Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikett: hundtillbehör
Läst 8433 ggr
[Driva]
0

Ni med greyhound, hjälp!

Min mamma har nyss fått en greyhound (en vuxen) och jag tänkte köpa ett halsband, men hon hade inget måttband så hon kunde inte mäta. Så jag tänkte om någon med greyhound skulle kunna ge ett ungefärligt halsmått? Vad de brukar ligga på…

tiras
0

Det är väldigt olika och du måste ha ett som är anpassat för vinthund/greyhound.Ett brett så det inte bara åker över hu´vudet på hunden.Du tar ett måttband och mäter strax bakom öronen för att få måttet.

Är det en kappare  eller utställningsmodel ?

* tiras

[Neko]
1

hane eller tik? min väns kapptik har 40cm runt halsen

[Driva]
0

#1 Vi har jaft greyhound förut så jag vet hur de funkar med dessa smala huvuden :)

Dock tänkte jag överaska henne med det och jag har ingen möjlighet att åka dit själv (ho nbor 50 mil bort) och hon hade inget måttband.

#2 Det är en hane, men hon sa att han hade ganska smal hals….

Men jag kanske ska hitta något mellan 35-40…

Naiz
0

Min hane har 45 cm

#1 Man måste inte alls ha ett bredare till just vinthundar. Funkar alldeles utmärkt med dom flesta halsband.

[Driva]
0

#4 vi hade vanliga halsband till vår gamla greyhound,dock fick man räkna med att om han inte vill gå längre  (han var rätt lat) så stanande han, sänkte huvudet och halsbandet åket över huvudet på honom :p

Naiz
0

#5 jo dom är rätt duktiga på att komma ur halsband :)

Jag glömde säga att min hane är av utställningstyp och väger 40 kg.

[rightPAW]
0

#6 Förlåt för OT men oj, 40 kg? Trodde dem låg på 25-30 kg, men det är väl mkt muskler som gömmer sig i deras smäckra kroppar Kyss

Naiz
0

#7 hehe ja jag vägde honom igår på djuraffären när jag köpte just, ett halsband :p 40,1 kg. 78 cm i manken. Men som sagt en utställnignstyp, kapplöparen är mindre.

tiras
0

MIn kappare jag tog bort i våras var 77 cm och vägde runt 35  ( det är ju inte speciellt ovanligt med kappare i den storleken.Utställningsmodellen är ju mer överbyggd och väger ju mer. ;)  )  Min nuvarande hane är 75-76 och väger 33 kg

bägge hade väl 35-37 cm kanske

* tiras

Naiz
0

#9 haha snacka om olika byggda dom är. Skulle min hane väga 33 kilo skulle man se varenda revben och ryggkota :p

Changrila
0

Ang det där med att hundarna tar sig ut ur halsbanden: det finns en jättebra lösning på det, nämligen helstryp.

Bild: http://salukitrix.files.wordpress.com/2011/01/dsc_9969-copy.jpg?w=399&h=600

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Driva]
0

#11 själv ser jag ingen mening med helstryp om man har en hund som är vältränad och kan gå i koppel…

Changrila
0

Jaså, inte? Jag ser ingen mening med att ha helstryp om man har en hund som är vältränad och kan gå i koppel.

Båda mina uppför sig när de går i koppel, med vissa undantag. Min tant gör utfall mot andra hundar om hon upptäcker en hund innan jag gör det, för att hon inte ska komma lös får hon ha helstryp.

Min andra hund kan ibland få för sig att hoppa till för att leka med en pinne, en fågel eller liknande. Har hon på sig vanligt halsband så får hon som "blåsor" under huden eftersom det blir ett ojämnt tryck då.

Eftersom det diskuterades här i tråden hur man ska göra när hunden tar sig ur halsbanden av olika anledningar så skrev jag om helstrypen. Hundarna KAN inte ta sig ur dem (vissa undantag finns där med, men det går iaf inte att enkelt backa ur dem).

Ett helstryp är inte dumt på en hund om inte hunden går och drar konstant i kopplet, men då är alla typer av halsband dumma och man får se till att lära sin hund att uppföra sig.

---------

Naiz
0

#12 själv ser jag ingen mening att ha helstryp på en hund som INTE kan gå i koppel. För då gör halsbandet mer skada en nytta.

[Driva]
0

#13 Personligen så sätter inte jag på min hund stryp, vilket som eftersom jag själv inte ser någon mening med det. Jag jobbar på andra sätt än så. Men sen har jag också bara haft lättare hundare, hade kanske varit en annan sak med en tyngre hund…

Och stryp skulle jag hur som helst inte använda med andledningen att hunden kryper ur halsbandet :)

#14 jag ser hur som helst inte nyttan med ett stryp på en hund som går okej i koppel. Men som jag skrev ovan, jag personligen använder inte stryp överhuvudtaget.

Men jag har inte lust att det urartar i en tråd för och emot stryp. Ni använder de gör, och jag gör på mitt sätt :)

Bunn
0

Ett tips: Ta med hunden till djuraffären och prova halsbandet på plats

Changrila
0

#15 Hur skulle du göra om hunden kryper ur halsbandet då? Låt oss säga att det inte händer ofta, utan kanske en gång per halvår som max men att det vid de tillfällena varit stor olycksrisk.

---------