Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikett: etologi-genetik-avel
Läst 4396 ggr
SaraC
0

Jaktinstinkt hos din vinthund?

Hur är det med jaktinstinkten och intresset för vilt/smådjur hos din vinthund?

Kan du ha hunden lös? Hur fungerar den tillsammans med/i närheten av andra djur som katter och kaniner?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Changrila
0

Inomhus = inga problem. Jag skulle dock inte lämna henne oövervakad med gnagare.

Precis som sig bör så älskar hon att jaga, men eftersom hon tidigare var helt hysterisk bara hon såg en hare och nästan drog omkull mig/slet sönder sig själv så började jag skvallerträna. Efter hysteriskt mycket skvallerträning (vi snackar mycket skvallerträning, lydnadsträning, kontaktövningar och daglig inkallningsträning i något år) så har jag fått det så att hon reagerar med att stanna när hon ser vilt. Då, när hon stannar, så har jag ungefär en sekund eller två på mig att få kontakt med henne. På så sätt kan jag ha henne lös, på vissa ställen.

Jag har henne lös i tomma fårhagar, hundrastgårdar, sandtag och liknande ställen där jag vet att det är minimal risk att något vilt dyker upp. Jag har henne i princip aldrig lös i nya skogar som jag inte känner, aldrig annat än mitt på dagen osv.

Dessutom är jag noga med att hon relativt ofta får jaga på lure coursing och liknande. Hon blir idag mer uppspelt när hon ser vita plastpåsar flyga över en parkeringsplats än av att se en hare på en skogspromenad ;)

Tanten var lite likadan, fast henne fick jag aldrig till någon bra skvallerträning på. Henne kunde jag ha lös just på "säkra platser" och för att hon konstant ville ha koll på mig. Henne skulle jag heller inte haft oövervakad med några djur inomhus. Hon skötte sig enbart när hon visste att jag hade koll på henne.

Kan tillägga att jag aldrig står stilla när hundarna är lösa. Jag ser till att gå runt konstant, för då måste de hålla koll på mig. Jag kallar in flera gånger "bara för sakens skull" utan att koppla dem och självfallet håller jag konstant stenkoll på omgivningen och vid minsta rörelse som tyder på att någon människa/hund/vilt kommer så kallar jag in och kopplar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Magrat
0

Mina två får inte vara lösa om det inte är på inhägnat område, just för jaktinstinkten (och ett inte alls hundraprocentigt inkall). Ivana är nog inget egentligt problem eftersom det brukar ta ett tag (sekunder) innan hon vill sätta av efter vilt eller katter. Tesla däremot, hon skulle med glädje jaga vad som helst, utan minsta eftertanke. Men å andra sidan så är hon bara sex månader.
Djur inomhus är däremot ingen fara, Tesla lärde sig för några månader sedan att katterna får man inte alls jaga, hur roligt det än är. Däremot skulle jag nog inte lämna dem utan uppsikt om vi är hemma hos någon annan med katt. Det är samma sak där, Ivana tycker mest att andra katter inomhus är otäcka efter att hon fick en ordentlig tillsägelse av mammas katt när ryggen var vänd ett par sekunder, Tesla skulle nog kunna jaga främmande katter inomhus om hon fick chansen.

Smådjur har de aldrig träffat egentligen, bortsett från de två kaninerna hemma hos mamma, men de har varit inlåsta när vi varit där så då tappar de ändå intresset rätt fort, trots att man fick några väldigt undrande blickar av dem i början.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Littlem
0

Min kille har otroligt lite jakt i sig. Han går att ha lös, han sticker ingenstans. Vi har mött både rådjur och hare på promenader när han vart lös, han kan jogga efter några steg för att kolla lite vad det är men kommer när jag ropar på honom. Lösa katter har inte vart nått problem heller. Med smådjur är det heller inga problem. Jag har diverse reptiler och gnagare och jag litar fullt på honom. Han tycker inte nes de är intressanta. Jag kan ha öppna musburar och ibland kommer han o kollar men är väldigt nochalant o går likagärna därifrån. Så det är himla skönt faktiskt!

Changrila
0

Vad har du för ras?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Littlem
0

Ojj glömde skriva, det är en whippethane på 1 år o 7 månader. Men som jag fattat de är väl inte whipparna bland de vinthundar med mest extremt jaktbeteende. Sen har han ju vart med mig bland div djur sen han var valp så han har lärt sig att man inte får röra dem. Sen har jag väl kasnke haft tur med individ med.

Ketang
0

Jag har också en Whippet, han är nu 2½år och var inte heller speciellt intresserad av att jaga vilt. MEN så fick han syn på en ekorre i början på sommaren och blev totalt vild och slängde sig som en stolle i kopplet. Så nu vet jag inte riktigt hur han reagerar på vilt längre. Jag släpper honom bara på vissa ställen där jag ser långt osv. Annars så håller han sig i närheten och går inte mer än kanske max 10m ifrån mig på promenaderna när han är lös.

Maria29
0

Jag har fd kap.greyhounds och mina funkar med katter inne men allt som rör sig utomhus är av största intresse, men jag tycker att de hundar jag har nu är mycket lättare än den lurcher jag hadde tidigare (hon dog förra året) hon kunde "glömma" sig inne om hon hadde blivit triggad ute vilket inte var så värst roligt då jag även har katter.

Mina är aldrig lösa om det inte är inhägnat, jag kan släppa Benito hos en bekant med galgosar där det "bara" är elstängsel men Flora min tik går det bara att släppa om det är "riktigt" stängsel (mitt är 1.5m högt lärde mig av min förra hund att de kan vara duktiga på att hoppa) hon bryr sig inte om el utan ska hon ut så ska hon. ;)

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus