Mika, vinthundskorsning
Mika, 15 månader, kom till mig i augusti i år. Tidigare hade hon haft en ägare. Hon sa att hon inte kunde behålla henne på grund av tidsbrist då hon i maj börjat jobba heltid och Mika fick då stå i en hundgård. Hon sa inget om Mikas problem med att umgås med andra hundar. Detta upptäckte jag när jag kom hem med henne. Hon ville inte lyssna på min golden/labbe-tik som är tre år och haft valpar. Jag hoppades att Mika med tiden skulle bättra sig men nu har jag tillfälligt eller för alltid (det är ännu inte bestämt) omplacerat Disa för att hon ska få lugn och ro då hon inte kan freda sig mot Mika.
Ska jag behålla Mika måste hon lära sig att kommunicera med andra hundar. Hon måste lära sig att läsa andra hundars språk och signaler. Jag har vänner som har hundar och ibland är vi ute med många hundar och alla är lösa och det fungerar bra så länge Mika inte får sina ryck och vilt rusar fram mot andra hundar, små som stora, och skrämmer dom. Jag tror inte hon är ute efter att skada, utan som jag ser mer inbjuda till lek på ett mycket klumpigt sätt, eller bara visa sig stöddig på ett ganska brutalt sätt.
Jag skulle var mycket tacksam om jag kunde få några tips och goda råd om hur jag kan lära henne att umgås med andra hundar på ett sunt hundvis. För övrigt fungerar hon över förväntningar. Hon är otroligt lyhörd mot mig. Hon vill alltid veta vad jag förväntar mig av henne. Hon kommer på inkallning då hon är lös. Hon springer lugnt bredvid när jag cyklar, och om hon är okopplad springer hon efter mig. Hon får mycket motion, både som kopplad och lös.
Hon är lyhörd för vad jag vill men hon har svårt att umgås med andra hundar för där verkar hon inte fatta vad som gäller för att en hundflock ska fungera.
Vänliga Hälsningar
Eva Hudin
0346 12801
Jag upplevde nog att mina whippetar också kunde vara ganska "skrämmande" för andra, de blev helt enkelt rädda för att de var så himla snabba och sprang runt och försökte få igång en typ "jage-lek". Hur funkar hon med andra av samma ras (whippet, väl?), är det samma där?