Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 6256 ggr
tiras
0

För- och nackdelar med din ras

jag tycker alltid det är roligt att höra människors "syn" på sin ras.

Så berätta vad är det för för/nackdelar med just din ras ?

Jag som har greyhounds tycker att det är den ultimata hunden.Lugn ,sansad innomhus.Lätta att gå med,full fart när dom är lösa.

Enormt lyhörda,flockmedvetna,känsliga och mkt lätta att leva med.

Nackdelarna är väl att en del är extremt jakt triggade  ( svåra att ha lösa ) ,dyra att försäkra

Sen upplever jag att tikarna är en aning mer jaktintresserade och lite vassare än hanarna :)

* tiras

Naiz
0

Jag har en greyhound. Han är inte riktigt som alla andra :p Han är inte lyhörd, har inge jaktinstinkt och gillar inte stora flockar.

Han älskar att sova, vilket passar mej för vissa dagar är jag lat och går inga långpromenader. Men det går ingen nöd på honom så länge han får gå några längre promenader andra dagar i veckan :)

Nackdelen är att han lyssnar inte för fem över när man är ute (eller jo, han lyssnar lite bätte i koppel ju mer tiden går) Men när han är lös på tomten viker han bara ett öra och skiter i vad jag säger :p Men det är väl mer en uppfostran. Han har helt enkelt inte behövt lyssna förut :)

tiras
0

ha,ha,ha det låter som min tik.Hon lyssnar gärna OM hon har tid.Med lyhörd tänkte jag mer på mentaliteten inte så mkt på tex kommandon ( kanske andvände fel ord)

* tiras

[chouwa]
0

#2: Uppmärksam kanske är ett bra ord? :-)

Naiz
0

#2 ok :) Ja då är han lyhörd. Han ska gärna ha koll på ALLT som händer :)

sighni
0

"Jag som har greyhounds tycker att det är den ultimata hunden.Lugn ,sansad inomhus.Lätta att gå med,full fart när dom är lösa.

Enormt lyhörda,flockmedvetna,känsliga och mkt lätta att leva med."

Detta stämmer bra in på whippet också. Däremot uppfattar jag inte det som att de är svåra att ha lösa. Jaktinstinkt har de naturligtvis. Det har alla vinthundar. Det är ju rasgruppens ursprungliga arbetsuppgift. Vet inte om det finns någon nackdel med whippet har inte kommit på den ännu.

Jag har erfarenhet av afghan och saluki också. Jag trivs väldigt bra med dem men det är ingen allemanshund. Man bör uppskatta deras egenheter för att trivas. Särskilt afghanen har väldigt mycket egen vilja. De har vad man brukar kalla österländskt temperament till skillnad från whippet och greyhound som har västerländskt temperament. Afghaner och i viss mån saluki har dålig flockkänsla och är svårare att ha lösa än whippet. Jag har dock haft alla mina hundar lösa utan större problem men det kräver mer än att ha en whippet lös.

Även afghaner och saluki är lugna inomhus. Det finns nog bara två lägen på vinthundarna. Av och på!

Nackdelen med afghanen är nog den myckna pälsen om man inte är extremt pälsvårdsintresserad. Det fastnar en massa när de springer i skogen och krävs en hel del skötsel. Svårigheten med att ha dem lösa måste nog också betraktas som nackdel annars är det bara fördelar. Du har aldrig tråkigt med en afghan eller saluki!

Recca
0

Jag upplever alla vinthundar som roliga hundar som har egenheter för sig och har mycket personlighet och sånt är alltid roligt Flört

Rebecca
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Changrila
0

Fåsenu. Salukin då.

Fördelar: Allt! (förutom det som är nackdelar då)

Nackdelar: kan vara förjäävliga som valpar… Svårt att hitta hundar man gillar om man är kräsen och inte vill ha hundar som är avlade för att vara snygga i en utställningsring.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Neko]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Afghanen fördelar: Vackra, ståtliga, får väldigt starka band till sin ägare, riktiga divor. För mig finns det ingen mer underbar ras än afghanen

Nackdelar: Mindre vackra när de rullat sig i gödselstacken Skrattande En del kan vara extremt petiga med maten

Podenco Ibicenco fördelar: Väldigt glada spralliga hundar. Lättlärda med mycket fart och fläkt i. Suveräna på spår

Nackdelar: Kan vara svåra att ha lösa då de gärna spårar och "stänger av" omgivningen.

[alena]
0

Ang. Afghan håller jag med #8 i både för och nackdelar, men kan lägga till en sak som kan passa in både på + och - sidan: smarta och påhittiga. Äh… dom är underbara!

En till nackdel är jaktinstinkten på Azlan, men det är främst när han har Greyhounds "brorsorna" med.

Azlan är mer Afghan än Saluki i sätt och utséendet.

Greyhoundsen är absolut den bästa rasen enl mig i alla avséenden, men lika som Afghanen är det ju jaktinstinkten som kan va jobbig om man inte hinner se vad som dyker upp före dom.

Alla 3 mina vinthundar har väldigt olika egenskaper och personligheter, men jag älskar dom alla lika mycket!

Uss
0

Säger som #5 om whippet, plus att de är väldigt lättlärda, grundläggande vardagslydnad (lägg dej, sätt dej, kom, nej, stanna) behöver man i stort inte öva på, det verkar medfött ^^

Sedan verkar de inte lika känsliga som greyhound fysiskt alltså.

En fördel till med whippet är att de inte har så mycket päls som behöver skötas, en fuktig trasa räcker.

Något som de kanske delar med andra raser också men som iaf är en klar fördel är att de älskar att ligga och mysa i soffan under en filt (eller i sängen) när det regnar ute ;D

De älskar sin matte men är inte så noga med att hälsa på främmande människor - väldigt positivt när det är blött/lerigt ute eller man träffar rädda människor.

De gör inte stort väsen av sig, skäller sällan men kan får för sig att vakta.

Enda nackdelen som jag ser det med whippet är att det kan vara knepigt att få dem att äta, iaf om man bara har en.

sighni
0

#10 stämmer på pricken Skrattande fast jag har erfarenhet av både matgalna och matvägrare.

Uss
0

#11 Ja, vi hade en matvägrare, när vi köpte nr 2 blev det bättre hos nr 1 för nr 2 var matgalen. När vi blev tvungna att ta bort nr 1 slutade nr 2 att äta… Om det inte var godis, han blev matad eller maten serverades på mattes tallrik ;D

Ketang
0

Jag har ju min första Whippet och har ingen större erfarenhet av andra hundar av samma ras. Men jag upplever i alla fall min hunds för och nackdelar så här:

Fördelar, nu när han snart är två år är han helt otroligt lyhörd. Har man godis gör han vad som helst! Han skulle inte ens jaga efter en katt om jag hade godis till honom ;-) Ang matgladheten så har han fri tillgång till mat och äter varken massor eller petar i sig utan det går nog ner ungefär så mycket som han borde äta varje dag. Han har en enorm personlighet som gör att ingen kan tycka illa om honom. Många av mina vänner tyckte verkligen inte jag skulle köpa en sån ful ras, men alla smälte som smör när dom träffade honom! Sen är han extremt snäll! Han leker med dottern på tre år och står ut med både det ena och det andra.

Nackdelar, han är alldeles för snabb för sitt eget bästa! Han springer ibland in i saker för att han inte hinner svänga eller kanar in i saker om underlaget är lite halt. Och han är totalt okännslig! Han säger inte ett pip om han skadar sig. Han haltar runt ett par dagar och sen är det fullfart igen! Han fattade efter 8månader att han kunde hoppa över staketet här hemma, då fick vi bekymmer! Efter ett års intensiv träning fick vi byta staket! En annan nackdel är att han under första året tuggade sönder saker för närmare 50 000:-!

Uss
0

#13 Ha ha, det finns de som vid 3 MÅNADER lätt som en plätt klättrar över kompostgaller som inhägnar "valplyan" eller som tar sig upp i bokhyllor/skåp med hyllor…

Vi hade inte en enda hel penna eller fjärrkontroll när vi hade vår första pojke - det kliiar i tänderna ju! - men jag klandrade inte vovven, det var i stället så att familjen var helt obildbar! Vovve hade sina fixa ideer om vad som var gott, det vara "bara" att se till att han inte kom åt dem…

Men det är helt sant, i stort sett alla som träffar dem smälter och det finns ingen som kan vara rädd för en whippet om de träffat en och vant sig vid tanken på att umgås med en hund <3