Agility med whippet
Det är så att jag i dagsläget lite smått tränar agility och lydnad med min lilla blandras (chinese crested/chihuahua/pomeranian) och kommer troligtvis i början av nästa år skaffa en whippet hane på ett år. Då både jag och min hund gillar agility, så vore det ju väldigt kul och smidigt om även denna nya hund gillar det också. Det är självklart något man får testa sig fram.
Men, har ni någon erfarenhet om agility med whippets, eller alla vinthundar för den delen? Kan ju tänka mig att dom som inte är allt för stora och har bra kroppskontroll borde vara riktigt grymma på det? Om nu föraren är en bra handler vill säga :P Gäller ju att hinna med i deras fart! Men just för att dom är så snabba, så borde dom ju kunna bli otroligt framgångsrika om dom bara har en duktig förare/handler med sig på banan, som dom har bra kontakt med?
Hur som helst, har någon av er någon erfarenhet av vinthundar på agilitybanan? Eller lydnadsbanan för den delen också?
Jag tränar "allt" med mina salukis, och har faktiskt påbörjat en lista med alla(!) de vinthundar som tävlat i något "icke-vinthundigt" och lagt upp det på min blogg/hemsida. Har dock inte hunnit med att kolla upp alla whippets, för de är faktiskt många.
Det är rätt många som tränar agility med whippet, iaf jämfört med hur det är med andra vinthundsraser. De som vill tävla brukar dock välja att skaffa andra raser än vinthundarna. De är smarta och duktiga, men inte alltid de mest samarbetsvilliga om man säger så ;) Ena dagen kan de vara riktigt "på" och med när man tränar, andra dagen säger de "äh, skit i dig!" och gör något helt annat, och det är fullständigt normalt för en vinthund.
Det brukar krävas mycket uppfinningsrikedom, tålamod, humor och förmåga att läsa av sin hund för att lyckas träna med vinthund.
Whippetklubben har faktiskt "trippelpris" som hundarna kan få också. Då ska hundarna ha CK på utställning, ha tävlat med godkänt lopp (tror jag det är) i antingen lure coursing, kapplöpning eller whippetrace och en valfri gren utöver det. Det kan vara agility, lydnad, viltspår eller någon bruksgren. Syftet med trippelpriset är just att motivera folk att göra mer med sina whippar och visa att de faktiskt är duktiga allroundhundar när de vill.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm