valpar
Hej! Jag har en supergo whippettik på 2 år ( 3 i juni) och funderar att ta valpar på henne ev. nästa eller nästnästa år. Jag har haft några whippets men ingen har haft så bra lynne som hon! Just därför tycker jag det vore bra med valpar på henne. Hon har varit utställd ( kom 2:a) och skötte det finfint. Mina frågor är: - när är optimala åldern för en tik att ha valpar ? -var hittar man en bra hanne? -hur gör man sedan med uppdeling av valpar mellan de två hund ägarna? Måste man dela, eller kan man "köpa" parnigen? Och om det är något annat viktigt att tänka på så skriv det!
Hjälp vad söt… :)
Jag har aldrig fött upp hundar, men kan ge dig mina tankar om det ändå. :) Jag tänker spontant att det är bra att göra upp en bra budget och plan i god tid innan man bestämt sig för att sätta en plan i verket. Räkna in alla nödvändigheter som hälsokoll på mamman och valpar exempelvis, en beräkning i hur mycket och vilken mat som ska gå åt, och även plan och budget för oväntade saker som kan poppa upp.
Titta gärna upp hennes syskon och hör hur de är i sättet. Kommer hon från en jämn kull? Vad du tänker dig en bra matchning till henne skulle bli. Vad letar du efter hos hanen både i sätt och utseende som skulle passa henne? Vad vill du att valparna ska ta efter i utseende och sätt? Avelshanar brukar man ofta se på rashemsidor. Jag skulle titta där först.
Priset och ev uppdelning är inte skrivet i sten utan brukar komma överens om innan man låter hundarna träffa varandra. Få det gärna skriftligt för bådas säkerhets skull och för att undvika missförstånd eller konflikter efteråt.
Sen kanske ha en bra kennel i ryggen som tycker att det är en bra idé och stötta dig i det här. Har du frågat kenneln hon kom ifrån? Och om svaret blir nej, ta reda på varför och fundera på att anledningen är god/tillräcklig för att avstå, eller vänd dig till en annan uppfödare av din ras.
Hoppas du får svar på dina andra frågor också. Mycket att tänka på. :)
Tack ska kolla runt lite. Jag vill ENDAST avla på lynne inte färg, storlek osv men om hannen är utställd och har bra stam är ju det e n bonus när man ska sälja valpar.