Whippet som blivit attackerad
En hund som har blivit attackerad av andra hundar, inte bara en gång - utan flera gånger. Denna hund som har blivit attackerad är en whippet som är nu i slyngel/spök åldern. Han har numera svårt att möta hundar, vissa går bra. Vissa går det sämre med. Han är rädd för dom. Han skäller, och han har till o med börjat gjort utfall ibland mot andra hundar (speciellt mot andra hundar som skäller och håller på också). Brukar funka ibland när han har träffat hundar och lärt känna. Oftast går mindre hundar bätte än hundar i hans storlek eller hundar som är större än han. Nu senast gjorde han en utfall mot labbe valp på 10 månader (tror jag han var) som var på bushumör och ville leka. Och det förstog inte whippeten. Alla hundar skällde och ja, det var rena cirkusen. Men gick bättre då whippeten fick träffa labben - men han var ändå rädd för honom och ville bara springa därifrån - trotts att han nosade på labben mellan varven. Men han ville verkligen därifrån med.
Whippeten har även en chihuahua kompis i hemmet, en lite valp på 7månader tror jag han är, han är rätt så enmans hund. Han är förstås med och promenerar. Chihuahuan flyttade nyligen till hemmet (för några veckor sedan). Och han är då verkligen en enmanshund. Och kan verkligen morra och hålla på mot andra hundar (dock är han okey med whippeten). Tror han kan ticka till whippeten ännu mera också när chihuahuan håller på o fjantar sig mot andra hundar.
Men hur kan man lära de att bli "kompis" med andra hundar? Och göra så att whippeten blir mindre rädd för andra hundar? Inte skoj när han har börjat göra utfall med, så han har blivit rätt så skaddad i psyket pga alla anfall han har fått utav andra hundar.
Det är dock inte mina hundar, men vill gärna ha lite tips.
Låter som en beskrivning av hur min hund var förut.
Det som hjälpte var skvallerträning ute, och absolut inte tvinga in henne i några hundmöten. Sedan när man har några hundar man vill att de ska bli kompis med, ja då får man gå en lugn koppelpromenad med de hundarna så att de vänjer sig vid varandra - utan att behöva hälsa om de inte vill.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ska testa det. :)
Olyckligt nog så blev han attackerad ännu en gång till här om dagen, och han blir bara allt konstigare. :( Han har blivit attackerad minst 5 gånger utav olika hundar och han hart nyss bara blivit 2 år. Tyvärr blev attacken på hans födelsedag.
Hatar den här stan där de inte gör något alls åt dessa hundar. Trotts att vissa har flera anmälningar på sig pga hundattacker så händer INGET alls.

Hallojsan!
Det är min whippetkille Milou som är den drabbade,,Han har sina hundkompisar som han trivs med och som han gillar så vi håller oss till dom:).. Det jobbiga med den här stan det är att folk skaffar sig hundar som dom inte på långa vägar klarar av, och sedan envisas dom med att ha hundarna lösa här omkring på områdena, utefter gågatorna och i stan. Ser vi ngn med hund som verkar vettig och som har en lugn och sansad hund så brukar Milou få hälsa på den om det är okey för den hundens ägare, men annars undviker vi dom läskiga hundarna, i alla fall så gott det går.
Vi gör så annars att ser jag hundar så brukar jag sätta mig på huk och mata mina hundar med godis, för att vända det läskiga till ngt positivt,, Eller så brukar jag följa efter en bit om dom är ute och går, men på avstånd förstås för att på så vis "social"-träna Milou, :))