Chart polski
Sitter och tittar runt på skk´s registrerade raser, och såg att det finns lite fakta om Chart polski. Då jag är halvpolack måste jag erkänna att raser med polskt namn alltid väcker lite extra intresse hos mig… call me a dork… Går egentligen inte på några "köpa chart polski"-tankar, men om det är någon här inne som har/har haft en, eller kan någon bra sida så skulle jag bli glad.

Jag är mycket intresserad av chart polski men tyvärr finns ingen uppfödare i Sverige. Rasen är ju rekonstruerad av två polska systrar som också är veterinärer så de största populationerna finns i Polen och i Finland (av någon anledning). Det föddes en kull valpar för ca 10 år sedan i Sverige men vad jag vet fick de inga valpar.
. Jag har ingen direkt sida att rekommendera men om du söker på rasnamnet får du många träffar för de som har dem (utomlands) är mycket flitiga. Behärska du sedan polska eller finska hittar du ännu mer. Det finns minst ett diskussionsforum. Där kan man få kontakt med uppfödare och se foton på hundarna men det finns hur mycket som helst på nätet även utanför forumet. Lite då och då ryktas det att någon tänker föda upp Chart polski men det blir aldrig mer.
#Nja, jag kan förstå polska ganska bra när jag hör, och pratar hyfsat, men kan inte läsa (de stavar ju helt sjukt :O ;P). Kan kolla om min mamma vill kolla upp det via internet, men hon har dyslexi och är sällan pigg på att läsa… Finska kan jag inte alls, men har en klasskompis som är finne. Kanske kan fråga om hon vill vara min översättare ;P
Ska använda mig av google translate kanske…
Synd att ingen svensk tar tag i det. Kanske själv måste bli uppfödare xD. Nej, skämt åsido, nu ska jag tillbaka till google!
Det finns en svensk salukiuppfödare som får hem en chart polski nästa fredag och om du tittar på http://svvk.se/ så ser du att det snart startas en rasklubb för "små" vinthundsraser i Sverige. Där kommer alltså chart polskin finnas med och det skulle förvåna mig väldigt(!) om de inte fick en hemsida där det kan finnas en del bra information. Håll utkik!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

#2 Jag kan inte polska men visst tycker jag det ser konstigt ut i skrift ibland men det gör väl det mesta som man inte kan. Finska kan min gubbe så han har översatt hemsidor åt mig
.
#3 Det är väl ungefär så det brukar stå om dem.
#6 Det var i sanning goda nyheter!
. Vilken salukiuppfödare är det och varifrån kommer den hunden? Då kanske man kan hoppas på en uppfödning så småningom?
#6 Ska hålla utkik. Undrar som #7, vilken uppfödare?
#7 Nej, polackerna själva tycker säkert att de stavar heeelt rätt men häär är man ju jag svensk och tkr att det är helknasigt med alla s, z och c (som gärna kommer direkt efter varandra).
Fick en sida översatt av mamma också, stod väll ung. samma sak som på den engelska sidan.

#8 Just det! S C och Z som kommer efter varandra. Det ser lustigt ut 
Det är kennel Ta'zim som har chart polski nu :)
Här är hemsidan och längst ner under "my dogs" kan ni se hunden: http://tazim.se/
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

#10 Tack ska du ha 
Så vacker hennes chart polski var!
#10 Tack för tipet.
#12 Ja, hon var väldigt fin

Ja det var en väldigt fin hund måste jag säga. Undras om hon planerar att ha valpar efter henne framöver. Det gör hon nog.
#14 Då måste man nog åka utomlands. Vad jag vet finns det ingen CP hane i Sverife…
Det finns 5 stycken Chart Polski i Sverige. Alla är tikar och jag äger två av dem.
Min gamla tik är 12 år och kommer från Norge och min valp är 4,5 månader och kommer från Finland. Det har även tagis in två tikar till i Sverige från polen i år.
Det finns inga avkommor efter de valpar som föddes i Sverige.
/Kikki
#16 Hej Kikki Skulle du vilja berätta om hur du uppfattar Chart Polski? Skulle vara ytterst vänligt av dig :)

#16 Vad roligt att det finns några stycken i alla fall och att du har en valp. Planeras det några kullar månntro? Jag är också intresserad av att veta mer om hurdan Chart polskin är att ha.