Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettmedia
Läst 2877 ggr
ettlitetalias
0

Framtidens hund? (konstprojekt)

Hej!

Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!

Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra hundar, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".

- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" ffärger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?

Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder Glad

Tack på förhand!

Changrila
0

Rent exteriört tror jag det är värst med intryckta ansikten (dvs, sådant som vanligtvis ger rynkor som ökar risken för hudproblem, intryckt nos som ger andningsproblem och ögon som nästan ploppar ur skallen).

På andra plats kommer hundar som inte kan hålla ihop kroppen. Hur en sådan kropp ser ut varierar, men det finns gott om hundar som antingen pga dålig träning eller ren obalans i kroppen inte kan bära upp sig själva och ständigt ser ut att "ramla ihop" (även om de inte gör det på riktigt).

På sista plats kommer nog överdrivna mängder hud på kroppen, med rynkor och exempelvis fuktexem som följd. Anledningen till att det kommer på sista plats och inte delad andraplats är för att det ändå går att hålla efter. En hund med mycket rynkor kan säkert må lika bra som tex en hund med mycket päls, bara man vet hur man sköter hunden på bästa sätt. En hund med intryckt nos eller obalanserad kropp kan man inte göra lika mycket åt.

De enda färger jag vet att kan vara hälsovådliga är väl albinohundar som då kan få problem med hörseln, men det är ju inte alltid det blir så. Sedan har jag för mig att om man parar två nakenhundar med varandra är det stor risk att valpar dör, samma om man parar två merle-färgade. Att då göra sådana parningar känns för mig inte rätt.

Jag vet inte om det är något av det jag skrivit om som du vill att jag ska förtydliga med bilder eller så. Om det är så, hojta till. Jag kan nog leta upp exempel på det mesta ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ettlitetalias
0

Tack för svar! :)

Expempel på raser med obalanserade kroppar vore toppen om du kunde länka till.

Och hur tror du att framtidens extrema hundar kommer att se ut? Kommer vi kanske ha hundar utan svans, med så pass intryckt nos att de inte kan andas genom den etc? De allra flesta uppfödare är ju väldigt hälsomedvetna, men det finns ju alltid dem som vill skapa något nytt, med hundens hälsa som betalning.

sighni
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Engelsk bulldog har väl alla defekter en hund kan ha!

Eftersom EU kommit med ett förbud mot avel med hundar som har extrema och sjukdomsframkallande egenskaper så borde hundarna framöver bli sundare.

Detta förbud har ju lett till att Svenska kennelklubben gjort RAS-dokument på alla raser. Läs gärna dem så lär du hitta dagens defekter.

RAS= rasavelsspecifika strategier.

Raser att läsa kan vara (kinesisk) nakenhund, bulldog, chow-chow , shar-pei, pekingese och liknande.