Jaktlust hos vinthundar.
Hej! Vinthundar har ju stor jaktlust och är enligt många svåra att ha lösa för att de gärna jagar vilt (enlig det jag har hört, jag har ingen vinthund, ännu.
Jag funderar lite på om man tränar tex lure coursing, eller leker mycket jaktlekar med sin vinthund (tex kasta boll, gömma saker eller lägga spår). Tror ni att det är ett sätt att ge hunden utlopp för sin jaktlust så att den inte är lika intresserad av jakt när den är lös i skogen? Eller gör att bara att hunden får mer jaktlust och blir svårare att ha lös? Går det att lära vinthunden att den bara får jaga vid tex lure coursing, men inte i skogen?
Det där beror väldigt mycket på vilken ras man har, samt vad man får för individ. Min unga dödar inget annat än plasttrasor på LC och liknande, och jagar ingenting som är större än henne. Vi har aldrig mött mindre vilt när hon varit lös, men det känns som om hon i alla fall mest vill leka med det som rör sig, vilket gör att jag hoppas på att kunna få perfekt inkallning på henne. Hon är snart 4 år och jag tränar massor(!) av olika saker med henne, både för att hon ska få springa och för att hon ska tycka det är kul att vara MED mig och komma till mig. Det går bättre och bättre.
Jag har träffat flera salukis som är så, och flera som är sådana att de aktivt letar efter vilt, hela tiden. Om de ser vilt så sticker de snabbare än du hinner tänka "stopp" och flera av dem har tagit både harar och fåglar. Tyvärr bryr sig inte alla ägare om det utan har hunden lös ändå och säger att det går finfint, för "Den kommer ju alltid tillbaka när den sprungit klart"…
När det gäller LC osv så tror jag att det även där varierar mycket beroende på vilken hund man har. Jag har sett flertalet vinthundar som redan som pluttvalpar blir tokfixerade på allt som rör sig och absolut ska jaga och "döda" allt från flygande löv och plastpåsar till fåglar och annat levande. En sådan hund kommer göra det oavsett om du låter den jaga eller gör ditt bästa för att inte låta den göra det. Däremot tror jag absolut att du i de fallen ofta kan få det lättare i vardagen om du låter den jaga trasa så ofta tillfälle finns.
Vissa vinthundar som kommit på våra träningar för att jaga trasa har knappt något intresse alls av att jaga trasan. De springer lite halvdant efter den och går sedan till matte/husse. Eventuellt springer de mer när man sätter på kaninskinn på trasan, men inte ens det får upp intresset på alla hundar. Dessa hundar är visserligen väldigt ovanliga att se, men OM man skulle få en sådan hund kan jag tänka mig att det är ganska lätt att få till en fungerande inkallning.
Om man känner att man måste kunna ha hunden lös "var som helst" för att ha hund, och inte under några omständigheter kan tänka sig att leva med en jaktidiot, då avråder jag från att köpa vinthund. Helt enkelt för att det inte går att garantera att de inte vill jaga, de är ju trots allt jakthundar. Det enda skulle väl i så fall vara om man köper en vuxen omplacering som man vet att inte jagar, men åter igen, de är ovanliga och att de omplaceras lär vara ännu ovanligare.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jag vet att det inte är omöjligt att ha vinthundar som tränar whippet race, kapp eller lc lösa i skogen. Jag har erfarenhet av afghan, saluki och whippet samtliga har tränat något av ovanstående och varit lösa vid långpromenader i skogen. Jag tror inte det går att få bort jaktinstinkten hos någon hund men jag är säker på att om man tränar och är aktiv under promenaderna så kan man ha även sin vinthund lös.
Vi har vår greyhane lös mest hela tiden då vi bor på landet. På gården jagar han ingenting men kommer vi ut i skogen så sätter han efter det som springer. Däremot har detta blivit bättre sedan vi började jobba med vad man kallar "kravinkallning" med visselpipa. Men helt 100 skulle jag inte kalla det.
Vi har tydliga av och på signaler för när man får jaga och när det inte är okej. Vi tränar LC och håller på med viltspår, om det dämpar genom utlopp? Inte en aning. Förhoppningsvis.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus