Ny medarbetare
Idag fick jag förfrågan om att bli Medarbetare här på vinthundar i fokus och tackade ja direkt.
Det jag ska göra här är mest att hålla koll på vad som skrivs, försöka hålla forumet lite levande och ibland uppdatera med artiklar och annat som kan vara av intresse för er som besöker sidan.
Vem är då jag?
Mitt namn är Ninni. Jag bor i Stockholm tillsammans med min saluki Wahidah. Tidigare hade jag också hennes mor Zala (som tyvärr fick somna in i maj i år). Mitt vinthundsliv började på kennel Khalil där jag periodvis bott och jobbat väldigt mycket. Jag har även pluggat på hundinriktat gymnasie och försöker att ständigt lära mig mer om vinthundar och hundar i allmänhet.
Med Wahidah tävlar jag främst lure coursing och rallylydnad. Vi har även visat oss på lydnadstävlingar, kapplöpningsbanan och utställningar. Utöver det tränar vi agility, lite tricks, personspår, åker på släphareträning och annat kul.
Jag hoppas att ni kommer gilla vinthundar i fokus och ni är såklart alltid välkomna att komma med tips och idéer på hur man kan få sidan bättre!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hej, jag passar också på att slänga in en presentation så slipper ni en helt främmande Medarbetare.
Jag heter Mikaela och är sedan några år tillbaka bosatt i en söderort utanför Stockholm, närmare bestämt i Haninge. Förutom min man och två katter så lever jag med två borzoitikar. Mitt intresse för just vinthundar har jag haft i sex år och det var faktiskt på bruksklubben jag hade glädjen att för första gången få träffa en vinthund. Den gången träffade jag två Greyhounds och började efter det intressera mig mer och mer för rasgruppen. Den verkliga aha-upplevelsen som fick mig att inse att jag ville leva med just Borzoien fick jag när jag träffade en grannes tre hundar. De två äldsta med den där rastypiska reservationen och den yngsta som var väldigt framåt övertygade mig helt. Jag är uppvuxen med schäfer och att skaffa en borzoi blev onekligen en enorm skillnad.
Min äldsta tik heter Ivana och är två år. Ivana kom till mig som en fem månader gammal valp och resultatet var en tjuvparning, redan då reserverad och tyvärr ganska osäker. Planen var att försöka sig på Lure-Coursing men det har inte alls blivit av. Som tur är så är hon bara två år gammal så helt ur världen är det inte. Ivana har också ett problem som jag tror många vinthundsägare stöter på nämligen att hon är riktigt petig med maten. Ökad motion, ett råd som förövrigt kom från Ninni, har fått henne att äta lite bättre och det är bara i perioder man behöver slita sitt hår i desperation om att hon inte äter. Jag kan ju tillägga att veterinären tagit alla möjliga och omöjliga prover men hon är frisk som en nötkärna. Annars är Ivana en helt underbar hund att leva med, trots osäkerhet och matvägran.
Tarasov's India Silk, aka Tesla, är min yngsta tös och henne har jag haft sedan hon var åtta veckor gammal. Högenergiskt yrväder som älskar människor är en passande beskrivning om henne. Hon är sex månader och har som första valp i hunden fått testa på att jaga trasa och till skillnad från Ivana så gjorde hon allt för att döda trasan. Det var en väldigt trött och stolt valp på hemvägen. Köpt med bibehållen avelsrätt är hon också, så vi håller tummarna för att hon fortsätter som nu.
Jag hoppas att vinthundar iFokus kan bli en aktiv och intressant sajt, nu när det finns aktiva Medarbetare och Sajtvärd. Jag är helt ny på det här med Medarbetare, så ni får stå ut nu i början innan jag lärt mig allt, PM kan ju alltid skickas. I övrigt är jag, som Changrila, glad om ni har förslag och idéer som ni vill se.
Hoppas att ni kommer att finna vinthundar iFokus intressant och givande.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell