Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövriga-hundsporter
Läst 3568 ggr
Changrila
3

Vilka tränar lydnad?

Vilka här tränar lydnad med sina vinthundar?
Vad tränar ni och hur går det? Har ni några mål?

Berätta allt om eran lydnadsträning med vinthundarna :D

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och för att svara själv:

Jag tränar lydnad med min unga saluki (även om jag lär gamlingen ett och annat också).

Vi tränar hemma och har gjort det till och från under nästan hela hennes liv. Det är dock först det här året som vi börjat träna riktigt seriöst och målet är att starta lydnadsklass 1 nu till våren.

Wahidah är jätterolig att träna med, det är bara det att jag måste komma ihåg att träna även på de tråkiga momenten (som platsliggning) och finslipa de "färdiga" momenten som ställer till problem i nuläget…

Bilden som jag skickar med är ett foto från i somras när vi tränar fritt följ på en skolgård här i närheten.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Neko]
1

Jag har tränat en del med Carlos (podencon). meeen inte det tråkiga (och svåra) ;) Lite avståndsdirigering, tex från sitt till ligg på 4 meters avstånd. Sitt och inkallning. Han har jättesvårt att komma in i snyggt sitt för han är inte alls medveten om att han har en bakdel, så vi har precis börjat lite smått med lådträning. Och eftersom han inte vet vart rumpan är går han inte fritt följ snyggt, utan snett. Så vi har mest tränat på sitt, ligg, hit ifrån olika positioner. Och jag har inga planer på att börja tävla, eftersom han är svår att ha lös. Och jag tycker inte att det är så jätteroligt, spår och uppletande tycker både han och jag är bra mycket roligare! Skrattande Han var som en valp första gången han hittade sin favoritboll ute, vilken lycka!

Vi ser mest lydnaden som roliga cirkusövningar :)

[Neko]
0

för att förtydliga för de som inte vet: Lådträning är när hunden går upp med framtassarna på en låda, och rör bakdelen runt lådan. För att lära dem att bli medvetna om att de har en rumpa som går att flytta på ;)

sighni
0

Jag har tränat lydnad med alla mina vinthundar (afghan, saluki och whippet) En av mina afghaner fick lydnadsprovsdiplom i lkl 1. Vi tävlade också i 2:an men hon blev sjuk så vi slutade. Just nu har jag paus med allt pga sjukdom men hoppas kunna komma igen framöver.

Recca
0

Duktiga, duktiga som visar att vinthundar också kan! Sånt gör mig så glad :)

Rebecca
Medarbetare på Vinthundar iFokus

sighni
0

#5 Tack. Vad roligtSkrattande!

sofiabruse
0

Hej!

Jag har en whippet som jag mest tränat lite lydnad med på skoj :) Hon är 3 år gammal och jag tänkte satsa lite mer på lydnaden nu och debutera i LK 1 nu till våren. Mitt mål för året är att vi ska tävla på U-SM i lydnad (och agility då). Men det är ju inget som man behöver kvala in till då som tur är ;)

Tror föresten av vi (jag och changrila) träffades på U-SM 2009 i boden ;) Om du kommer ihåg mig, jag gick även på samma skola som Anna Appelkvist ;)