Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 4762 ggr
sighni
0

Vinthundslitteratur

Jag har en gammal bok om vinthundar av Bo Bengtsson och en afghanbok av Margaret Niblock som också är gammal.

Har någon något förslag på vinthundslitteratur?

starcastle
0

Sighthounds Afield om man vill ha den enda boken i världen med ALLA vinthundsraser.
Nya boken från Denise, Running Sighthounds - A guide for beginners lär också vara en hit men jag har inte beställt den än.

Och min Sighthound Afields tycks alltid vara utlånad, får aldrig ha den självGlad

sighni
0

Finns någon författare och bokförlag till "sighthound afield"? Varifrån beställer du dessa böcker?

starcastle
0

Böckerna är skrivna av Denise Como.
Sighthounds afield kan du nog beställa i Sverige online men Running Sighthounds säljs ännu bara genom henne själv.

Beställer du direkt från Denise kan du även köpa signerade exemplar.

http://www.sighthoundsafield.com/

starcastle
0

OBS! Köper du Sighthounds afield t ex via Adlbris så får du sannolkt den gamla upplagan från 2004 (där mina egna hunda är med, he he) men den nya är fler sidor, uppdaterad. Och jag tror inte du kan köpa den via de svenska bokhandlarna.

sighni
0

Tack starcastle!

Jag har fler gamla afghanböcker om det nu är intressant. Det är "the book of the afghan hound"  av Joan mc Donald-Brearley. Fin bok med fina bilder. Tar även upp lydnadsträning med afghan och lure coursing och "racing" med afghan. Jätteintressant tycker jag.

Läser man franska så finns "Vous et votre lévrier afghan" av Martin Eylat. En bok som tar upp "allt" även lydnadsträning och uppfostran. Sist finns frågor som kan vara viktiga  översatta till engelska, spanska, tyska och italienska. Rätt kul och bra när det behövs.

Några betydligt nyare böcker på svenska där vinthundsraserna beskrivs är

"Hundraser i Sverige" av Åsa Lindholm och Ulla Barvefjord, Bokförlaget Prisma, (Naturligtvis många fina vinthundsfoton av Åsa Lindholm),

"Hund. Bonniers stora bok om att välja rätt ras och ge sin hund ett bra liv" av Agneta Geneborg, Kerstin Malm, Annelie Isaksson, Kristina Mårtensson och Britta Hedekäll. I denna bok finns vinthundarna under rubriken "snabba jakthundar". Varje rasgrupp beskrivs utifrån sina egenheter.

Jag har ett särtryck ur tidningen FIDO som heter "Vilken ras passar dig bäst?" Utgå från hundarnas ursprungliga arbeten. av Åsa Ahlbom och Agneta Geneborg med foto av Eivor Rasehorn. I det här häftet tas det också upp vad man ska tänka på när man tränar med en hund från denna rasgrupp. Inte oviktigt!

sighni
0

#3 Vilken fantastisk hemsida förrestenSkrattande!

[alena]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns det verkligen nån svensk bok om vinthundar? Har letat men inte hittat nån.

sighni
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Ja det gör det. Bo Bengtsson har skrivit en bok om vinthundar. Den är dock mycket gammal och fås nog lättast tag i via antikvariat .net , bokbörsen eller liknande.  Annars är det nog mest ras-klubbarna som producerat böcker/häften om sin ras. Se också mitt förra inlägg #5.

Hittar någon en nyare vinthundsbok skulle det vara intressant att veta det.