Hundarnas jul
Nu är det mindre än en månad kvar till julafton.
Under morgondagen åker mina julprylar upp (japp, lite tjuvstart) och julklappsinköpen är redan påbörjade.
Själv har min jul alltid sett likadan ut i alla är - firar med familj och några släktingar, tar med mig sambo och djur dit vi firar (oftast hos min mor)
Hundarna får alltid ett fat med julmat som dom får njuta av och katterna får tonfisk.
Julklappar ligger det under granen som djuren (iaf hundarna) får öppna själva. I paketen kan det ligga i princip vad som helst. Halsband, ben, godis, koppel, täcke, fleecefilt, leksaker mm. På kvällen kan det även slinka ner något gott ;-) Så det är mätta, glada och bortskämda djur hos oss på julafton.
Hur ser julen ut för era hundar? (och även andra djur?)
Är dom med på julafton?
Får dom smaka på julmaten? - Vad?
Får dom julklappar? - Vad?
Jag och min sambo firar jul med min familj - mamma och syskon. Hos min mamma. Båda våra och mammas hundar är med, katterna får stanna hemma med extra god mat och sina nya leksaker. Varje julaftonmorgon får katterna ett gäng leksaker, skinnmöss, pingisbollar mm.
Hundarna får slicka grötfaten på morgonen ;)
När vi är hos mamma får dom först springa av sig med mammas hundar ute på gården och sedan får alla hundarna ligga i vardagsrummet när vi äter. Rester till alla hundarna!
Alla hundar får även julklappar under granen som de får öppna själva (efter bästa förmåga) och då det ofta finns leksaker i flera av paketen skicakr vi ut hundarna på gården efter julklappsöppningen så att dom får leka. Förutom leksaker kan där finnas ben, hundgodis och filtar. Under kvällen brukar dom vara ganska trötta och bara ligga och sova tills vi går hem (läs släpar oss hem)
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Naturligtvis är djuren med på julafton eller vilken helg som helst. De får inte smaka på julmaten. De mår bäst av att äta sin egen mat. Möjligen kan katterna få något annat. De är mer flexibla med maten. Den ena whippeten har dessutom foderallergi så det är noga med vad hon äter. Julklappar brukar de få men jag har inte kommit på något bra än.

Vi firar här hemma, jag, min man, våra barn och mina föräldrar. Och djuren. Hundarna får julklappar varje år, oftast barnen som bestämmer vad det blir om det inte är något speciellt jag anser att någon av dom behöver.
Julmat får dom också! Inte mycket, men klart dom skall ha julmat dom också ;)