Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 9983 ggr
jonnson
0

Långhårig whippet?

Kollade runt på Youtube och kom in på Animal Planets program Dogs 101 och kollade på deras klipp om whippet, eftersom jag troligtvis kommer äga en sån efter nyår. (Har självklart läst på massa om rasen också, så klippet var mest för skojs skull.) Men där pratade dom om att det fanns långhåriga whippets också. Stämmer detta?

starcastle
0

Så kallad långhårig whippet är en muligenerations lurcher, baserad på whippet med inslag av Sheltie.

Även kallade LHW. Dom ingår som en av byggstenarna i min egen ras, Silken Windhound, se
http://www.silken.windhound.com/

LHW skapades på 60-talet av en Whippetuppfödare i USA som även hade Sheltie och Borzoi.

Via genetiska studier vet man att Sheltie eller möjlligen Collie ingår i LHW helt enkelt därför att dom har exakt samma genetiska variant av MDR1 som Sheltie och Collie. Dom har dessutom CEA, ytterligare en sjukdom som kommer från Sheltie/Collie.

MDR1 och CEA saknas helt hos Whippet.

Vare sig Sheltie eller Whippet kommer i färgen black and tan men hos LHW finns black and tan.

De Borzoier som LHW's skapare hade hemma kom från Borzoi kennel Kostenov, en kennel som är välkänd för sina black and tan Borzoier under en tid då svarta eller black and tan Borzoier var i princip okända i USA.

Så det finns all anledning att anta att det finns ett litet inslag av Borzoi tidigt i LHW's utveckling.

Uss
0

Jag har sett typ strävhårig whippet, vår ene hane hade en sådan bror, och det sades att det var ett genomslag från ursprungsterriern. Kan det stämma, förekommer sådant?

Var inne och tittade på din länk - vilka underbara hundar, nästan som mini-Borzoi - som f.ö. är bland de vackraste hundar jag vet <3

starcastle
0

Whippet fanns som strävhårig från början, ett arv från terrierinslaget i rasen.
Den här bilden är från en svensk hundbok tryckt på 30-talet (eller var det 40-talet?)

http://i2.photobucket.com/albums/y3/starcastle/wirehair.jpg

Strävhår är dominant över både långhår o korthår. Det är därför lätt att avla bort. Den sista rapporten i hela världen jag känner till är att man sett en strävhårswhippet på 70-talet.

Finns det nu en strävhår bör den dokumenteras ordentligt, inkl DNA-testas och verifiera föräldraskapet.

Normalt sett så bör inte en renrasig whippet idag kunna bli strävhår. Eftersom strävhår är dominant så måste en strävhårswhippet alltså komma från en lång rad strävhåriga föräldrar, i generationer.

Foton på denna whippet skulle jag gärna vilja se!!

starcastle
0

Dessutom finns det en ny ras under skapande i USA.
Appalachian Greyhound.
Grundtanken var att återuppväcka den strävhåriga whippet genom korsning med strävhårig Galgo.

Uss
0

#3 Men… dominant betyder väl att det tar över, att anlaget visar sig? Menar du verkligen dominant?

Valpen kom ifrån Skephult utanför Kinna/Skene och var född i juni 2006 och registrerad i SKK så på papperet var den iaf renrasig ;D

starcastle
0

Ja dominant.
En hund med ett anlag för strävhår och ett anlag för korthår blir strävhårig.

Korthår är recessivt mot strävhår men dominant över långhår.

Långhår är recessivt.

En hund med ett anlag för korthår och ett anlag för långhår blir korthår.

För att bli långhårig måste hunden ha 2 anlag för långhår.

Nu är inte pälsanlag bara sträv, kort o långhår.
Det är en oerhört massa gener som spelar in för textur, var hunden är långhårig o inte, rak, vågig, lockig, dubbel, m m

Pratat vi om  t ex en korsning där de båda föräldrarna inte bara har olika hårlag utan också alla andra pälsanlag olika så är det svårt att förutse hur den blir.

Jag har t ex sett korsningar Borzoi/Afghan som ser ut som en ganska korthårig borzoi men har glest över kroppen väldigt långa stickelhår, även i ansiktet så man får intrycket att hunden är lite strävhårig.

Pudel verkar ha lite egna pälsanlag.
Jag har sett pudel/whippet korsning som är semilånghårig med långa  stickelhår. Har även hört talas om andra pudelkorsningar med oväntade pälsar.

Så det kan finnas raser som i tillägg till de "normala" reglerna har andra uppsättningar pälsanlag som påverkar slutresultatet.

Han som skapade "långhårig whippet" ansåg ju att han hittat och tagit till vara på sedan länge dormanta recessiva långhårsanlag i rasen, som skulle funnits där sedan whippet skapades.

Som teori håller det eftersom långhår är recessivt mot allt annat.
Men strävhår är inte recessivt och det är därför det avlats bort ur whippet sedan länge.

Mutationer kan alltid uppstå. Det är därför det skulle vara intressant med en DNA verifiering av en eventuellt strävhårig whippet idag, som verifieras mot sina föräldrar. För det första som slår en är inte tanken mutation utan vem är egentligen förälder här ?  :-)

Uss
0

Ja, jag måste haft någon sorts hjärnblödning, jag vet inte hur jag kunde läsa så fel igår O_O

Kan en kull ha olika fäder? Nu vet jag ju inte hur han blev som vuxen, men vi pratade om hans avvikande päls och de sa att det fanns de som blev strävhåriga. Nu var det en vääldigt uppfinningsrik pojke (och jag tyckte inte det var snyggt) så vi valde ju brorsan i stället ;D

Men jag ska leta lite och se om jag kan hitta vovvens familj!

starcastle
0

En kull kan ha flera olika fäder.
I vissa länder, som t ex USA, där är det helt ok med AKC att göra så kallade dual sire parningar, d v s man parar med 2 hanar och DNA-testar så att man vet vilken valp som har vilken pappa.

Detta gör man för att få så mycket genetisk bredd i aveln som möjligt utan att slita ut tiken med massor med av kullar.

Mantissa
0

#1 Silken windhounds är riktigt fina. Fast huvet är jag inte förtjust i. Gillar inte de breda bakskallarna. Kom igen när de har borzoihuvuden så kanske jag byter ras;)

starcastle
0

Eftersom Silken Windhounds är en egen unik ras och inte en mini-Borzoi så kommer dom aldrig heller att se ut som en Borzoi i miniatyr.
Små Borzoier finns det redan om man vill ha en som är lite mindre.

Mantissa
0

#10 jag vet, men när det gäller borzoier så gillar jag när dom är STORA:)

Uss
0

#11 Men då får man väl inte plats själv i sängen ;p

Changrila
0

#12 Missat det där med att det är mysigt när det är trångt och att man faktiskt kan ligga PÅ varandra också? :D

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Mantissa
0

Nja, jag skaffade dubbelsäng efter att jag blivit ursparkad två gånger. Som tur var så är det bara två av dem som sover naten igenom i sängen.

Uss
1

#13 Nejdå, men jag fick köpa 140-säng för att kunna sova med två whippar i sängen… Ett par tassar i ryggen, för varmt för den ene som kryper ut och lägger sig på täcket så det inte längre går runt mig, den andre ramlar utanför täcket och vill in igen, efter en stund byter dom plats med varandra, en hittar ett tuggben osv…

Mantissa
0

#0 Jag skulle för övrigt inte rekomendera dogs 101 som källa för rasinfo.. Underhållning möjligtvis, men jag har hört mycket märkligt i det programmet.