IV uppfödare
Hejsan!
Jag ska skaffa en italiensk vinthund längre fram, förhoppningsvis.
När vet jag inte riktigt, eventuellt till hösten kanske. Beror på hur det ser ut med jobb och annat runtomkring då, jag vill vara ute i god tid och hitta en uppfödare som jag trivs med och som har bra, friska hundar.
Nu behöver jag hjälp att hitta en bra uppfödare, är ganska ny på detta och har sökt runt och hittat en som jag har fastnat för, men kan inte avgöra om kenneln är bra eller ej. Hittar inget på hunddata om deras hundar, för där ska väl hälsoundersökningar stå? som ögon, patella osv.? eller så har jag helt missat något. Vad är normalt att man undersöker på IV innan man väljer att avla?
berätta gärna allt ni vill och kan.
Spelar inte så stor roll vart i Sverige uppfödarna finns, är villig att åka en bra bit. 🙂
Nu är jag inte så insatt i IV-världen men överlag är vinthundar friska och man testar inte (många av raserna) för några specifika sjukdomar. Så att du inte hittar några hälsoundersökningar på hunddata är inte konstigt.
Gå in och kolla på rasklubbens hemsida sriv.se , där hittar du nog det mesta du behöver och säkerligen folk som kan svara på dina funderingar.
Du kan även ta en titt på SKK:s sida Köpahund och se vilka uppfödare som finns. javascript:nicTemp();
Unfortunately, common sense isn't that common.
Super, då vet jag läget.
Tack för svar. 🙂
Kravet jag har på mina uppfödare är att de ska ögonlysa sina avelsdjur. Gärna kolla patella också. Men just ögonlysning är ett måste för min del när jag ska köpa nästa italienare.
Så vill jag såklart att föräldarna ska ha meriter inom utställning då jag vill ha en rastypisk hund som jag kan ställa ut i framtiden.
Italienaren jag har nu är feltecknad och kan inte ställas ut i Sverige, tyvärr. Och jag som älskar att ställa ut! Det blir inte alltid som planerat, haha.😉
Jag kan verkligen rekommendera kennel Dervisch ( http://www.dervisch.com/ )
Min Italienares föräldrar kommer från denna (vi är där ofta och hälsar på!) och han har super fina hundar - väldigt bra meriter i utställningar och han är stenhård med vart hundarna hamnar och att se till att hundarna är 200% friska!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tack för svar #4 och #5 ! :) Ska absolut kolla in den kenneln. Jag har kikat lite extra på heesa meesas, någon som har en uppfattning om den kenneln?
#6 En uppfattning som tyvärr jag inte bör dela offentligt - men PMa om du vill veta ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#6 Heesa Meesa skulle jag ALDRIG köpa från. Och då är jag inte ens direkt insatt i IG världen..
#8 tack, jag har fått upp ögonen för det nu. Så det är inget aktuellt med den kenneln!
#7: Hej, vet att detta är en gammal tråd men jag chansar. Hade du velat dela din åsikt till mig med i dm?