Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettuppfostran-träning
Läst 4498 ggr
.m.m
3

Rumsrenhetsträning på vinthundar

Jag såg en tråd på hundar iFokus om att rumsrenhetsträning är svårare och tar mycket längre tid i vissa fall. En del tycktes kunna koppla det till
storleken på hunden, andra kunde se sambandet att det var ras och/eller grupprelaterat.

Vad känner ni med vinthundar? Är detta något ni tänkt på eller hört talas om? Har rumsrenhetsträningen tagit lång tid med din hund? Varit extra svårt? Och ni som har andra raser också, eller olika raser/storlekar inom samma grupp, vad har ni märkt för skillnad?

.m.m
0

Ingen som har reflekterat över detta?

Littlem
0

Har ju bara haft 2 hundar varav detta är min första vinthund men jag tyckte inte han var så besvärlig att få rumsren.

[Neko]
0

Jag har inte haft något problem med att få mina rumsrena. Min tik var lite jobbigare än pojkarna, då hon tyckte det var trevligt att kissa i min säng så man slapp bli blöt om tassarna. Hon sa heller aldrig till att hon var kissnödig, som mina pojkar lärde sig. Men något direkt problem var hon inte att få rumsren. 

Det jag hört är att italienare kan vara svårare att få rumsrena, kan tänka mig att det är för att de är frusna av sig och inte gärna vill vara ute i kallt väder.

Pappaparon
0

n whippettik behövde inte rumsrenstränas alls faktiskt! Vi fick hem henne när hoon var 9 veckor, uppfödaren berättade att hon aldrig varit ute förr ( tyckte vi var hel knäppt). Vi satte ner henne på golvet och det första hon gör är at krafsa på dörren och vill ut och kissa. hon aldrig kissat inomhus ! Jag fattar inte hur det gick till……

.m.m
0

Tack för era svar!

trex
0

Har haft 2 greyhound ingen av dem har varit svår att få rumsrena. Har också haft afghanhund den ena var lätt att få rumsren. Den andra gick inte att få rumsren, pröva allt, omöjligt. Otur , oskicklighet? Vet inte.

Roligt var det inte.

smurfan-13
0

Gällande storleken på hunden tror jag snarare att det isf handlar om husse/mattes engagemang för att få hunden rumsren. Det är helt enkelt en väldig skillnad på att torka/plocka upp en grandis lämning från matten än en från en chihuahua ;) Och ju jobbigare det är desstu mer noga är man m att se till att det faktiskt inte sker inne.

Här har vi ju nu en valp som avskyr när det är kallt eller blött, men han har lärt sig att ju fortare han gör det han skall ute desstu snabbare kommer han in ;) Dock sker det fortfarande en massa olyckor inne, men det är vårt fel (som inte kan ha koll på honom hela tiden).

[Neko]
0

Ja så kan det nog vara också :) Lättare att hålla koll på en stor valp som inte får rum bakom soffan att kissa också!

Snäckbönan
0

Min italienska vinthundskorsning tog ett drygt år på sig . Efter 6 månaders ålder hände det dock bara tre gånger, två gånger bajs och en gång kiss, på 6 månader. Nu har det inte hänt på nästan ett år och jag anser nu att han är helt rumsren!