Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 8591 ggr
Erika89
0

Är saluki en allergivänlig ras?

Hej!

Jag såg i tidningen Härliga Hund att salukin skulle kunna vara allergivänlig, har någon erfarenhet av detta?

Är nyfiken då jag har en sambo som är allergisk, ska inte skaffa en nu, utan kikar runt lite vad jag har för alternativ och vad som skulle passa mig. :)

[Neko]
0

Allergivänlig kan man inte klassa dem som, men de luktar inte "hund" som andra raser kan göra. Väldigt olika vad allergiker tål och inte tål, min vän som är hundallergiker tål min podenco men inte min borzoi eller afghan. Hon tål även svart pincher, men inte den röda.
Mitt tips är att träffa några salukisar och testa hur det går :)

Erika89
0

#1 Jag blev rätt så paff att de ens skrev att de var allergivänliga, då det generellt brukar vara hundraser som inte fäller. 

Tänk vad olika det kan vara, som din vännina som inte tål röda pinchrar, en djungel egentligen :P

Changrila
0

Nej. Salukin är INTE en allergivänlig ras och det är faktiskt väldigt dåligt av en tidning att skriva så…

Visst, jag har träffat en allergiker som utan problem klarat av min äldsta saluki, samtidigt har jag bekanta med greyhound som inte kan vara hundvakt åt min unga saluki eftersom mannen i hemmet känner av sin hundallergi då.

Det kan absolut vara så att du klarar av någon saluki utan problem, men rent generellt ska man nog passa sig för att säga att en ras är allergivänlig.

Har du koll på om det är "pälsen" eller saliven du är allergisk mot? Är det sistnämnda så är det väl bara att välja en så icke-dregglig ras som möjligt. Är det själva pälsen så får du kolla upp om du reagerar olika på olika pälstyper och försöka skaffa någon med så bra pälstyp som möjligt. Tänk också på att valpar är mer allergiframkallande än vuxna hundar, så en trevlig, vuxen omplacering kanske skulle vara något? En seriös säljare låter dig dessutom ha hunden på prov då, så hinner du ju upptäcka om du är allergisk eller inte innan ett faktiskt köp.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Erika89
0

#3 Det var det jag tyckte att det var konstigt att tidningen skrev så.
Det är min sambo som är allergiskt och inte mot saliven utan är pälsallergiker, men han klarar av våra två kineser :)

Det med valppäls har jag koll på, har redan två chinese crested, båda omplaceringar av just den orsaken :)

Tack för svaret och att du berättar! Det är klart att jag inte skaffar en hund rakt av utan att verkligen kolla läget och se om min sambo klarar dom, men det är skönt att få lite svar först av dom som har mer erfarenhet av dom så det tackar jag för :)

ajanki
0

Jag vet många salukiägare som är allergiska och som klarar att ha just saluki men ingen annan ras.

Det är väldigt många pälsallergiker som klarar av dom just för att dom inte har nån underull som många andra raser.

Försök träffa nån med saluki och se om din sambo klarar av rasen, för som sagt så är det många pälsallergiker som klarar saluki.

Erika89
0

#5 Okej, tack för informationen :)

Wand
1

Det här med allergi är väldigt individuellt. Själv är jag allergisk emot hundar(mer eller mindre), men alla vinthundar funkar utan att jag reagerar något alls. 
Vet dock massor som är allergiska emot vinthundar och t.o.m nakenhundar/powder puffs, så det är ju väldigt individuellt som sagt. 

Det bästa man kan göra är att hälsa på så många hundar av rasen man funderar på som man bara kan så man hinner känna in sig ordentligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?