

vafh
0

Min syster har en italienare

Hon är super social och framåt "tänk MYCKET motor" men det är klart hon har ju varit med matte på jobbet ( ett djursjukhus) sedan hon var valp så hon är ju van vid det mesta… Backar bara för dåligt väder :)

Vania och Juno

[Sagameridesiree]
0

Jag funderar på en Italienare med, dom är så söta och precis min typ av hund. Om ni vet vem JennaMarbles på youtube? Hon har en IG och han är hur go som helst.