Om du kunde, skulle du BARF:a?
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är.
Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag skulle kanske göra det, men i nuläget är jag så nöjd med mitt torrfoder (Standardt) att jag inte ser någon anledning att prova något annat.
Själva grejen med BARF tycker jag är jättebra, och så länge de som sysslar med det har ordentliga kunskaper i hur man gör och hunden mår bra så tänker inte jag säga något negativt om det.
Jag tror att huvudorsaken till att det inte är vanligare är att det är bökigt och tar tid, det är mycket enklare att leta upp ett bra torrfoder eller färdigt färskfoder och ge det. Det är även anledningen till att jag inte BARFar.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fråga 4, om det fanns ett helfoder som fungerar som blötfoder fast rått, skulle du kunna tänka dig att ge det då, varför/varför inte?
Vad skulle i så fall skillnaden mellan det och färskfoder vara?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Till skillnad från en del andra färskfoder så skulle det ju vara spannmålsfritt, men säg att det bara finns en konservburk i butiken bredvid Doggy liksom, fast med rått kött.
Men egentligen samma sak som färskfoder.
Jag är inte så insatt i BARF men läste lite om det och som jag förstår så är det att bl.a ge sin hund råa ben med kyckling och kött på, vilket jag aldrig ger till min hund pga risken att han ska svälja benen och sätta dem i halsen. Däremot så tycker jag att färskfoder verkar bra då man maler ner allt. Men det kanske man gör med BARF också? Är som sagt inte så insatt och påläst, ville bara ge min uppfattning om det :)

Om man är orolig så kan man ge malet kött, det stämmer. Det är inget fel med det utan hunden går bara miste om lite tandstimulation och kanske lite psykisk stimulans. Så du kanske kan svara på frågorna med det i åtanke?
1. Ja, jag skulle aboslut kunna tänka mig att BARF:a om jag hade kunskapen.
2. Jag tror på att ge hunden mat som är naturlig för den, alltså den mat som hundar åt från början.
3. Då min hund har ett rätt stort överbett blir det svårare för honom att äta alla olika sorts foder. Att tugga på ben med kött och kyckling på hade nog varit lite svårt för honom. Så i så fall hade jag nog velat satsa på något färigmalet alternativ. I dagsläget får han doggy (trots spannmål och kvalitet) då deras torrfoder är formade som små kulor och är väldigt lättätna och han dessutom fungerar bra med detta foder (hull, päls, tassar, energi m.m) så bryr jag mig inte värst mycket om att det inte är det allra bästa fordet.
4. Om jag skulle stå i affären och välja mellan ett vanligt foder med spannmål i eller ett färdigkompletterat BARF foder (malet) så skulle jag absolut välja det naturliga fodret.
Jag gillar konceptet med BARF men rekommenderar det inte till folk.. Och skulle inte vilja börja med det själv. Trots att jag läst näringslära för hund.
Just för att det är så mycket man ska kunna för att själv kunna ge ett hel foder till sin/a hund/ar..
Hade jag haft större kunskap och pengar så hade jag kanske BARF:at.
Men med allt som man måste kunna så.. Ja, jag tycker inte min kunskap räcker till och därför vill jag inte heller rekommendera det till folk med mindra kunskap. Och känner inte heller många med större kunskap än den jag har.
Ja du förstår nog hur jag menar, även fast jag är dålig på att formulera mig :P

Undersökningen är nu avslutad, tror jag publicerat resultatet här på sajten.
Ganska tårkig inställning måste jag säga. Sund, men tråkig. Jag kunde ingentin gom BARF när jag ville börja, dessutom fanns knappt någon information alls att tillgå för katter då för det var så pass nytt med BARF till katt i Sverige. Men inte gav jag upp för det, jag läste på ordentligt och var insatt när jag började BARF:a, det enda misstaget jag gjorde i början var att jag gav fisk.
Så även om man inte kan betyder inte det att man inte kan lära sig.
#9 Jag vill helt enkelt inte BARFa för att kunskapen oc ekonomin inte räcker till.. därför kan jag inte heller rekommendera andra heller..
Sen känner jag också, att skulle jag börja med BARF så ska jag verkligen kunna göra det för alltid. Och hur ska jag kunna vceta att jag kan göra det om 5 år?
Men däremot så kan jag alltid köra med färsk eller torr foder.
Sen tar det tid att BARFa, tid som jag gärna lägger ner på träning eller tävling med mina hundar. Maten de äter vet jag ju är bra. Så vill ju inte heller krångla till det.. liksom..
Jag är inte emot BARF, så länge man VERKLIGEN VET vad man gör så tycker jag att det är super bra! Men vet man inte det så kan man lika gärna ge hunden koskit.. typ!
Så det är ju liksom ganska många faktorer som gör att jag inte vill eller kan BARFa. :)
Vad är BARF:a? :)
Bacon, svaret är bacon.

Så länge det finns matbutiker kan man BARF:a. Jag tror inte ens att tredje världskriget skulle hindra mig om det så vore så
BARF är en akronym för biologiskt anpassad rå föda, och innebär att man helt eller delvis ger sitt djur enbart rått foder.
Jag skulle gärna prova BARF men tycker att jag behöver lite mer kunskap om det. Så som det är nu så behöver jag inte byta foder.