Min whippethane är kryptorkid..kastrering?
Hej,
Min hane på 1½ år har bara en testikel och är ganska liten och tunn till storleken.
Är det någon som har någon erfarenhet om kastrering och vad det skulle tänkas kosta om man väljer att kastrera honom?
Han är väldigt intresserad där tikar markerat och vill gärna slicka i tikkiss tyvärr. Jag har bestämt sagt nej och då lyssnar han men om jag inte har uppmärksamhet så är han där med nosen.
Sedan har jag en önskan att han ska lägga på sig mera i vikt.
Vad är för- respektive nackdelar om man väljer att kastrera honom?
Det är inte ovanligt med kryptar på Whippet men tror mig ha läst nånstans, kanske på Whippetkubbens sida (RAS-dokumentet kanske?) att dom har väldigt få rapporter om problem som testikelcancer eller dylikt.
D v s, risken med operation överväger sannolikt risken att låta bli att operera.
Jag har kastrerat 2 äldre Silken Windhoundhanar när dom hade gjort sitt i aveln.
Förutom att dom har lättare att lägga på sig vikt och jag fick dra ner fodergivan så ser jag inga större skillnader.
Dom måste fortfarande skiljas från tikarna under löp för dom kliver fortfarande på och hängning blir det. Och så kan man ju inte ha det okontrollerat även om det inte kan bli några valpar.
Men dom är väl mindre "upprörda" av att flera tikar i huset löper samtidigt, men som sagt, dom har inte tappat intresset för det.
Tack för ditt svar! Jag tror att jag ska kolla med en veterinär och höra vad dem säger.