Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettmedia
Läst 4219 ggr
uffelarsen
0

Fota hundkapplöpning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Var inne i Landskrona för att prova att fota hundkapplöpning, tyckte det gick otroligt fort, eftersom loppen var så korta med en väldans massa väntetid emellan loppen hade man dålig chans att få rätt på kamera inställningarna. någon här som fotar sådana tävlingar som kan komma med ett par tips?  Om jag har otur så är det väl helt enkelt jag som börjar bli lite för gammal för så här snabba tävlingar.Skrattande Jag körde med  Kontinuerlig fokus och punktmätning med varierande prov av slutarhastighet på 640-1000/s. Jag testade även att låsa fokus på en förutbestämd punkt men det gick inte heller så bra.

/uffe

Changrila
0

Försök att åka till tävlingar fler gånger, lär dig hur hundarna springer och försök tajma rätt ;) När jag fotade kapplöpningar med min D80 som tar 3 bilder/sek så fick jag som max 4 bilder per lopp. Det säger lite om hur mycket tid man har på sig. Ofta tog jag bara 1-2 bilder per lopp.

Sedan är det nog bäst att stå i en kurva. Då har du som mest tid på dig att fotografera dem, kan följa när de kommer bora i kurvan och knäppa någon bild när de närmar sig. Kontenuelig fokus och svinkort slutartid är ofta ett måste om man vill hinna få någon skarp bild, så där tänker du ju helt rätt :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

uffelarsen
0

Tack! Då var jag rätt på det förutom att jag stod i slutet av en kurva då tanken var att jag skulle ge bilderna ett mer fartintryck när hundarna gick ur kurvan. Dom två sista ggr jag har fotat  så har jag blivit överumplad av hastigheten hos objekten  (speedway- hundkapplöpning) Helt klart skall jag försöka fota fler tävlingar med hundar för det var riktigt kul. Du kan ta en titt på dom bilderna som jag kunde använda om du vill på  www.ulfendorfen.com fliken "Hundar"

Där finns någon bild på en konstig "hundart" som råkade befinna sig på banan precis innan starten på ett loppSkrattande

Changrila
0

Du har ju helt klart fått till en del bra bilder! De som inte var tekniskt perfekta verkade ju mest ha problemet att fokusen hamnade fel, att du fokuserat på en hund som låg långt bakom någon annan, eller på nacken på någon hund som böjde ner huvudet när den sprang som rakt mot dig. Tror helt enkelt att du bara behöver åka till banan och fota lite mer för att få in vanan ;) Om de har träningar efter greyhoundloppen (det har de iaf i Åkersberga) så kommer det nog hundar av andra raser och springer också, de brukar vara långsammare, mer lättfotade och bra övningsobjekt.

---------

uffelarsen
0

Det var just det som var det största problemet , att få fokuspunkten rätt. Att sätta fokuspunkten rätt på ett djur som kommer imot en med en hastighet av ca 15-20m /s är ju jättejobbigt, fokusen har helt klart, precis som jag svårt att hänga med i svängarna, Skrattande men jag skall definivt prova igen. Jag skall titta närmare på hur det ser ut med träningar i Landskrona och försöka komma på hur det skall göras. Att stå i en kurva och ta bilder från sidan skall jag också prova på, där borde man kunna få ganska bra bilder. Tack skall du ha för tipsen.

Mvh

Uffe

Changrila
0

Låter du kameran välja fokuspunkt själv eller gör du det? Om du själv bestämmer fokuspunkten är det ju lättare att få till det bra, för då kan du själv hålla koll på vilken hund som är närmast som kameran ska fokusera på osv. Det betyder iof att du redan innan får bestämma dig för hur bilden ska vara komponerad osv :)

---------

uffelarsen
0

Jag valde fokuspunkt själv, men då den blev fel i många fall så tror jag att det beror på att den helt enkelt inte hann med, när ett föremål kommer rakt emot en så blir det helt klart jobbigare för kameran att hinna med. Och eftersom jag stod i mitten av en kurva så hann kameran oftast inte "låsa" på en hund innan det var för sent. men nästa gång skall jag prova med att "fånga " upp  hunden mycket tidigare, jag hade tänkt att stå i första kurvan med möjlighet att följa med hunden mycket tidigare och på så sätt underlätta för fokusen att hinna med, att tänka speciellt på komponeringen är ganska svårt , då det enda jag går på är en viss hund på ett ställe, typ i en kurva som gäller, man hinner inte med så mycket annat. sen får man välja och vraka bland bilderna. Skrattande och givetvis använda sig utav beskärning.

eeeliin
0

Jag fotograferar på Lure Coursing, och har gjort det några år. Det är jättestor skillnad på hur många av bilderna jag tar som går att använda sen, om man jämför med i början. I början tog jag många fler bilder, men det var få tillräkligt bra. nu tar jag inte alls lika många bilder, men får fler och bättre bilder! 
På LC är det svårt att stå så att man tar bilder på hunden när den springer mot en, då man kan störa. Har haft sådana lägen endast enstaka gånger, men det är svårt att få bra bilder då eftersom hunden rör sig så fort framåt och fokusen inte hinner med.

Tittade på dina bilder och jag tycker det var många bra! Vad har du för kamera? :)

uffelarsen
0

Det var något nytt för mig, jag hade ingen aning om att det fanns något som hette så, tog en titt på nätet och det verkade ju kul, Är det inget problem med att vistas på banan? , Kan man stå lite var som helst? förutom direkt på banan förstås, jag tänkte på störningsmomentet för hundarna. Ang bilderna, så är nog bilder snett framifrån och från sidan nog det lättaste sättet att få till vettiga bilder när man fotar så här snabba objekt. Men det var kul och jag testar mer än gärna fler ggr. Jag fick ett par 3-4 bilder som jag var nöjd med , men man vill ju alltid ha "den där bilden" och den fanns inte med denna gången.Skrattande men nästa gång , då skall jag ta mej tusan få den. Jag använder mig utav Nikon D300 och Nikon D3 när jag är ute och fotar.

Changrila
0

När man fotar LC får man absolut inte stå var som helst. Du får varken störa hundar eller domare. Utanför själva tävlingsfältet är det som gäller, om du inte pratar med någon funktionärsansvarig och får tillåtelse att sitta på annat ställe. (De brukar vara jättetrevliga)

---------

uffelarsen
0

Bra att veta ! Då  får man kanske fråga efter en ackreditering och sedan lite närmare info var som är lämpligt att fota ifrån. Detta skall jag titta lite närmare på det verkar vara riktigt kul. tack för info!.

Changrila
0

Bara att åka dit, kolla vilken plats du skulle vilja stå på och fråga om det är okay, svårare än så är det inte :) Ofta har de som jobbar där ingen fotokunskap och därmed inte en aning om vilka ställen som är bra fotoställen. De kan iof säga var banan går, men lättast är nog att du tittar på när någon hund springer, funderar på var du skulle vilja stå och sedan kollar om det är ok att stå där.

---------

uffelarsen
0

Det låter bra och så får det bli. Tack!

eeeliin
0

Jag står oftast utanför själva "banan", vid starten. Jag tycker att de är mest fokuserade och tar i fullt ut i startspurten. Där är det dessutom alltid en raksträcka, plus att jag har mer tid på mig eftersom jag vet när hundarna kommer dit (eftersom jag hör/ser när hundarna startar).

Det har hänt att funktionärer kommit fram till mig och sagt "gå ut och ställ dig där borta istället, vid kurvan, där kan du få riktigt häftiga bilder!" men jag väljer ändå att stå kvar.. jag kan inte vara för engagerad i fotograferandet då jag själv har hundar att starta Glad Då är det lättast att sitta vid starten, för då tar det inte så lång tid att gå därifrån och jag är med mer, så jag inte missar att min hund ska springa.. Flört

själv nöjer jag mig med en D90 för tillfället. Eller det gör jag inte egentligen, jag vill ha en D3, men det tillåter inte min ekonomi Tungan ute

eeeliin
0

Ville bara tillägga att egentligen ska inte hundarna störas av att det sitter en fotograf någonstans.. Man kan självklart inte sitta mitt på fältet, men kanske i utkanten. Hundarna ska vara så fokuserade på trasan att de knappt (eller inte alls) lägger märke till att det sitter någon där. Jag har däremot råkat ut för att när det blev tras-stopp (linan gick av) och en av hundarna inte tyckte trasan va intressant alls när den låg still, istället fick syn på mig och traskade mot mig. Detta var precis innan slutet på banan, så det blev inget omlopp och ägaren var i närheten och kallade till sig hunden. Kan också tillägga att jag känner hunden, fast inte jätteväl Tungan ute Denna gången satt jag ungefär 2 meter framför gränsen där man får stå och titta på loppet, och utanför banan (och hade frågat om det var okej, såklart).

Lycka till! Skrattande

uffelarsen
0

Tackar för tipsen eeeliim!  Och din D90 räcker garanterat hur långt som helst, om du inte har speciella behov typ klara av höga iso , tåla lite mer omild behandling, fullformat och en annan massa konstigheterGlad så fixar din kamera lätt allt det andra , Jag har en D300 som levererar på pappret mindre bra resultat tex vid högre iso än din D90 och bilderna på den är jag nöjd med. Enda felet med D90 för mig är att jag tycker den är lite "ömtålig", jag tycker om vikt och metall, Strunta i D3 och liknande och satsa på bra optik i stället det lönar sig så oerhört mycket mer.

eeeliin
0

okej, tack för tipsen själv! Glad Jag är egentligen nöjd med min kamera, men jag antar att det är myten "dyrare är bättre" som etsat sig fast i min hjärna.. Tungan ute Jag har två objektiv: ett nikon 18-55 och ett sigma 50-200. Jag har så svårt att bestämma mig när det gäller objektiv, så det har inte blivit något mer. annars har jag funderat på nytt objektiv ganska länge.. Tungan ute

Changrila
0

Uffelarsen:
Du skriver: "Jag har en D300 som levererar på pappret mindre bra resultat tex vid högre iso än din D90"

Hur förklarar du det när det är precis samma sensor i D90 som i D300? :p

eeeliin: Kika på ett beg 80-200/2,8. Går att få tag på billigt (iaf med tanke på vad man får och absolut jämfört med ett 70-200/2,8). Tokbra objektiv som jag nu använt i 3 år.

Och justja, skulle ni vara nyfikna på att se mina bilder från kapp, LC osv så har jag en hel del upplagt här: https://www.facebook.com/pages/Sighthounds-in-Action-Photos-by-Ninni/115731138483105

---------

uffelarsen
0

#17 Det är bara så, troligtvis så är det brushanteringen i kameran som dom mjukvarumässigt har trixat med.  Googla på iso d300 d90 så hittar du närmare info om skillnaden , Skillnaden är inte "enorm" men den finns där.

Många fina bilder på din sida, men bild nr 11 i lure coursing comp 2011-07-09/10

var bara så djäkla bra!