Podenco
Hej vinthundsfolket!
Jag ska kanske bli jourhem åt en podenco hane, och har läst runt lite här på sidan, och googlat lite såklart.
Det jag undrar är, behöver dom speciella halsband och täcken?
Har inte hittat någon direkt info om detta, och varför isåfall?
Är det något speciellt man ska tänka, tex. äter dom någon speciell mat osv? Läste det någonstans också, kanske bra att veta (om) innan hunden kommer hit!
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag har visserligen inte Pod, utan greyhound och jag ger Standardt som foder och använder martingales eller Jecka selar när jag rastar… Täcken kan man köpa lite varstans vissa köper sina på sin lokala zoobutik, man kan alltid hitta bra täcken så det är bara att titta lite varstanns (själv köper jag mina på ebay).
Lycka till!
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
#1 Tack! Har läst lite olika ställen att dom kräver andra täcken än det som finns i zooaffärer därför jag undrade 
// Lise
Jag har hurtta täcke på min Podenco Ibicenco, den senaste modellen tycker jag sitter riktigt bra (Ultimate heter modellen).
Standardt fungerar min PI utmärkt på, tillsammans med lite nordic färskfoder eller com og hundemat. Har inte hört att de ska äta något speciellt. Utan ett bra foder helt enkelt, är så individuellt vem som fungerar bra på vilket foder. Jag är frälst på standardt då jag gillar deras tänk att det inte ska vara onödiga ingredienser i fodret.
Jag använder björkis halsband, eller annat vanligt halvstryp.
Nyfiken, vilken typ av Podenco ska du vara jourhem åt?
#3 Tack! Får man köpt standart överallt? Känner inte igen det märket.
Det är en Podenco Canario tror jag, korthårig 
// Lise
Standardt finns lite varstans men jag köper min via Animail.se (får ju hem fodret till dörren och jag har ingen bil)…
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
#5 Låter toppen ju! 
// Lise
Kul :) Ägaren till denna sida http://www.podenco.se/ har importerat två Podenco Canario från en uppfödare i Spanien, står mycket bra fakta på hennes sida om du vill läsa mer. Eller fråga henne om frågor, hon är trotts allt den enda i sverige med renrasig canario och lite av en nörd/expert på podencoider ;)
#7 Aha där ser man! Ja hunden kommer ju från spanien, som jag eventuellt (förhoppningsvis) ska bli jourhem åt 
// Lise
#9 Vilken fin kille!
Okej, då vet jag!
// Lise
#9 vilken köldtålig kille du har! Min fjant skulle gärna ha täcke när det blir kallare än 10+, men han får vänta tills det blir nollgradigt ;)
#11 det blir en vana