Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 7579 ggr
sighni
0

Vinthund och siames/oriental?

Jag har en känsla av att många vinthundsägare även har någon kat.4 -katt t.ex. siames eller oriental eller om det möjligen är tvärtom siamesägaren som vinthundFlört.

Hur som helst. Hur är det? Finns det någon här som har vinthund och kat.4-katt? Vilka raser har du?

Jag har whippet och oriental just nu. Innan har jag haft afghan, saluki och siames.

Har ni någon teori om varför det är så vanligt att man har både vinthund och siames/oriental?

[Neko]
0

Jag har cornish rex, de har liknande kroppstyp som siames/orientalerna. Jag skulle väl gissa på att gillar man atletiskt byggda hundar har man nog samma smak på katter Skrattande

[chouwa]
0

Vad lustigt att du skriver detta.
Det är ingenting jag tänkt på tidigare men nu när du säger det är det ju nästan löjligt uppenbart. Det förklarar att det här hemma hålls vinthundar, orientaler och siameser ;) Det kanske "är så det är".

Glamgirl
0

Vi har både Siames och Oriental! Skrattande
(Och just nu är enda vinthunden min Greyhound kille)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

fiffiluren
0

jag har ju varken vinthund eller siameser, men ska erkänna att jag är sugen på irländsk varghund, och hade ett tag ett väldigt intresse i siameser och cornish rex XD

Sitter i stället med världens mysigaste huskatt just nu :)

[pummis]
0

Hmm.. man säger ju att vinthundar är rätt kattlika, och jag har på senaste tiden hört att siameser och cornish rex-katter påminner om hundar i sättet Flört

Jag har dock bara whippets då jag är allergisk mot katter.

sighni
0

#5 Du har rätt. Man brukar säga så. Jag tror också att de är ganska lika i sättet. De går väldigt bra ihop enligt min erfarenhet.

Av denna anledning undrar jag ifall detta iFokus gjort reklam för sig på siames i fokus? Där finns många vinthundsägareFlört.

FearyDawn
0

#5 och #6 Aha är det därför jag fattat tycke för vinthundarFörvånad

(skriver en cornish rex ägare)

Rokkur
0

Jag har en Irländsk Varghund och 4 Orientaler. (En Shar-pei med)Skrattande

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

marysiam
0

Älskar vinthundar;) har haft en Sloughipojke som blev 10 år och idag har jag uppfödning på Siames och Seychellois;)))

Maria29
0

Jag har siames och balines tillsammans med en lurcher (och en golden ret.). Anledningen till att det blev kat4. Var att min huskatt hadde dött och min britthona blev ensam (hon dog senare av propp i hjärnan) och behövde sälskap. Ville ha en siames efter som de är en vacker ras, men på siames i fokus fanns en anonns om två vuxna katter som behövde hem och vem skulle kuna säga nej (pga dem så vill jag ha flera kat4 katter eller rexkatter). underbarare  katter fins inte.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

lejoneva
0

Har haft siames och älskar dessa katter. Är just nu hundvakt åt en italiensk vinthund och måste säga, att det är nog ingen större skillnad på dem :-)  En brund vinthund och en brun oriental t ex.

De lommar efter en hela tiden, ska sitta i knä, så fort man sätter sig, vill ligga under varma filtar, vill att man ska kasta saker, så att de får apportera och har all sin kroppstyngd i de små tassarna, vilket känns ordentligt, när de står på mig!

Har ingen större vana vid vinthundar men jag tror man lätt dras till en viss typ av hund eller katt. Gillar man perserkatter är det nog lätt, att man också gillar lurviga små hundar med platt nos och fluffig päls.

Älskar själv kortpälsade smala snabba djur med långa nosar  typ Filifjonkan.

Eftersom hundägare ofta liknar sina hundar, eller tvärtom, så dras vi antagligen till sådana som liknar oss själva eller den vi känner oss som.

sighni
0

Tack för era svar. Jätteroligt att läsa. Skrattande

Visst är siameser, orientaler och vinthundar det bästa som finns!Glad

#9 Kan inte du starta en annan tråd och berätta om sloughi? Det skulle vara mycket intressant.

Trollhassel
0

Jag är äkta vinthundsmänniska. Ingen hund hemma för tillfället eftersom min vardag inte tillåter det, men jag ska skaffa cornishar. Min syster är uppfödare och jag älskar rasen!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Neko]
0

#13 visst är det en underbar ras. Jag är helt såld, och det kommer bli fler cornishar här hemma :)

Trollhassel
0

#14 Ja, de har sådan karaktär!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Lec72]
0

Irländsk Varghund oh Cornish Rex ..tidigare Siames och Oriental :-)

Bunn
0

Älskar vinthundar och har idag två siameser samt en blandras (misstänker att det är nån typ av vinthund och terrier i henne) 
Om simaes (och kanske även andra kat.4 katter) brukar man säga att de är som hundar i kattkropp och det stämmer ganska bra, tycker jag.

Tycker att siames/oriental påminner lite om vinthund i kroppsform också så det kanske är det som gör att man faller för båda sorterna =)

sighni
0

#17 Det är nog inte omöjligt att det är så. De liknar varandra både till kropp och själ. De fungerar bra ihop också enligt min erfarenhet.

Rokkur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt S*IniDimmans Cyan och våran varghund Cazavinas ArielKyss

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

sighni
0

#19 Fint!Glad