Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 4442 ggr
[alena]
0

Lösa hundar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Blir så irriterad på folk med små dvärghundar som verkar tro att deras små oskyldiga vovvar kan springa lös "hur som helst". 

Min make kommer lugnt och fridfullt gående med våra 3 hundar (2 Greyhound + 1 Afghan/Saluki korsning) så kommer en liten Bichon frisé (eller vad det nu är,…liten vit tuffs iallafall) och springer rakt ut på vägen skällande och rätt på den av våra hundar som INTE tål sånna fasoner. Den av våra som blir på sprungen av "den lille"  tar tag i honom och ruskar om den.

Dom måste väl för sjutton ha staket eller 100% koll på sin hund om den ska vara lös.

Känns inte bra och även om nu den "lilla vita hunden" verkade klarat sig oskadd, men det känns inte kul. Ägaren till "lille vite" verkade lite chockad och började prata semester…..

Den här årstiden ska man väl iallafall kunna ha "lagen i ryggen" eftersom hundar ska var kopplade från mars -augusti?

Våra 3 var kopplade.

På vår "dagliga promenad sväng" är det i 3 hus det bor små dvärg hundar som springer lösa och ibland kommer skällande rakt ut på vägen, men 2 ägare verkar ha bättre koll på sina nu… (efter några liknande incidenter) bara "den lille vita " som vi har bekymmer med nu.

Har hänt att "den lille vite" har följt efter oss skällande på vägen ibland när vi gått förbi också, så vi får nästan släpa iväg våra, för en tål det inte, en vill leka och en hänger bara på.

Förhoppningsvis har det som hände idag fått ägaren till "den lille vite" att tänka om …. tex. ett staket är väldigt bra om man inte har 100 koll.

[vretenskaniner]
0

Vart bor du?

Jag är ägare till två småhundar, de går lösa på tomten men vi har ganska bra pli på dom. Men vi har som en grind för vår biluppfart så hundarna kommer inte ut på vägen, vilket är ganska skönt. Men jag har varit med om att när man går på promenad kommer det halvt galna småhundar, t.e.x jack russel vad jag vet, som springer fram som en tok, skäller och tänker attackera. I det läget sparkar jag till den hunden, inte hårt, men så den förstår att hit kommer du inte. Den slutar skälla, börjar morra och jag kickar till den en gång till. 5 min senare kommer ägaren och ber om ursäkt Obestämd Inte okej! 

Sen tycker jag inte man ska dra alla över en kam. Det finns även många småhundsägare som har bra pli på sina hundar och kan ha dom lösa. OCH jag har även stött på lösa stora labradorer, goldens och fågelhundar som kommit fram och har tänkt attackera mina, så det finns även storhundsägare som släpper sina hundar, iallafall där jag bor!

[alena]
0

Absolut finns det även stora hundar som springer lösa och är ohyfsade och små hunds ägare som har bra pli på sina… "inte dra alla över en kam". Det är bara att man blir så himla irriterad så det kanske lät så… Förlåt om någon tog illa vid sig …

Men här hos oss är det små som är problemet (en av de andra på vår promenad sväng är just Jack Russell). Fick höra idag att just den "lille vite" sprungit på fler hundar på vägen och att ägarn fått tillsägelse av annan hundägare redan…

Staket ger både frihet och trygghet åt både hund och ägare + att det skyddar både från att vovven drar iväg ut på vägen och att inga främmande hundar eller andra djur kommer in på tomten och ställer till det.

[vretenskaniner]
0

Håller helt med dig! Om en hundägare fått tillsägelser av flera andra så lär ju personen förstå att något inte är okej! Staket är verkligen super! Vi har staket hemma, det underlättar för alla.

Tycker vissa hundägare borde tänka till lite, om man har en bjäbbig hund som springer och attackerar hundar, SKA den hållas kopplad. Hunden ska vara kopplad i vilket fall som helst tycker jag, om man inte har riktig koll på den, men samtidigt kan  vad som helst hända ochd et händer på nån sekund så är olyckan redan skedd.

Maria29
0

Stängsel är en stor glädje för mina hundar och att få sträcka på kroppen i fullt ös. När det kommer till mina hundar så har jag lite svårt för folk som bara ser min golden och inte min grey (hur kan man ta för givet att jag vill ha en liten hund fram "för att hälsa"?). Nu är det turligt nog så att min grey är van med olika hundar men tänk om han skulle få nog? Jag hade en vinthundsblandis som ville döda små hundar (och det menar jag med en passion) hon var i typ whippetstorlek men ändå så skulle folk "låta sina hundar hälsa. Nu är jag inte emot alla små hundar (har gått på lydnadstränig med min golden och träffat lydiga) men undrar om inte vissa skaffar små hundar för att de är "lättare" än stora? Alla hundar är hundar och då ska alla följa samma lagar.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[alena]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också gått lydnad med Rippe och Azlan, så de har umgåtts med olika sorters hundar och det funkar bra, men det är när dom skäller… då vill Rippe "ha sista ordet" kan bli ett himla oväsen… och speciellt på hemmaplan….

Hundar som inte skäller när vi träffas och som inte är kaxiga funkar jätte bra, även hemma.

När nån  springer rakt på honom speciellt om den skäller, verkar det nästan som en reflex att nappa tag, eller som om han ska uppfostra den.

Nästan alla ser Azlan först men "en Afghan är en Afghan", så i hans ögon behöver man inte umgås med alla människor, så bara folket får träffa hundarna mer, så blir nästan jämnt Greyhoundsen stora favoriter.  

Bifogar en bild på Rippe med kompisen Rambo. Rambo är en lugn och lite yngre Cavalier King Charles spaniel som funkar jättebra.

sighni
0

Detta är ett jättestort problem när man bor på landet. Här förväntas man inte koppelrasta sina hundar och säger man till hundägaren att man ogillar deras hunds beteende så blir man ovän med allt och alla. Jättejobbigt!

[alena]
0

Jo, så är det nog…. fast jag tror inte att grannarna är sura fast man sagt åt dom, snarare att endel skärpt till sig och en del bryr sig inte.

Ett till problem är att många har flexi koppel som dom hanterar si och så,  bla en matte kan komma med sina hund på ena sidan vägen och gå själv på den andra. Kommer det en bil fort så kör den på linana.

Samma matte har ibland 2 hundar med sig och ofta går hon på fel sida vägen och går över när hon är nära oss och jämnt har hon hundarna på fel sida av sig, så hundarna kommer närmast oss. Det är ju hon som ska skydda sina hundar och gå ytterst mot vägen.

sighni
0

#7 Det är nog inte helt ovanligt med märklig hantering av flexikoppel. Det låter otäckt med hennes hantering. Hur gör hon om hunden skulle få för sig att springa tillbaks när en bil kommer? Då blir den ju påkörd. Usch!

[alena]
0

Jo, flexi koppel hanteras tokigt ibland. Enda användnings området jag tycker verkar smart med flexi är på tex. en åker och man inte kan ha hunden lös.

Mantissa
0

Det är dags att göra om regeln om strikt hundägaransvar. Som det ser ut idag så är det DU som hundägaresom är ersättningsskylldig till alla skador din hund orsakar, även om du har hunden kopplad och den blir påflugen av en lös hund. Samma om du blir antastad/misshandlad och din hund biter den skylldige. Eller om du får inbrott och hunden skadar tjuven på något sätt, hur många varningsskyltar du än sätter upp.
Det är inte rimligt.

[alena]
0

Ja, visst är det tokigt att jag som har kopplad hund kan bli ansvarig om nåt händer trots att det är annan lös hund som ger sig på oss. Hundägare har bara skyldigheter, men knappast nå rättigheter. Kopplad hund under "koppeltvångs tiden" borde väl iallafall ha lagen på sin sida!

Uss
0

Jag vågade aldrig ha mina whippar kopplade om vi mötte okopplad hund…

#4 Jag fattar inte heller varför folk tror att alla hundar ens VILL hälsa på varandra i koppel - dels kan en lite osäker hund känna ett stöd av matte/husse eller få för sig att h*n behöver försvaras, dels har iaf inte mina whippar haft något som helst intresse av att nosa - får man inte springa kan det kvitta ;D

Så jag har alltid sagt att om inte den mötande kan släppa sin hund så de får springa lite, så får de inte hälsa. Och vet hunden att det inte finns att man får hälsa när man är kopplad behöver man ju inte slita och dra halsen av sig för att man möter en annan hund :D

Vår senaste whippe stod snällt på gården och såg andra hundar passera precis utanför tomtgränsen, kanske 20 m ifrån honom, men eftersom han aldrig fick hälsa på någon så bara tittade han. När däremot den enda tik som han någonsin faktiskt hälsade på kom förbi, gällde det att få syn på henne först, för DÅ sprang han iväg för att "snacka" lite om jag inte hann säga nej <3

#7 Fattar inte hur hon funkar - det låter fullkomligt livsfarligt! Men det är nog mer ovanligt att folk vet vilken sida de ska ha hunden på än att de inte vet det :s

[Alexis78]
0

#14# Jag kan tycka att det är fullt rimligt. Självklart ska ägaren till den hund som skadar en annan hund stå till svars. Sen tycker jag man tydligt märker av den här "vi mot dom" känslan som ofta finns hos ägare av större raser, i tråden och det är lite tråkigt.

Jag har en liten tjej och jag har alltid tagit hennes uppfostran på största allvar, hade hon tagit tag i en annan hund och ruskat om den, även om det var den som sprang på, så hade jag funderat på vart jag brustit i min uppfostran av henne.

Mantissa
0

#14 Det kan vara ett problem som är större hos vinthundar. jag var ute med mina 2 (hade inte skaffat valpen ännu då) en dag och en liten jackrussel springer fram till oss. Den är inte aggressiv eller något och mina hundar gillar som regel småhundar. Men denna lille hund crikulerar runt os i full fart varv på varv på varv. Norlmalt så ställer jag mig mellan främmande hundar och mina om någon kommer fram som vi inte känner, men den här gången han jag helt enkelt inte med. Fort som attan går det och undertiden stegras mina hundars intresse tills det till slut är fullt "jakt-mode" på båda och de bara vibrerar av iver. DÅ tycker den lille att det är dags att hälsa och springer rakt in bland de långa benen. han blir nertryckt i marken men som tur var inte skadad, bara rädd. Men jag tycker det hade kännts väldigt fel om jag hade fått betala för veterinärräkningar i ett sånt fall.

Jag tycker att har man inte full koll på sin hund SKA den vara kopplad, för hundens bästa.
Jag kan ta ett exempel till. En bekannt till mig som kör slädhundar var uppe i fjällen för att köra turister. Då kommer en liten bichon frisé springandes mot spannet, högljutt bjäbbandes. Draghundarna reagerade som de flesta hundflockar skulle göra om de möter en främmande hund som inte visar den minsta respekt, de gick på den. Som tur var så klarade den sig med småsår, men ägaren blev (såklart) jätteupprörd. Hon begärde ersättning för veterinärkostnader, vilket hon fick, och för behandling av hundpsykolog, men där sa försäkringsbolaget stopp.

Men själv är jag mest nervös att en hanhundsilsk gråhund eller annan stor ras ska springa på oss när jag är ute. Då tror jag inte jag skulle kunna hålla situationen under kontroll utan att någon bloir skadad.
Verkligheten är att långt ifrån alla har "perfekt" pli på sina hundar, jag har det inte.

Uss
0

#13 Men jag kan inte tycka att det ingår i "uppfostran" att inte försvara sig!

Jag gjorde som #14 - jag försökte i bästa mån att komma mellan andra hundar och mina, men hundar är oftast liite kvickare än oss människor och blir vi påsprungna/attackerade av någon så vill inte jag hindra min hund att fly eller att freda sig - blir angriparen skadad, då är det inte mitt ansvar! Vi människor har nödvärnsrätt, borde inte hundar också ha det?

Nu menar jag inte när en hund i "oförstånd" triggar igång ett jaktbeteende, utan regelrätta "påhopp" när man typ bara går förbi.

[alena]
0

#14 Har varit med om samma sak med en lös Jack russel, som sprang runt runt, oss skällde och trissade när jag hade 2 av hundarna med mig. Hann inte gå imellan och det var vinter och halt. Jag tappade fot fästet och låg där på rygg och höll i mina 2, medan den lösa sprang runt och trissade.  Lyckades ta mig upp och den lille skällaren fortsatte skälla, men stannade till och jag fortsatte att gå. Inga skador på varken folk eller fä som tur var.