Vinthund och smådjur
Hej, jag har tänkt skaffa mig en Saluki så småningom, någongång.
Men jag undrar om det finns någon som har både vinthund och smådjur t.ex. kaniner?
Jag vet att vinthundarna är hetsjägare och att kaniner då ligger lite risigt till (i allafall utomhus), men finns det någon med erfarenhet hur det går med at ha kaniner och en vinthund ihop (självklart har kaninerna bur som de bor i när ingen är hemma). Jag vill ju inte att hunden ska stå och "vakta" på kaninerna och försöka ta dom.
Jag har ingen erfarenhet vinthund och smådjur, men däremot spaniels och smådjur - varav den ena hunden låg och sov brevid marsvin och den andra blir hel "jaktgalen" så fort hon är i samma rum som kaniner. Och då är ingen av dem uppvuxen med smådjur.
Om en valp får växa upp med kaniner kanske det fungerar, eller vad tror ni?
Jag vill gärna höra vad ni har för åsikt och tankar:) (Och sälja kaninerna är inget alternativ - de är en del av familjen)
Tack på förhand
Jenny
Jag ser inga problem om de vänjs vid varandra när salukin är valp. Min afghan pussar gärna på min kompis kaniner :)
Jag har en whippet som fick vänja sig vid mina djur och andra från när han var liten. Hemma har jag diverse reptiler, möss, tenrecs och vaktlar. Han är van vid apor och kaniner och vi var inneboend hos en vän som hade kaniner, får o höns. Han har aldrig försökt ha ihjäl nått.
Blev impad en morgon när jag kom ut och en kaninunge sprang lös och min kille satte fart åt det håller. Jag tänkte att nu är kaninen död, men han nosade på den o satte sig o väntade på att jag skulle fånga den. Han är med närj ag städar musburar o hos ödlor o han kan nosa på djuren men är inte så värst intresserad.
Men sen är det väl olika från individ til lindivid med kanske. Jaghar ju bara haft en vinthund och har ju inte så stor erfarenhet och mkt att jämföra med :)
Så länge djuren hålls inomhus så lär det gå fint om hunden får vänja sig vid kaninerna osv från valpstadiet.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm