Borzoi eller Saluki
Har i flera år varit sugen på att köpa hund och vinthundsgruppen har legat mig varmt om hjärtat ända sedan jag såg en saluki första gången på utställning. Nu verkar det som om jag kommer ha mycket tid över i vår och kunna vara hemma med en valp, så givetvis är det lockande att göra verklighet av drömmen.
Det som dock får mig att tveka, eftersom jag läst på ordentligt om raserna (men som jag vill lösa), är detta med deras jaktinstinkt och behovet av att springa fritt. Hur/var hittar man sådana platser (inhägnade områden) där man vet att man får vara? Får man släppa hundarna i parker osv.? (det är väl sällan en park är helt och fullkomligt inhägnad dessutom?). Hur ska staket osv. se ut för att vara så säkert som möjligt? Läste att ex salukis kunde hoppa uppåt 1.8 meter om de bara är tillräckligt motiverade, så kan man egentligen någonsin veta att en inhägnad är tillräckligt 'bra/säker'?
Är ute på långa promenader dagligen, oavsett väder, så därför uppskattar jag både sällskapet av hund och att pälsen är lättskött. Också att hunden trots sin storlek inte 'tar så mycket plats' inomhus, av det jag uppfattat iaf. Sen att vinthundarna är så otroligt vackra och deras utstrålning är bara ett stort plus i kanten. Kan väl till sist tillägga att det är en Borzoi eller Saluki jag är mest intresserad av. Var ligger de största skillnaderna mellan raserna? Av den information jag läst känns det som om de är relativt lika.
Man letar ;) Många kommuner och hyresgästföreningar har hundgårdar, annars finns det ibland inhägnade fotbollsplaner, fårhagar (när det inte är får där självklart) och hockeyrinkar som man kan släppa på. Egentligen får man väl inte vara på fotbollsplaner eller hockeyrinkar, men hållar man rent efter sig (plockar upp bajset) och ser till att hunden inte gräver gropar så tror jag det är lugnt. Ser jag ingen hund förbjudet skylt släpper jag mina hundar.
Min podenco skulle lätt flyga över de flesta staket (de är kända för att hoppa HÖGT), det gäller att de aldrig lär sig att de kan det! Jag lärde podencon kommandot "gå ner!", så fort han sätter upp en tass på staketet säger jag GÅ NER, vilket han lyder rent instinktivt nu.
Jag upplever borzoierna som lugnare än salukisarna, men jag har inte någon större erfarenhet av saluki så mer än så vågar jag inte gå in på.
Lycka till i rasvalet, de är underbara raser båda två :)
Underbara raser bägge två men jag kan inte så mkt om dom.Jag kan kanske uppleva salukin något mer utpräglad i sitt vinthunds sätt.Men det är min personliga åsikt och inte nån mer ras vetenskap jag har.
Men ang att vara lös så om du har hunden ifrån den är liten och tränar.tränar,tränar så är det ju mkt möjligt att du kan ha den lös.Tillhör den den individen som inte kan vara lös så är det att göra som ovan skrev.Leta.Fotbollsplaner fungerar kanon och som sagt så länge man plockar upp efter sig brukar det gå bra.
* tiras

Borzoi kan vara ganska tuffa. De har vinthundarnas mjuka framtoning men är ganska ordentligt jaktiga enlikt mina erfarenheter. Min grabb blir tokig efter några dagar om han inte får springa fritt (vilket han får dagligen i vanliga fall). Han vaknar av och an som en osalig ande och ylar om han får för lite motion. Annars är han urtrevlig men ganska "hanig". Underbar ras!
Saluki vet jag inte mycket om.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Just salukin är beskriven i flera andra trådar på detta forum. Så om du kollar runt får du mycket information.