Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettetologi-genetik-avel
Läst 3450 ggr
[chouwa]
0

MH

Jag är en av de personer som önskar att alla människor kunde gå MH med sina hundar. I alla fall om man har en renrasig hund (finns speciella MH för blandraser)då jag tycker att det är ett steg i rätt riktning att få så mycket information om rasens statistik som möjligt. Andra tycker att enbart bruksraser och hundar i tjänst bör mentaltestas. Vinthundar är en av de grupper som det inte görs så jätte mycket MHn på. Nu vill jag veta vad ni tycker om detta?

Har du gått MH med din hund?
Om du har det - hur gick det & vad tyckte du?
Om inte - varför?

Changrila
0

Jag har inte gått MH med någon av mina hundar. Mycket beror på att jag inte haft råd och att jag inte varit helt säker på att unga dåren skulle komma tillbaka efter att man haft henne lös och kastat leksak till henne :p Att få avbrutet MH bara för att hunden varit lite väl självständig och leksugen känns inte lockande.

Däremot så håller ju SKK nu på med något "MH-light" som ska vara mer anpassat för sällskapsraser. Troligtvis lär det ju bli mycket lättare att få plats på ett sådant test också och kanske kunde det vara något som blir mer populärt för vinthundarna? Jag tycker det verkar intressant i alla fall.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

sofiabruse
0

Jag har gått MH med min Whippet och det gick bra tyckte jag :) Hon var ju dock lite ointresserad av spökena och ville först inte kampa med någon annan men sen gick det bra :D

Maria29
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har gått B-figge utbildning men inte MH-testat mina hundar. Bell är ju en lurcher och Albert (golden) har varit med om BPH (ett test som är på G). Kommer ev att testa Albert på "riktigt" senare.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
0

Jag har gått B-figge utbildning men inte MH-testat mina hundar. Bell är ju en lurcher och Albert (golden) har varit med om BPH (ett test som är på G). Kommer ev att testa Albert på "riktigt" senare.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Naiz
0

Jag har inte gjort det.. Vet inte varför.. Kanske ska görat? :)

Vart är mest lämpligt att göra det i närheten av västerås?

Linboll
0

Jag gjorde MH på min italienare när han var ett (sju nu) och han klarade det!

När han klarade "leklustdelen med trasan" blev jag sjukt stolt!

Han är superframåt, men såklart missade han en del på när kedjan rasslade bredvid oss. D sprang han 50 meter och gjorde en lov tillbaka nästan hela vägen fram till mig. men han kom tillbaka. =)

Minns inte så mkt mer eftersom det var så längesedan. =)

Hälsningar Anna med pälsklingar!

chininas
0

Jag är den enda i landet som gjort MH med mina Cirneco, uppmanar alla Cirneco ägare att göra det.

Har haft brukshundar tidigare så för mig var det självklart att även göra det med mina Cirneco flickor. Väldigt spännande att se hur dom reagerar.

Gå med era vinthundar och urhundar, skulle vara så kul om det gick att få ihop lite statistisk på dom.