Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettannonser
Läst 3828 ggr
jonnson
2011-11-10 22:36
0

Omplaceringshund sökes!

Kommer lägga ut den här tråden på Vinthundar, Hundar och Omplaceringar. Anser någon att jag kan lägga ut tråden på fler sidor här på iFokus så säg gärna till. Ju fler tips och hjälp jag får i jakten på min blivande hund, desto bättre.

Jag söker en hund, som ska omplaceras eller eventuellt lämnas ut på foder. Efter att ha läst om måååååånga olika raser och funderat hit och dit, så har jag kommit fram till att en vinthund är det jag vill ha. De raser jag är mest intresserad av är greyhound, whippet, italiensk vinthund, saluki och borzoi. Jag vet att rasrena skiljer sig lite från varandra, men det är dessa jag skulle kunna tänka mig att ha, och kan anpassa mitt liv efter.

Jag bor idag i en liten tvåa på 45 kvm, centralt i en medelstor stad. Jag har en kort gångväg till belysta motionsspår i skogen, och har förutom det många grönområden i stadsdelen där jag bor. Jag har en halvtimmes lång promenad till en rastgård, eller 10 minuter bussresa - vilket man nu väljer. I dagsläget har jag en hund, en liten blandras på 5 kg. Hans absolut bästa kompis är en italiensk vinthund, så han är van vid hur den typen av hundar funkar. Milo är drygt 2 år, lekglad och älskar dom flesta hundar, så länge dom inte ska brottas och hoppa på honom. Bästa leken är att jaga/bli jagad av någon annan hundkompis. Milo går nu på hunddagis då han har haft väldigt svår spearationsångest som yngre. Tanken är att min nästa hund ska få vara med på dagis om den trivs med det, annars kanske både hundarna får vara hemma så anlitar jag en dogwwalker istället. Dock hoppas jag på att inom kort kunna byta jobb, till ett jobb där jag kan ha med mig min hund/mina hundar.

Förutom att jag har en egen hund, så lever jag ett ganska socialt hundliv, med flera kompisar som har hundar. Så förutom dagis för Milos del, så blir det flera långpromenader tillsammans med någon av mina kompisar och deras hundar. Detta ställer ju kravet på att även nästa hund jag skaffar klarar av att umgås med andra hundar, även om den inte behöver bli bästis med allt och alla.

En dryg mil utanför stan ligger en kapplöpningsbana för greyhounds, dit jag har möjlighet att åka och träna hunden ibland för skojs skull om den skulle ha behov av det. Annars lever jag ett aktivt hundliv och är ofta ute på promenader eller på hundträning. Tränar i dagsläget agility och lite lydnad med Milo, och det vore kul om nästa hund kunde vara med på detta också. Har inga tävlingsambitioner som det är nu, utan det är enbart för att få bättre kontakt med min hund och ha kul tillsammans. Men vill nästa hund inte träna något av detta, så får det bli någon annan aktivitet inom hundsporten med den istället.

Hör gärna av er om ni vet någon hund som kan passa in på mina "krav" eller om ni har frågor om något.