Köldkramp
Hur klarar sig era hundar i kylan.Hanen klarar sig utan problem.Tiken klarar till runt -10 sen hoppar hon på 3 ben.
Nån som vet något som hjälper.Är det bara skor/tossor som hjälper
Nån som vet nån modell på Flis tossor som passar grey och sitter kvar ?
* tiras
Min greyhound fryser om det blir riktigt kallt och då får han köldkramp och hoppar på både tre och två ben ;)
Men tossor skulle han aldrig gå med. Haha!
Min BC får också köldkramp lite då och då medans schäfern klarar sig utan några problem alls.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Salsa kan få köldkramp någon gång ibland när det är Riktigt kallt. Oftast haltar hon bara till något steg och sedan märks det inte mer. Jag försökte under förra vinterns kyla sätta på henne snöstrumpor men då ansåg hon sig själv vara näst intill döende och hon vägrade gå ett steg frivilligt med dom på sig ;)

När hunden får köldkramp kan det avhjälpas med lite massage på tassen. Jag har aldrig använt skor så det vet jag inget om. Jag har haft skydd om tassbandage det är det enda. Får hundarna kramp så massera jag tassen en stund.

Inga av mina hundar har haft köldkramp (vad jag har märkt iaf.), men det skulle bli massage och värma tassen med handen om jag skulle märka av det.
Rebecca
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Jag har skor på Bell som heter "Walker" en storlek störe bak än på framtassarna. Hon älskar dem inte men krampar inte då. Det är bara vinthunden som har skor min golden ret. behöver inget annat än tasstorkning/smörjning.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

#5 När de har skor på sig får de fäste i marken då? Det borde bli halt. Hur undviks det?
Mina får sällan köldkramp i tassarna om de inte får snöklumpar mellan tårna eller så. M.a.o. om de börjar hoppa på 3 ben så stannar jag, tar bort alla snöklumpar från tassarna och sedan går de som vanligt igen :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Carlos får köldkramp, och då räcker det med massage för att få bort krampen. Det är oftast i början av promenaderna, när vi gått ett tag och fått igång värmen brukar han inte få det.
Jamaal kan få köldkramp när det är riktigt kallt, och vi måste stå stilla och vänta på tex en buss. Men då ska det vara under -15, varmare än så kan man ligga på marken utan att frysa ;)
#6 hennes skor är lite som mockasiner och när det gäller att halka så tja det beror på (men jag tycker inte att hon halkar). Foderbilen sälger skor om man vill titta (jag har köpt mina i södertälje). Jag tycker att Bell mår mycket bättre sen hon fick sina skor.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

#9 Tack. Då vet jag.