Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etiketthälsa-utfodring
Läst 12180 ggr
Littlem
0

Vilket foder är bäst till Whippet?

Vilket foder tycker ni funkar bäst till era whippets?

Jag har kört på Standardt Original, för det var vad min kille fick hos uppfödaren. Är dock inte nöjd och vill byta till nått annat.

Changrila
0

Vad är det som gör att du inte är nöjd med Standardt? Vet man det är det mycket lättare att veta vad man kan tipsa om :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Littlem
0

Främst så gillar inte min kille maten alls. Jag har fått truga i honom den ända sen början genom o blanda i eller hälla på nått gott. Han äter lite bättre om det är flera hundar i närheten som äter. Men han har inget större matsug. Sen är han hungrig jämt. Nu har han fått ca 6-7 dl/ dag. Han väger 15 kg. Men ändå är han hungrig och har smalnat av.

Littlem
0

Just nu lutar det åt att prova Precept. Jag fick en provpåse som han verkligen gillade, + att jag hört bra om det.

Maria29
0

Jag ger Arion Lax & ris med olika toppings (dvs kött, fisk, osv) till mina hundar och det funkar jätte bra. Nu ska jag inte göra reklam men foderbilen har den och var 7? säck är gratis (har bekanta som också ger Arion och är nöjda). Lycka till!

Glömde säga det jag har greyhound!!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Uss
0

Vi körde Royal Canin till våra och de åt, men var kanske inte överdrivet förtjusta i det. Ibland fick matte spotta (!) lite på en pellets och locka plutten (whippet) att äta och så mata honom, men när han väl börjat äta så blev han tydligen jättehungrig för plötsligt hade han inte tid att vänta på mig utan började äta ur skålen :D

Den gamle kunde lockas att äta genom att han fick maten serverad på mattes tallrik när hon ätit upp (och med lite såsrester kvar).

Den maten de faktiskt gillat är Intestinal - RC's dietfoder som vi gav när de var dåliga i magen!

Littlem
0

Royal vill jag inte ge då det innehåller så mycket konstigheter.

Just nu kör jag Trollś hundfoder då en vän till mig säljer det och det innehåller mkt bra och inte massa konstiga konserveringsämnen o antimögelmedel o sånt.

Uss
1

Ja, jag är inte så insatt i det där, men jag tycker kanske det är bättre att ge ett foder med "konstigheter" som de äter, än att ge ett foder utan sådant men som de inte äter ;D

Det är ju som det är med whippetar, de behöver inte äta för att de är hungriga, de KAN faktiskt svälta sig själva och kan behöva lockas igång med ätandet - varje måltid om maten inte "passar" :s

Littlem
0

#7  Jo helt klart ;)  Tänkte mer på min kille, att jag undviker helst o ge RC om jag kan :)

Erika-A
0

Jag har testat många foder men återgått till Purina Pro Plan och RC. Jag är inte heller överdrivet förtjust i RC men min hund verkar gilla det där Sensible fodret med lite fetare och geggigare kulor. Purina Pro Plan är bra och jag vet många med whippets som kör det.

#5 Uss: Min hund gillar också RC veterinärfoder. Synd att dom inte har något liknande foder jämt.

Magrat
0

Inte för att jag har whippet men jag tror inte att det gör någon större skillnad vad för ras man har när man väljer foder.
Det är lite pyssel med det, men annars kanske färskfoder kan vara värt ett försök? Det finns en del märken på marknaden där en övervägande majoritet mest förespråkar Vom og hundemat (jag kan bara hålla med). Annars finns både Nordic, Bravo, Fodax, Klass och säkert fler som jag glömt. Klass är väl det jag minst rekommenderar, geggig, stinkande, grå sörja som dessutom har en hel del spannmål.

Torrfoder är en djungel, jag ger själv Standradt som torrt och det vill du nog inte ha rekommenderat i så fall. Acana kanske kan vara värt att tittta på, aldrig gett det själv men jag har hört gott från andra som gett det. Det är samma tillverkare som Orijen, men vad jag försått det som så är det ine lika mycket konstigheter i.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Littlem
0

Ja nu är jag rätt nöjd. Kör med Troll - sport som jag blandar med Vom og hundemat o de funkar bra. När troll säcken är slut funderar jag dock på att gå över till precept då han ätit de innan och det är ju bättre kvalité på det fodret. Dock tyckte jag de va dumt o inte använda upp gratisfoder man får som ändå funkar bra :)

Magrat
1

Jag har faktiskt ingen koll på just Troll hundfoder (eller precept) men däremot har i alla fall jag fått för mig att så länge dem fungerar bra, fodret och fodret inte är rent värdelöst så är det dumt att börja byta runt. Jag misstänker att det är vad jag gjorde fel med Ivana, såfort hon började trötna på maten så byttes den ut och variation är ju alltid kul. För med valpen har jag aldrig upplevt problem. Hon fånade sig lite med maten i någon vecka men när hon kom på att det var den men hon fick så blev hon helt plötsligt en liten soptunna igen. Hon har alltså ine fått samma chans att byta mat hela tiden som Ivana har fått.

Med det sagt så menar jag ju självklart inte att man inte ska fortsätta att ge ett foder som man inte är nöjd med för sakens skull, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att många av dem lär sig fort som bara den att om man vägrar så kan man alltid få något bättre. Lycka till med fodret och pojken i alla fall Glad

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Littlem
0

Jag känner ju de som är huvudåterförsäljare för det i Sverige. Nu blir det dock svårt o få tag på det då det inte finns nån återförsäljare här runt. Precept körde jag en sväng mellan Standardt och Troll. Han har ju ingen jätteaptit förutom när han sprungit. Kan kvitta om jag har i V&H i fodret om han inte fått va ute o röra påsig ordentligt, han vill inte äta iaf. Men så fort vi vart ute på en längre promenad eller cykeltur så han verkligen fått jobba så äter han allt. Då går torrfordet ner utan V&H om det är så.

kruger
0

Jag har Pedigree Vital Protection Oxkött m grönsaker till mina 2flickor och dom älskar den .

Har whippet