Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etiketthälsa-utfodring
Läst 3615 ggr
RAhlenius
0

Sår på benen

Min hund får nästan alltid nya sår på benen när vi är ute och går i skogen då han springer lös och river sig på buskar och dylikt. Är det någon som har något tips på hur man möjligtvis kan undvika detta?

Jag vill ju såklart att han ska kunna fortsätta springa lös när vi är ute och går och har funderat på om man kanske kan linda honom som man gör med hästar och att detta kanske kan skydda hans ben lite? Idag när vi var ute fick han ett sår på frambenet som inte riktigt slutade blöda och i baktassen satt det en lång äcklig tagg/kvist i trampdynan ca 1 cm in som jag fick dra ut. Jag har såklart behandlat detta och vet att man inte kan undvika alla skrapsår och andra skador men det vore bra om man kunde förebygga lite så att man slipper nya sår varje dag. Detta är något som aldrig hände innan men nu på senaste tiden har börjat hända varenda gång vi är ute.

Jag är tacksam för alla möjliga tips och vill som sagt inte behöva ha honom kopplad för att han inte ska få en massa nya sår och skogen är inget vi vill "ge upp" pga detta Glad

Naiz
0

Finns nog inget du kan göra mer än att ta hand om såren som hunden får när ni är ute :)

Min vovve jag hade var lika dan, han hade alltid ett nytt sår när vi hade vart på promenad

RAhlenius
0

Nej, jag tror inte heller det. Lite tråkigt bara att han har nya sår varje gång! Får hoppas att det bara är en slags period och får bära med mig ett första hjälpen kit på promenadera. Han ser ju helt misshandlad ut! :P var pinsamt när vi var hos veterinären sist haha!

[134643]
0

Hur gammal är han? Det känns som om huden på vovvarna blir tåligare ju ädre de blir, och vänjer sig med kvistar och dyligt men jag kanske har helt fel uppfattning? :)

RAhlenius
0

Han är 1 år gammal så är ju fortfarande väldigt ung, sen springer han runt i skogen och hoppar, sprattlar och har sig så det är ju inte konstigt att han får sår. :)

Men idag har jag iaf varit iväg och köpt en första hjälpen väska till honom så att jag kan behandla såren direkt. Och mer än så kan man väl inte göra antar jag.

Vem vet, han kanske vänjer sig som du säger :)

Changrila
0

Hur ofta är ni ute och går i skog osv? Om mina hundar inte fått vara ute ordentligt på länge så vet jag att skaderisken blir mycket högre än om de fått vara ute ordentligt varje dag.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

RAhlenius
0

Vi är ute på minst en långpromenad varje dag då han får springa fritt själv eller med hundkompis hela rundan och då vi ute minst en timme, så brist på motion har han inte :) tror inte riktigt han hinner se var han sätter tassarna när han får sina ryck i skogen. Man oroar ju sig dock över att han en dag ska få en ordentlig skada, men det är jag väl inte ensam om som vinthundsägare hehe!

Glamgirl
0

Det man kan göra är ju att göra "första släppet" på plan mark, dvs en åker eller liknande så hunden får springa av sig där först och inte gör det största racet när den kommer ut i skogen :)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

RAhlenius
0

Jag har med tänkt på det men tror inte det hjälper. Han är lika galen sen i skogen ändå :P

[Ametisth]
0

Finns skydd att köpa här :)

http://ankishund.com/product.asp?product=1307