Bra hundfoder för viktuppgång?
Hej,
Min whippet har för ca en månad sedan haft en magåkomma som gjorde att han tappade en del i vikt. Vi har nu återgått tills hans vanliga foder (Royal Canin medium sensible). Jag har ett tag sneglat lite och funderat på att byta foder men är ju rädd för att hans mage ska reagera. Jag skulle önska att han lägger på sig mer på hullet. Han har alltid varit lite liten men strax innan han fick magåkomman såg han ok ut för en gångs skull. Det är en djungel med alla hundfoder som finns på marknaden. Jag har tittat på Standart foder och High Energy Competition/Extra för jag har hört bra om dessa foder. Har ni något annat foder som ni rekommenderar? Vore tacksam om ni vill hjälpa mig.
Med vänlig hälsning
Erika
Jag ger Standardt till mina damer och det fungerar utmärkt på dem. Tanten som förut hade känslig mage som rasade så fort hon åt annat än vanliga torrfodret kan nu äta vad som helst utan att bli dålig. (utöver det har de fått tusen gånger bättre pälsar, trampdynor, skiter lite osv).
Oavsett vilket foder du väljer att ge så rekommenderar jag att ge något som inte innehåller vete, korn eller majs. Sånt går bara rakt genom kroppen och de hundar som är känsliga mot något foderinnehåll brukar ofta vara känsliga mot just sådant.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack för svar Changrila 
Har du provat färskfoder? Min whippetkille är en smula svårcharmad när de gäller mat o äter bara när han verkligen småte. När jag höl på o flytta gick han ner mkt i vikt och då började jag ge honom Vom & Hundemat. Det satte igång hans aptit och fick honom o gå upp i hull igen. Jag blandar fortfarnade ut lite med vanliga torrfodret för att f åhonom att äta ordenlitgt då han älskar det. Och jag märkte inget på hans mage (annars har han vart känslig innan om han ätit annat än sin mat).
Jag slår också ett slag för standardt, tycker det har överlägset bäst innehåll av alla torrfoder. (Läser du på innehållsförteckningen på royal säcken ser du att det innehåller en mängd spannmål som hundar har svårt att tillgodogöra sig, och som kan irritera tarmen).
Annars har du färskfoder (ex vom og hundemat, nordic, bravo), om du har möjlighet att ge det (eller ge hälften torrfoder och hälften färskfoder, så det inte blir problem om du åker bort och inte har möjlighet att ge färskfoder)

Min Whippet hade svårt för att öka i vikt, och jag testade olika foder men fastnade för Precept Plus Promotion tror jag det heter, det är i alla fall den som är för aktiva hundar & det funkar kanon till min whippet & han har ökat i vikt så nu ser han inte som en ben-get längre, :)) Min whippet fyllde nyligen 2 år & är en väldigt aktiv ung man…
Jag har en lurcher som har svårt att hålla vikten plus är väldigt kinkig med maten. När jag började ge henne klass färskfoder började hon äntligen äta ordentligt. Nu kör jag det tillsammans med torrfoder och det fungerar bra.
Tack för era svar! Jag har dock fortfarande inte bestämt mig. Är ju bra med mindre påsar torrfoder så man kan prova. Har gett han färskfoder från vom og hundemat. Problemet är att han inte gärna vill äta torrfoder och jag vill inte helt gå över till färskfoder då det är praktiskt med torrfoder också.