Greyhound - skador och kyla problem?
Hej! Jag är i hundköpartankar och drömmer om en greyhound. En kapplöpningsvariant skulle jag tro att det blir. Rasen verkar perfekt - MEN det är två saker som jag uppmärksammat och skulle vilja veta mer om! Det ena är skadorna, hur vanligt är det när de rusar runt och bör man räkna med en del veterinärkostnader? Det andra jag undrar över är hur mycket de fryser? Kan man gå långpromenader på vintern? Eller blir det bara korta snabba rastningsrundor? Vill ha en hund jag kan gå mycket med året om! :-) Mycket tacksam för hjälp! /Petra
Jag har aldrig haft någon greyhound så vet inte exakt, men hade en whippetkorsning. Det var inga som helst problem att gå en promenad på vintern, men vi köpte ett täcke för att hon inte skulle frysa alldeles för mycket.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Greyhounds är underbara!
Har bla 2 Greyhounds fd. kapplöpningshundar.
Har inte haft nå skador på dem (sen jag fick dem iallafall), men Shaggy har haft halsinfektion som enl. kenneln ofta kan vara orsaken ifall de blir krassliga och slöa. Han blev bra med pencillin, med Rippes kullbror som också hade det men infektionen blev upptäckt för sent, var tvungen att avlivas pga. att infektionen gick ner i hjärtat och det blev hjärtmuskel inflammation av det som hade gått för långt.
På vinterpromenaderna är det varma täcken som gäller för Greyhoundsen.
De greyhounds jag känner och kommit i kontakt med kan rent generellt delas upp i två olika grupper när det gäller skador osv.
1. De som skadar sig för minsta lilla.
2. De som "aldrig" skadar sig.
Gemensamt för hundarna i grupp 1 verkar vara (observera att jag inte är helt säker!) att ägarna är övertygade om att hundarna gör illa sig och därför aldrig låter dem springa på annat än kappbanan eller annan platt och snäll mark.
Gemensamt för hundarna i grupp 2 verkar vara att de har ägare som redan från valpstadiet låter dem springa "överallt", även i kuperad skog osv så att de lär sig hålla reda på sina långa ben och veta när det passar att springa fort och långsamt osv.
De greyhounds jag känner kan absolut gå långpromenader på vintern, även den som jag var hundvakt åt uppe i Piteå klarade det utan problem. Dock får man ju vara beredd att slänga på ett täcke på dem om man märker att de verkar frysa.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Dom greyhounds jag har haft/dom jag känner har inte skadat sej speciellt mycket. Min har aldrig skadat sej (eller jo han bröt svansen i våras, vet dock inte hur men troligtvis klämd i en dörr). En annan "valp" som blir ett år i september är en sk "olycksfågel" och har brutit två tår, men hon är å andra sidan ALDRIG stilla (vilket är relativt ovanligt för en greyhound)
Jag skulle vilja säga att dom inte skadar sej mer än andra hundar. Kanske nån UVI eller så. Har dock ingen erfarenhet av kapplöpare så där kan jag inte uttala mej.
Min vovve får kramp i benen när det börjar närma sej 20-25 minus ute. Men jag har köpt ett par skor åt honom ^^ Så nu är det inga som helst problem med långa promenader. Om det är en fin vinterdag behöver han inte ens täcke, men det beror ju på från hund till hund. Det är ju oftast tassarna dom fryser om.
Kanske blev lite luddigt? :p Du får väl fråga nåt isf :)

Om hunden skadar sig eller inte beror väl på vad den gör. Visst förekommer det skador. Det kan inte uteslutas. De kommer ju upp i rätt höga hastigheter när de springer. Om vi pratar hundkapp eller liknande kan du förebygga en del genom att hunden får en bra grundträning, värms upp innan lopp och stretchas efter. Och naturligtvis aldrig springer när den är minsta krasslig.
Hunden behöver motion även på vintern. Ett värmetäcke är att föredra för greyhound m fl. raser har dåligt med underhudsfett och ingen underull så de fryser lätt och det ökar skaderisken.
Hej!
Jag har haft greyhounds i över 17 år och skulle aldrig kunna tänka mig en annan ras :-) Greyhounds är friska och sunda hundar som även är underbara familjehundar.
De älskar att vara ute och att få vara med. Jag brukar endast ha täcke när vi går långa promenader i koppel på vintern. Om de får vara lösa så håller de värmen själva.
Jag föder upp showgreyhounds :-)
www.kenneldreamingocean.dinstudio.se
Har en hane som ev söker kärleksfullt och gott hem :-)
Jag har en whippet/greyhound mix och min granne har en greyhound. De är båda ganska klumpiga när de springer omkring och ser inte alltd riktigt var de springer. Min har t ex sprungit emot saker några gånger. Så det beror väl på vad du menar med skador
När det gäller skador så var min greyhound helt skadefri (han saknar sin ena sporre det är den enda sak som jag kommer på som kan räknas som skada), tills han kom till mig. Hos mig så har han fått skrubbsår annars har han inga och jag tror inte att han kommer att skada sig på annat sätt.
Vinthundar klarar vintern bra jag har olika täcken beroende på årstid och väder (spelar ingen roll om det är till min golden ret eller till vintis alla har utrustning). Jag har ju retriever och vinthund så alla måste gå långa promendader året runt (men blir det under 20 så är jag lite feg).
Lycka till med framtida hund!
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Det är ju så, generellt, med alla hundar, att det är större risk att de skadar sig om de inte är vana att springa i terräng. springer de mycket i skogen lär det sig att akta sig för pinnar, stubbar stenar etc.
När det gäller kalla vinterpromenader är det som sagt varma täcken som gäller. Jag har själv whippets (som jag antar är mer känsliga för kylan) och dom får såklart gå på promenad även om det är kallt :) Det enda som kan vara problem ibland är att de kan få "köldkramp" eller frost mellan tårna. Får de "köldkramp" (har ingen aning om det heter så officiellt, men det är vad jag hört
) så brukar de dra upp ett ben och hoppa på tre ben, oftast ganska oberörda. Får de frost mellan tårna brukar de halta. Man kan värma tassen lite i handen, så brukar det gå över direkt 
STORT Tack för alla era svar!