Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 12505 ggr
[Virvel-Rex]
2013-01-31 12:14
0

Skaffa Greyhound?

Till sommaren har jag funderat länge på att skaffa en till hund, och det har gått lite fram och tillbaka med vilken ras det ska bli.

Lite fakta om mig först och främst:
Jag heter Amanda, älskar hundar. Söker efter en nogolunda allergivänlig större ras som är jobbigvillig, smart och söt. :) Men som också kan vara en riktig soffpotatis! Och med en lite "all around hund". Har en hel familj med som gärna hjälper till ifall jag skulle bli sjuk och hunden skulle behövas motioneras. Jag vill att rasen ska vara genomtänkt och vi ska passa varandra perfekt!

Min bror är allergisk, men han tål katten (som inte är allergi vänlig) och våra andra hundar som är av rasen Bichon Havanais(allergi vänliga).

Jag har alltid viljat ha en stor hund, men de flesta stora allergivänliga hundar jag träffat på är väldigt dyra (20.000kr) som t.ex Goldendoodle.
Men så sökte jag lite på internet efter allergivänliga hundar och kom fram en sida med bara allergivänliga hundar, och bland dem fanns greyhound! Då blev jag faktiskt ganska glad, eftersom jag tycker dem är både fina, bra storlek och bra temp. Men är de verkligen allergivänliga? Dela gärna med er av egna erfarenheter. Men eftersom min bror tål katter (som igenkligen brukar vara värre än hundar) så ser jag att det kanske ändå skulle finnas en möjlighet att skaffa Greyhound?

Och sedan det med, storleken. Vi har bara små hundar, men jag har alltid suktat efter en stor hund, som är mer ja, hund att ta i. ;) Men hur är det när de är små? Jag menar alla valpar är ju busiga, kissar på golvet ibland, och sådant valpar gör. Men ni tror inte det skulle bli problem mellan greyhounden, små hundarna och katten? Vad jag läst har de ju en viss jaktinstinkt men det skulle inte bli något med katten va? Eftersom våran katt bara är en väldigt, väldigt, söt men busig kattunge.
Sedan tar jag nog med fast hand med Greyhounden, aktiverar, tränar den osv. Men jag tänkte att den bara inte skulle riva halva huset när den blir stor?

Min syster har ju med en hund, och vi tänkte att vi skulle börja att dagligen gå långa promenader i skogen. Och hon ska med träna agility med sin och min andra hund, som är ganska mycket ointresserad av sådant vill absolut inte köra agility. Så jag vill ha en hund som gärna ska vara jobbigvillig för sin godis. Men även vara en mysig soffpotatis som jag också läst greyhounds är.
Och det med att om jag skulle råka bli sjuk har jag en hel hundälskande familj som gärna hjälper till.

Behöver hunden t.ex ha på sig kläder utomhus på vintern eller så? Eftersom med tanke på att de inte riktigt har en så tjock päls.

Sedan inan har jag också tyckt om Italienska vinthundar, men nu när jag börjat läsa på mer och mer om dem, gillade jag bara dem mindre och mindre medans greyhounds växte för mig. Italienska vinthundar läste jag hade en ganska stor sjukdoms bild, vilket jag inte gillade. Medans bara greyhound kunde få tarmvred sällan.. Och när jag pratat vidare om detta med tarmvred lät med andra så låter det bara som de sällan får det, och att det är ganska lätt att fixa. Men då undrar jag med hur mycket skulle det kosta om hunden kanske skulle få tarmvred? "Taket" här hemma är ju ganska bra, så att säga. Så veterinär besök och sådant blir igenkligen nog inga jätte stora problem här. Särskilt inte eftersom vi självklart kommer försäkra hunden.

Jag tror jag prickat in rätt hundras för mig. :)
Nu blev det ett ganska långt, jobbigt och rörigt inlägg. Men det är bara så ni får rätt uppfattning om mig och vad jag söker.
Med vänliga hälsningar Amanda.

Maria29
2013-01-31 15:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag inte göra dig besviken men greyhounds är kanske inte rasen du söker..

Allergivänlig vet jag inte om mina greyhounds är efter som jag inte är allergisk mot vare sig hundar eller katter (har nämligen greyhounds,golden och katter). När det kommer till träning så som agility osv så skulle jag rekomendera whippet mer än jag skulle rekomendera min egen ras, efter som mina (och de jag känner) föredrar kap, och lc och att sova framför att lyda. Men efter de jag har läst och de whippar jag träffat så är den mer för alla typer av sporter och mer lydig en t.ex grey.

När det kommer till jakt instinkt så skulle min ena grey "klippa" en liten hund eller katt ute (tyvärr) om han fick möjlighet medans min tik gärna leker med små hundar, men med det sagt så skulle jag aldrig lämna henne med någon liten hund ensam. Jag vet att det finns greys som lever med små hundar men mina är inte av den typ och våra katter är inne katter så jag behöver inte oroa mig (men skulle katterna komma ut så skulle mina hundar få "reptilhjärna" och det skulle sluta illa).

Jag får min ras att låta jobbig men jag skulle rekomendera den till de flesta som vill hålla på med lc, kap (om man väljer en sådan) eller uts. (om man väljer en sådan). Som jag skrev ovan så tycker jag att du ska kolla på whippet efter som den är liten gillar att träna och kan slapna av på samma sätt som greyhound..

Lycka till!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Virvel-Rex]
2013-01-31 16:24
0

Åh. :( De låter bättre när man läser om dem..

Ingen annan som har andra åsikter?

[Neko]
2013-02-01 22:56
0

Jag skulle rekommendera att ni åker till en greyhound-kennel och kollar om din bror tål dem öht. Allergivänliga har jag inte hört att de är nämligen.

Jag skulle också råda dig att fundera noga om det verkligen är rätt ras för dig. Absolut finns det greyhounds som är arbetsvilliga, men man får vara beredd på att lägga ner extra energi och uppfinningsrikedom på att lista ut vad just den individen tycker är värt att arbeta för, och det måste vara varierande för att de inte ska tröttna. För tycker de inte att det är värt det, så kommer de inte göra det. Det är trotts allt en jakthund som är avlad för att på egen eller i flock jaga och döda byten. Helt utan ägarens hjälp. Jakten kommer alltid vara vad din greyhound kommer tycka bäst om, som lure coursing, kapplöpning eller i värsta fall katten på tomten. Katten som den accepterar inomhus kommer till största sannolikhet ses som byte utomhus.

Jag har två vinthundar och en podenco, alla tre har jag haft sen de var små och katt har funnits i hemmet från första början. De skulle aldrig få för sig att göra dem något inomhus, men jag vet också att skulle de vara ute skulle de döda dem (som med allt annat som kan ses som byten).

Tarmvred (och magomvridning) är ingen enkel åkomma. Hunden måste komma till veterinär omgånde, den riskerar att förlora sitt liv i plågsamma smärtor inom loppet av några timmar om den inte får vård. Inte ens då är det säkert att den klarar sig. Det är ingen lätt åkomma, utan det handlar verkligen om liv eller död. 
Man får vara noga med att inte motionera dem eller göra andra fysiskt krävande aktiviteter precis innan och några timmar efter de ätit, för att minimera riskerna för tarmvred och magomvridning.

Hör med olika uppfödare vad de har att säga om sin ras, så får du en mer rättvis bild av hur greyhounds är. Fundera sen om greyhound är rasen för dig

Pappaparon
2013-02-20 10:22
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar whippet om du vill ha allergihund. Jag har whippet och fick till och med ta med den in i skolan! Alla tålde den. Den är också en riktig friskus! De är antingen helt speedade och springer som tusan eller ligger under täcketot och slöar. Vilken av raserna du än väljer vill båda kunna sräcka på benen ofta, flera ggr per dag helst. Promenader räcker inte utan den vill ha ex. en stor inhägnad gräsmatta där du kan släppa den. De springer och springer och springer. Och de älskar att bli jagade, att du försöker komma ikapp. Det var så jag fick kondis, de blir aldrig trötta!

Driva
2013-02-23 22:16
0

Vår greyhound vi hade när jag växte upp växte upp med våra katter och hade aldrig några problem med vare  sig katter eller små djur. Han satte aldrig efter något ute heller, så var aldrig några problem med inkallning även om det sprang förbi harar mitt framför fötterna på honom. Men han är nog ett undantag… 

Jag har svårt att se en greyhound köra agility, inte bara för att de kan vara väldigt svår motiverade. Jag tränade vår hund till tricks, men man fick ha mycket godis och väldigt korta pass, för efter bara ett par försök tröttnade han även om man hade världen goaste godis. Utan också för att de kommer ha svårt med balanshinder, vi försökte få vår hund att balansera på balansbom, det gick inte alls, han försökte verkligen men det gick inte, han var för hög och tappade balansen hela tiden. Nu var han en ganska stor och klumpig greyhound, kanske en mindre smidigare skulle ha lättare, men de är inte några ultimata agilityhundar.

själv älskar jag greyhounds de är underbara hundar. De är mysiga och väldigt tillgivna, men även om de älskar sin familj, så kommer de inte göra något de själva inte ser syftet med och de har väldigt stor integritet. Lite som katter. Så vill man ha en lätt hund att träna med, så är de inte hunden man letar efter. 

Sen ska sägas att det finns inga garanterat allergivänliga raser. Det är olika för olika allergiker. Så bästa är att träffa hundar av den sorten man r intresserad av och se om det fungerar. och ang goldendoodle, så dkulle jag se upp med uppfödare som tar 20'000 för en blandras! Dessutom är det inte säkert att de skulle vara allergivänligare än en vanlig golden beroende på vilka gener som slår igenom…

Besök min blogg: http://bumpi.se