Såriga ben?
Min Whippet blir röd och får lätt småsår på tassar och ca 10-15cm upp på benen nu när det är blött och kallt. I går var vi på en stor åker och min hund lekte med en annan. Dom sprang runt i gräset och när vi kom hem var han röd om tassarna och blödde lite på ett par ställen.
Så här var det förra året också och när det blev skare på snön skar han upp sig flera gånger. Inte allvarligt men ändå så pass att det blev rispor som blödde.
Jag har funderat på sånna där utstälnings strumpor som långhåriga hundar har. Men jag funderar på om dom verkligen sitter kvar när han springer som han gör.
Jag som har afghan och använt stövlar kan enkelt säga Nej, det gör de inte. Samt att de blir väldigt hala för dem att gå i när det är snö ute. Jag har endast använt dem till utställning så han inte blir smutsig om fötterna, men är det tillräckligt kallt och rent ute har jag struntat i det eftersom det är som "bambi på hal is" ute.
Däremot vet jag många greyhoundmänniskor (och en del andra vinthundsfolk med för den delen + en del slädhundsfolk tror jag) som använder fleecetofflor för att skydda tassarna mot vass skare. Om du är lite händig så syr du enkelt själv en fleecestrumpa med kardborre fäst på en bit resår så du kan dra åt den runt fotleden.

Jag kan knappt sy en sak söm men har du några länkar eller bilder så känsla jag kan be någon sy som kan det där.
Har tyvärr inte det, men om du har facebook kan du kontakta Agnetha Agge Andersson. Hon syr sockorna

Ska se om jag hittar henne! Tack för tipset!

Hm, det finns tydligen två. En i Esiklstuna och en i Asarum. Vet du vart hon bor?
Här har du en sida som säljer sockor, de är dock inte i fleece men du ser modellen lite. Mer bara som en "tub".
http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/category&path=56_50_70

#6 Tack! Ska kolla med dom hur tjocka dom är så det inte blir för klumpigt för hans smala ben. Men han behöver ju inte så långa för såren går sällan upp över ca 10cm över tassen. Kanske kan köpa två och klippa av så dom passar alla fyra benen.

Nu har jag beställt Skarmanchetter till Ville. Återkommer när vi fått hem dom och provat dom!
Vad bra! Jag provade aldrig dedär, iofs var vi inte ute mkt i skare när jag jobbade i butiken. Men dedär är ju rätt mjuka o följsamma. Skall bli intressant o höra hur de funkar.

Ja jag hoppas också att dom blir bra! Vill ha dom NU! Jag är så otålig! O:-)

Idag fick jag dom! Givetvis var dom förstora! Får se hur jag löser det. Hade en tanke på att sy dit reflexer. Kanske kan jag korta av dom samtidigt. Frågan är hur jag ska göra för att det inte ska bli stelt.
Menar du att de va för långa?
Finns de inga mjuka reflexer du kan få dit, elelr typ nå reflextråd eller nått? TÄnkte som kan finnas i koppel o så.

Längden gick att klippa till men dom var för stora runt om. Jag klippte av dom och sydde in dom två centimeter. Sydde dit tunn reflex över skarven. Har bild på mobilen som jag kan försöka lägga upp ihelgen!
Ahh, bra du kunde fixa iaf! De mesta prylarna är ju som gjorda för slädhundar, inte vinthundar. SPeciellt inte whippets. Hade ju velat ha en nomesele till min kille men inte ens den misnta passa. Du är ju gjorda för hundar med rundare bröstkorgar lixom, så de blir o specialbeställa!