Hur är dessa raser?
Jag är lite nyfiken av mig på 2 raser Vill veta lite, har funderat på kanske om de skulle kunna passa mig i framtiden. Jag tänkte helst på en större hund som är väldigt lugn som kan lättare leka med mindre hundar(Många jag känner har småhundar) Så jag skulle vilja höra om någon kunde berätta hur eran dag med dessa raser är? Hur tillfredställer ni deras behov? Kan notera att detta är bara en nyfikenhet så de är inget som är spikat, men vill bara skaffa mig en bild av dessa raser i ett hem. Raserna är : Saluki Afghanhound
Jag kan berätta hur mina dagar med min afghan ser ut.
Den börjar alltid med att jag vaknar snett över sängen, eftersom Jamaal lagt sig raklång rakt över fotändan under natten :)
Frukost och en promenad på ca 1h eller bus i rastgård (då får han mat efteråt för att undvika risken för magomvridning).
Är det baddag (ca 1gång i veckan) tar det ungefär 3h att bada, föna och borsta. Tiden varierar beroende på pälsmängd och kvalitée. Om man inte väljer att ha den rakad.
På eftermiddagen blir det en promenad till, kvällsmat och så en kvällskiss innan läggdags.
När det är kapp-säsong brukar vi försöka träna på kappbanan några gånger i månaden, annars är faktiskt Jamaal nöjd med att få sina promenader, springa fritt och följa med på det mesta.
Oavsett vilken ras du väljer tror jag inte att det blir något problem med dina vänners småhundar, iaf inte om du väljer en valp. De kommer uppfostra valpen så den vet vart gränserna går.
Vuxen hund brukar funka bra det med, men en del vinthundar kan se en springande småhund som ett byte.
Tack för ditt svar ! :) Det gav mig massor av bra infomation! Blev sugen när du berättade om kappsäsong ! Kanske nått man skulle ta och titta in lite mer på! Låter ju helt underbart för en sån typ av hund ;)
Jo valp är de jag kommer skaffa tänkte jag isf. just för att lära från tidig ålder att liten hund inte är byte.
Ja kika på kapp och sen har du även lure coursing :)