Inappetens/Foderleda hos vinthundar?
Undrar lite hur det ser ut för er andra med vinthundar, har ni också upplevt när en eller flera av era hundar vägrar att äta eller bara äter ytterst lite?
Ivana har alltid varit petig och kräsen som bara den när det kommer till att äta, men efter att vi började öka hennes motion istället för att minska under hennes värsta perioder har hon blivit bättre, inte bra men bättre. Efter ett flertal besök hos veterinären med mängder av tester så fick vi höra att problemet hette just inappetens eller foderleda, jag hade aldrig hört om det innan och veterinären hade inte många råd hur vi skulle få bukt med det.
Enkelt förklarat så äter hon alltså inte alls så mycket som hon behöver, tröttnar snabbt på olika foder och har otroligt svårt att hålla vikten och bygga muskler.
Vi har lyckats hitta en fungerande metod genom att ge hälften färskfoder och hälften torrfoder. När det är som värst, exempelvis under löp och när det är varmt, får hon kycklingvingar, tonfisk och annat kött som hon än så länge inte har vägrat. Eftersom jag inte alls är kunnig nog så skulle jag inte våga mig på att BARF:a, men att under kortare perioder servera kött och grönsaker är det värt om hon faktiskt äter.
Hur ser det ut för er andra som har vinthundar? Har ni också petiga hundar och hur har ni löst det i så fall?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag har aldrig haft en petig hund, tvärt om så får jag hem kompletta matvrak.
Eller jo. Min sommarhund, hon var tydligen en konstant matvägrare. Det roade hon sig med i ungefär en vecka hos mig, sedan var hon lika mycket matvrak som alla andra hundar jag tagit hand om 
Det jag gör har jag nog skrivit om lite överallt, men det tåls att skrivas igen.
Jag börjar med att kolla noga hur mycket hunden faktiskt äter. Äter den en halv deciliter? Ja då ger jag bara en halv deciliter nästa måltid och absolut inget godis eller så mellan målen. Dessutom ser jag till att ge rejält med motion. Maten ställs fram och när hunden ätit det som den vill ha så tar jag bort skålen, men målet är att aldrig ge mer än jag vet säkert att hunden äter.
När jag känner mig säker på att hunden äter en halv deciliter så lägger jag på en halv deciliter på ett av målen, oftast på kvällsmaten eftersom de brukar vara hungriga efter motionen då. När det gått några dagar och jag vet att hunden äter en halv deciliter på morgonen och en deciliter på kvällen så börjar jag ge en deciliter även på morgonen. Sådär håller jag på, tills hunden äter så mycket som den bör äta.
Dessutom ser jag till att ge riktigt bra foder, som är lätt för hunden att smälta och få energi från, så att man inte behöver ge stora mängder av fodret.
Vissa hundar har jag behövt hitta på lite specialare åt för att öka aptiten. Att lägga maten i toarullar är en grej, andra aktiveringsleksaker eller pet-flaskor gå finfint det med. Just om hundarna tycker det är tråkigt att äta så brukar det hjälpa fint att de får jobba lite för maten. Det känns bakvänt för många att göra det svårare att komma åt maten när hunden inte vill äta, men de vänner jag övertalat att testa har upplevt precis samma som mig, nämligen att det ökar hundens motivation.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag borde kanske låna ut min tös till dig ett tag, trots allt är det ditt tips om att öka motionen som hjälpt oss mest med matvägraren här hemma. 
Men vad jag upplever hos mina två så är det just kvällsmaten som slinker ner bäst, eller Tesla räknas inte riktigt hon äter allt med glädje och har bara struntat i en måltid i sitt liv.
Men jag tror nog jag ska försöka pröva att inte ge henne mer än hon äter istället för att stirra mig blind på hur mycket hon borde äta. Det där med att göra maten mer svårtillgänglig har däremot inte fungerat hos oss, när hon märker att det är mat så spottas det ut, godis däremot..
Det var en mycket olycklig hund när hon märkte att godiset började försvinna när hon tränade, det gick minsann att äta. Tyvärr hjälpte inte det, men det kan ju alltid vara en idé att se hur mycket godis som ges. Känns ju lite trist att ta bort det helt för henne när det är vad hon jobbar bäst för, men å andra sidan vill jag ju ha en hund som äter sig mätt på ett vettigt foder istället för godis.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Har haft 5 Borzoier genom åren, alla var kinkiga med maten.
Men mina Silken Windhounds är matvrak allihop!
Det är bara när det är höglöp i huset som hanarna kan lämna en del :)
Hon är så välkommen så ;) Jag har ju bara en fyrbening nu och fy vad hon hatar att vara ensamhund..
Vad äter hon för foder nu? Vilka har ni gett? och hur är hon i hullet? Har du provat någonsin att inte ge mer än hon faktiskt äter för att sedan öka långsamt?
---------
Många hundar äter bättre på kvällen just för att då har magen kommit igång, fått i sig en del under dagen som den arbetat med. Magen har "vaknat till liv" helt enkelt.
Jag är väldigt noga med att mina hundar måste få i sig mat, just för att de inte ska få för mycket magsaft i magen och vägra äta av den anledningen (de kan ibland kräkas upp det, eller börja äta stora mängder gräs för att sen kräkas upp magsaft). I värsta fall går magsaften ut i tarmarna och skapar inflammation. Vilket det gjorde på min afghan. Jag vill inte att det ska hända någon utav mina andra hundar, därför är jag noga med att de får i sig något till frukost så magen inte blir sur.
Testa att dela upp maten på tre gånger under dagen, om hon bara vill ha färskfoder så ge henne det. Eller blanda ner en tsk kattblötmat eller leverpastej i kulorna. Om hon tycker om kycklingvingar så kanske hon kan äta det till frukost?
Jag har haft tur med min valp, så hon äter glatt allt som serveras. Jag är väldigt glad över att hon inte tar efter min vuxna tös, det räcker så gott med en som periodvis får en att slita sitt hår i vanmakt ;)
Misstänker att det är skönt att slippa problemet nu. Hur gjorde du för att få i dem mat när du hade Borzoier?
Ivana önskar nog periodvis att hon var ensamhund igen, för fy vad äcklig och jobbig valpen kan vara ibland. Men det är en enorm skillnad mot när hon var ensam, större delen av tiden är Tesla en jätterolig kompis. Men vill din tös ha en lekkamrat någon gång ibland med en matte i släptåg är jag säker på att Ivana skulle uppskatta det enormt :)
Just nu äter hon hälften Standardt extra och hälften VoH sprint (Gudarna ska veta hur många fodermärken vi tragglat oss igenom) vilket faktiskt fått upp henne i vikt, senast vägd igår och landade på 25,6kg vilket syns. Ett tag där i mitten av sommaren var hon däremot nere på 22kg och då såg hon helt klart inte vidare bra ut. Nu börjar hon få tillbaka musklerna och ser betydligt hälsosammare ut. Både ser och känns bättre gör hon också, i bästa form brukar hon ligga på ungefär ett kilo mer, men sen känns det inte helt tillförlitligt att bara gå efter siffror.
Jag har aldrig prövat att ge henne mindre, men det är ett tips till som lär prövas här hemma under hennes nästa period av matvägran.
Ditt tips om mer motion hjälpte i alla fall enormt när vi först började få problem med hennes ätande, så dina råd sparas. Just nu har hon ju börjat äta igen och jag tror att hon skulle bli rätt tjurig om jag började plocka bort mat. :P
Tre gånger om dagen gör att hon gärna inte äter alls, vi prövade ett tag men fick ge oss när vi märkte att två gånger fungerade allra bäst. När hon inte äter får hon faktiskt kycklingvingar till frukost, alternativt tonfisk och det äts, kanske inte med glädje men hon äter det.
När hon däremot hade sin absolut värsta period hitills, efter löpet i början av sommaren och i kombination med när det varit varmt har vi helt enkelt låtit torrfodret stå framme över natten så hon kunnat gå och pyssla med det då. Är inte heller riktigt förtjust i tanken på att hon har en helt tom mage, illamåendet blir otroligt tydligt när hon lyckas och då förstår jag att hon inte vill äta.
#6 Det var ju ett evigt blandande med "godsaker" i maten för att få Borzoierna att äta. Och dom blev ju aldrig feta precis, inte nån av dom.
När jag sadlade om till Silkens så bestämde jag mig för att inte hålla på med godsaker i maten mer.
Dom får det som serveras. Vill du inte äta - låt bli.
Men dom är så matglada att det endast vägras vid löp eller om någon inte är bra i magen.
Men konkurrensen gör ju sitt till. Jag har flera hundar, även om inte alla äter på samma ställe så vet dom ändå att om dom själva inte äter upp så kommer någon annan att ta maten för dom senare.
Visst är det tydligt att olika hundar har olika preferenser, en o annan äter upp vad dom får men tittar inte efter mer av vissa foder men kollar om det vankas lite till av andra.
Samtliga är helt galna när det serveras Nordic Special!
Har man bara en hund kan det nog vara bra mycket svårare.
Minns att mina Borzoier (hade som regel 2 i taget) vanligtvis hade en liten rituell dans där dom ständigt bytte matskål med varandra. Det var tydligen alltid godare i den andres skål ;-)
Men inte åt dom så mycket som dom borde i alla fall. Synd att inte Nordic fanns på den tiden.
Den där dansen känner jag igen, för det är ju självklart att den andra har fått något mycket godare (trots att de äter precis samma för det mesta). Men jag märker på min äldsta att hon, sen min lilla kom hem, är mycket mer intresserad när maten serveras. Knepet för att få dem att äta kanske är att skaffa sig tre till 
Men färskfoder är verkligen guld värt, det var i alla fall det som fick min äldsta att börja äta regelbundet. Nordic har jag däremot inte prövat, men jag har funderat på det många gånger, har hört mycket gott om det fodret.
Min kille är med kräsen. Mycket motion hjälper en del. Men han får både torrfoder och färskmat nu (Vom & Hundemat) och det är uppskattat och gör att han har lite bättre aptit. Dock snor han gärna åt sig av andras mat om vi är o hälsar på nån vän med hund om deh ar mat framme.
Jag har haft jättebekymmer med min Greyhoundtik. Men för några årsen började jag att ge henne KLASS Färskfoder. Det blev en stor förändring. Efter ca två veckor så gick hon upp i vikt, blev piggare och hennes klåda försvann. Hon äter det bättre. Men fortfarande har hon perioder hon äter sämre. Men det är inga större problem.
Låter rätt mycket som min tös. Hon började äta helt okej när vi började med färskfoder, hon var nog runt året då, och har perioder när hon inte gärna äter (löp och värme är det mönstret vi har hittat) så vi får ge henne kött i alla dess former istället.
Däremot hittade jag Standardts tillskottsprodukter och jag tror minsann att hon har börjat bli mer intresserad av maten när vi börjat blanda i blodmjöl.
Å andra sidan så har hon aldrig lidit av några fysiska problem som klåda eller liknande så det är nog bra att fråga en veterinär om.
Hennes klåda är förmodligen någon form av foderallergi. Har varit hos veterinär om detta så klart. Men det krävs en lång utredning för att få reda på vad exakt hon är allergisk mot.
Min salukipojke är otroligt matglad, han har väl tom varit överviktig en gång i tiden (inte när jag ägde honom). Så, jag får alltid tänka på hur mycket han får i sig och ha noga koll på hans hull osv. För ja, han är en saluki, som på något vis alltid hittar främmande mat att stoppa i munnen 
/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus
Besök gärna min blogg eller facebooksida!
#14, de där långa nosarna är ju extremt bra på att hitta ner i små fickor och allt möjligt också :D
---------
Jag har en extremt kräsen whippet som har varit svår att få upp i hullet. Han äter ganska bra av Purina Pro Plan och RC Sensible men andra foder dissar han helt efter ett tag. Jag har testat färskfoder Vom og hundemat men det tröttnade han på med. Nu är jag tillbaka på de foder som fungerat bäst och får nöja mig med det. Orkar inte testa mer just nu…
#16 Något som kanske kan vara värt att prova är blodmjöl. Säljs som tillskott, jag har själv börjat ge det till min äldsta tös och nog tusan har aptiten ökat. Hittade bra och prisvärt från Standsrdts kosttillskott Det där när de är kräsna kan verkligen göra en gråhårig i förtid..
#17 Jag provade ju sånt men tyckte inte de gjorde nån skillnad på min kille tyvärr. Kul att de funka på din! Det är ju inte så tusans dyrt heller. Det som funkar bäst för o få igång aptiten här är motion. 4-5 km cykeltur där han får dra mellanåt sätter igång aptiten ;)
Min tös tittade på mig som om jag var dum i huvudet i ett par dagar, och sedan var det plötsligt det bästa som fanns. Men jag misstänker att jag får en bonus av att de fakiskt finns en "liten" valp som gärna konkurrerar om maten. Men motion är guld värt, jag är glad över att jag fick lära mig at öka istället för att dra ner på den. Ett tag var jag en riktigt hemsk hundägare som bara gav henne så lite motion som möjligt för att hon inte åt och rasade i vikt. Jag skäms när jag tänker tillbaka på det.
Mm konkurrens är med kanon! Jag har ju vart hundvakt några dar denan vecka o förra veckan. Den hunden var med seg på frukost. Men efter morgonprommisen kastade sig båda hundar över maten och slukade allt ;)
Ja ibland gör man ju bakvänt om man fått det rådet. Skönt att det funkar bra nu iaf!

Intressant detta! Jag har haft både ock. En saluki och en whippet har varit väldigt knepiga med maten. Salukin var faktiskt inlagd på djursjukhus för anorexi. Dessa båda hundar har jag lagt ner mycket energi på för att få att äta. Det senaste whippetillskottet äter inte heller bra men det kan bero på att hon är så ny. Whippetterna har egna åsikter om när man ska äta och det är inte på morgonen, hellre då senare på kvällen. Jag är nöjd om de äter en portion. De får två om de vill. Jag ska läsa era inlägg noggrannare senare när jag har mer tid.
Ja min kille äter sällan direkt på morgonen. Förut innan vi cykla så mycket åt han först på em vid 3 tiden kanske. Men inte med nån glupande aptit! Men sen vi börja cykla så vill han gärna äta så fort vi cyklat klart. Eller om vi tar en längre promenad på morgon så går maten ner när vi kommer in. Men då ska det vara V&H på, annars är det svårätet ;)

Min brors Husky var också extremt kräsen. Hon var så mager ett tag att vi trodde hon hade problem med tänderna eller något.
Vi var hos veterinären många ggr och bytte foder ökade motion mm.
Motionen hjälpte till lite men hon var fortfarande kräsen. Hon blev lite bättre med tiden, sen började vi märka ett mönster. Hon åt alltid bättre höst, vår och vinter och åt jättedåligt under senvår, sommar och sensommar.
Vi kom på att hon äter bättre när det är kallt/svalt så ca en halvtimme innan hon ska ha mat tar vi ner henne på min brors rum i källaren då där är mycket svalare, sen får hon äta där. Hon äter mycket bättre när det är svalt och hon inte känner sig varm. Kanske är något sånt som spökar för din tjej med kanske?
Hoppas hon blir bättre med maten snart iaf :)
Jag löste det med hjälp av blodmjöl och vips så slinker till och med torrfoder ner. Frustrationen ligger mycket i att man kan se mönster, hittta på massor av lösningar och sedan fungerar det ändå inte.
Blodmjöl i kombination med motion och konkurrens har faktiskt fått henne att äta. Hon är fortfarande en planka, men nu så börjar hon i alla fall få tillbaka lite muskler och har fåttt mer ork.

Min whippet kan inte äta på regelbundna tider osv. Han måste ha fri tillgång annars petar han som mest i maten men oftast tittar han inte ens på den när jag ställer ner maten. Nu fungerar det ju här hemma med min andra hund, men alla kan ju inte ha det så tyvärr.
Skulle vi ha mat framme konstant skulle valpen (gudars, hon är ju snart en unghund..) vara en boll och rulla fram istället för att springa. =)
När vi hade bara Ivana stod däremot torrfoder framme större delen av tiden och hon fick nog i sig mer när hon kunde gå och småpyssla med maten.