Sloughi eller Saluki?
Jag har alltid varit väldigt charmad av salukin men även sloughin fångade mitt hjärta för inte så länge sedan.
Jag känner rent spontant att; Hur ska jag kunna ha min hund lös om jag har en vinthund? Någon som kan berätta hur ni har gjort?
Jag kommer ju bo i hus när jag isåfall ens börjar fundera på att köpa en vinthundsvalp och där vill jag ha mina hundar lösa så mycket som det går.
Jag tycker det är spännande med LC och skulle absolut vilja testa på det om jag skaffar vinthund i framtiden. I form av motion kommer jag, förrutom långa promenader där h*n får springa, att cykla med min vinthund varje dag.
Jag vill ha ett lugnt och harmoniskt hem med flera hundar där jag som grund kommer att träna rallylydnad och agility med samtliga hundar men även det som mina resp. raser skulle tycka om och vara "skapta" för. Tex. då LC med min vinthund och lydnad med min mastiff. Jag är en nyfiken människa som är öppen för att testa allt och jag tränar mjukt och positivt.
Vilken av raserna skulle passa mig tror ni och om det är hemsk svårt att kunna ha en saluki eller sloughi lös så skriv gärna det för då kanske det inte riktigt passar mig.
De är inte svåra att ha lösa, men dyker det upp en hare kan du räkna med att de jagar den också. Dyker det inte upp vilt tycker jag inte att det är speciellt svårt, men det är klart vill den inte komma så kommer de inte heller. Tränar man på att det är jätteroligt att komma till matte /husse för där händer det roliga grejer och det finns alltid gott godis eller leksaker så kan man få en hyfsad inkallning med mycket träning. Men du kan aldrig komma ifrån att de i grund och botten är avlade för att jaga självständigt, sen finns det ett fåtal hundar som ägarna kan få stop på i jakt men det är inte vanligt.
Några tips på ställen man kan släppa vinthundar på är:
Inhägnade fotbollsplaner
Hockeyrinkar
Hundrastgårdar
Ridhus
Fårhagar

Ja, jag vet vart jag skulle kunna släppa dom, men det vore ju roligt att kunna gå långa skogspromenader med hundarna lösa.. Men om man tränar på "jakt" och att de får jaga med tex. en speciell sele, blir det kanske lättare att kontrollera då när selen inte är på?
Hur menar du att de får jaga med en speciell sele? Hetsjakt är inte tillåten i sverige, och på lc får de inte ha selar på sig. Jag är tveksam till om det skulle hjälpa, de flesta har så stor jaktinstinkt att de handlar rent instinktivt när de ser något att jaga.
En del säger att deras hundar har blivit lugnare med jakten när de vet att de fått jaga på lc eller rundbana, mina har blivit tvärt om så det är väldigt individuellt.
Skogspromenader kan du nog gå, vinthundar brukar för det mesta inte leta efter saker att jaga. För du så mycket oväsen som möjligt hinner ev vilt springa och gömma sig långt innan du kommer.

Läs gärna andra trådar på detta forum. Det här med jaktinstinkt osv har diskuterats många gånger tidigare.

Gud vilket svårt val de lika vackra och underbara bägge raserna!
Rebecca
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Dom är absolut inge svåra att ha lösa! Men beroende på jaktinstinkten så kan det vara svårare med en hund med mkt jakt i sej.
Min hane har inge jakt i sej över huvud taget, LC tyckte han va skittråkigt :p Men har han inte lös pga dålig tråning på inkallning.
Som #3 säger, dom letar inte efter nåt att jaga. Men kommer nåt upp framflr dom drar dom ganska snabbt. Men så fort bytet är utom synhåll kommer dom tillbaka.
Min förra hane jagade en hare en gång, va borta en kvart-20 min sen kom han med tungan hängande till marken ;) Tyckte det va dåligt att han inte hade med sej lunch hem Haha :p
Jag hade en Galgo som jourhund och han hade jag lös över allt! Visst han hade jakt i sig, men han tyckte INTE det va kul att va utan mig så om han sprang efter en fågel gömde jag mig och då så sprang han snabbt tillbaka och leta.
Så har jag gjort med alla mina hundar, gömmt mig! det har funkat super för mig! Dom har sten koll på mig! så slipper jag ha koll på dem ;)
saluki!!! :)
Sätt många lösa Salukis som hellre vallat kor än att jaga vilt.