Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 6614 ggr
Winta
2010-11-17 19:31
0

Whippet / Saluki

Hej hej!

Har läst om de raser men är nyfiken hur det är att leva med de raserna? vad är kravet? Vad man ska tänka på innan…osv. Läser att vinthundarna skulle må bra av att få springa av sig?

Jag är bara nyfiken och de raser eventuellt blir en av min framtida utval om det känns rätt. vet bara vad min önskemål är inte ha långhåriga hundar, och inte för stor hund.

Jag är en ganska enkel person och tycker det är roligt att prova fram olika träning som lydnad t.ex. kanske kantarellsök o övrigt. (ja det beror på). Gillar också att vandra på långa promenader på olika vägar, och i naturen.

osv :)

Changrila
2010-11-17 23:22
0

Att tänka på innan man köper vinthund är inte att de bara "skulle må bra av att få springa av sig" - de SKA få springa. En vinthund som inte får springa lever inget värdigt hundliv och jag hoppas innerligt att ingen säljer en vinthund till någon som inte har möjlighet att ha den lös regelbundet.

Samtidigt som hundarna behöver springa, så är det inte helt lätt att låta dem göra det. I princip alla vinthundar har stark jaktlust och om de får syn på någonting att jaga så finns det inte en chans i världen att du kan stoppa den eller få tag på den. Med andra ord behöver man träna inkallning ordentligt och ha tillgång till något ställe att släppa hunden där det inte finns någonting att jaga. Om det sedan är ett ridhus, en rastgård, en tom fårhage eller en skog där det aldrig dyker upp något att jaga, det spelar mindre roll.

Jag delar mitt liv med två salukis och det är helt fantastiskt. Jag tränar lydnad och tricks, ska börja träna agility och har provat på personspår med dem. Dessutom håller jag på med kapplöpning och båda mina hundar har lure coursing-licens. Med det vill jag ha sagt att vinthundar är bra allroundhundar, man kan göra "allt" med dem, bara man utrustar sig med tålamod och framförallt - gör sitt bästa för att få hunden att tycka att allt är ROLIGT.

På vardagarna går jag en långpromenad (som blir minst 5km) med dem, tränar lite lydnad eller tricks och flera gånger i veckan, oftast varje dag, låter jag dem springa i rastgårdar eller liknande. Under nätterna sover vi alla tre i min säng :D

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[chouwa]
2010-11-19 18:01
0

Tycker att ovanstående har skrivit mycket bra!
Ja älskar både Whippet och Saluki otroligt mycket, upplever Whippeten som lite "lättare" (dvs lägre integritet, mer lätttillgängliga och mer lättmotiverade till träning och samarbete) Salukis är väldigt stolta hundar (det är alla vinthundar) och kan ibland vara lite mer "allvarliga" än vad en Whippet tenderar att vara.

Denna kommentar har tagits bort.
[pummis]
2010-11-19 19:21
0

Jag har bara träffat ett fåtal Salukis, men de har jag upplevt som mycket mer "svår-flirtade" än whipparna. Att de, precis som chouwa skriver, har högre integritet och att man måste "förtjäna" deras uppmärksamhet på ett annat sätt.

Jag tycker Salukis är otroligt vackra, dock har de jag träffat verkat något tråkiga jämfört med mina galna whippets ;)

Changrila
2010-11-20 10:59
0

Vadsjutton, blev det ingen #3 i den här tråden? :S

I alla fall, det ni (chouwa och pummis) skriver håller jag nog med om. Fast jag ser det på ett annat sätt:
Whippets är skitjobbiga, hoppar runt överallt och har ingen värdighet.
Salukis är härliga och har värdighet :D

Och det där med att salukis är "tråkiga": Ofta så bryr de sig ju inte ett dugg om främmande personer, vilket gör att om man inte känner hunden själv så kommer man uppfatta den som tråkig. När man sedan lärt känna dem så hälsar de glatt, vill vara sociala och hänga med på allt man gör. Att de sedan har fullt med idéer på vad man kan göra, är busiga högt upp i åldrarna och går att träna "allt" med bara man vill, det ser jag mer som något gemensamt för de flesta vinthundsraser än specifikt för saluki.

---------

[pummis]
2010-11-20 18:07
0

#5: Visst har whippets värdighet, men de är väl den vinthundsras som är mest allroundhund skulle jag säga. (de har ju terrier i sig så de ska ju vara något mer som "vanliga" hundar) De ska inte heller glatt hoppa i famn på en främmande människa (även om min ena whipp gör det, vilket gör honom rätt o-rastypisk!) men jag anser att salukis inte bara är "tråkiga" mot främmande människor utan också mot andra hundar. När mina whippar träffade två salukis i en rasthage var de föga intresserade av mina grabbar och inte heller de andra hundarna. De lunkade omkring och sprang knappt nånting jämfört med mina whippar. Kändes lite som tjuren Ferdinand som bara ville lukta på blommorna. :P

Men smaken är som baken, som tur är. ;)

Changrila
2010-11-21 01:19
0

Det är verkligen kul att läsa hur olika hundar man träffat ändå..
Jag har i princip bara träffat whippets som "kastat sig på" främmande, bara ägaren hälsat och visat att det är en vän som det hälsas på. Dessutom har jag ALDRIG träffat en saluki som inte haft något intresse av att springa och leka med andra vinthundar.

---------

Winta
2010-11-21 15:43
0

Tack för era rader! :) För säkerhets skull så varnar bara att jag kan svamla lite för mkt så det blir lång här. (nog nervös att skriva i forum) :)

Det stämmer i allafall ang Saluki, känner en som arbetat på fritidsgården då jag var tonåring som har fyra saluki och de var typ neutrala men vänliga trevliga hundar. och vi fick rasta dem när vi besöker henne eller under lovet när vi barnen kommer dit när föräldrar jobbar. Det ledde till att jag fick fina minnen och skulle kunna tänka mig ha en sådan i framtiden.

Sen oxå med whippets hos en granne för flera år sen som själv är uppfödare. (man har fått lära känna den rasen också).

Men bara viktigt är att jag känner att den rasen är rätt för mig eller inte. Så det inte blir helt fel sen… Själv har jag en blandras mellan Podengo  och något annat som jag inte har aning för. Snart blir 11 år och är pigg, aktiv. Hon fick oxå få springa av sig varje dag när vi går ut på långa promenader. (varierar om mellan 5-8 km)

Nu får meningen ta slut här… :)

Winta
2010-11-21 15:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild

ajanki
2010-11-21 19:31
0

#6 Låter som om det var gamla salukis du träffade i rasthagen eller så var dina whippetar för mycket på. Jag har aldrig varit med om en saluki som inte vill springa, springa och springa!! Däremot så leker/springer dom inte på samma sätt som en whippet, så det är inte alltid det klickar fast det är vinthundar man släpper ihop.

Men om dom är vana vid varandra  så springer och leker dom väldigt bra.

När mina salukis hade vant sig med våran whippet (och han med dom) så sprang dom väldigt bra med varandra.

Dock så såg man att dom hade olika sätt att leka/springa och uttrycka sig på.

Winta, det är väldigt svårt att tipsa dig om den ena eller andra rasen och alla skriver ju varmt om "sin" rasSkrattandesåklart!

Men du gör helt rätt som frågar om dom olika raserna, mycket kan man ju läsa sig till men bäst är det ju att fråga nån som lever med dom.

Miit tips till dig är att träffa flera uppfödare (eller några med många hundar av den rasen)och hundarna såklart, så får du se flera av dom live och peppra personen med frågor!!

När du träffat många salukis och whippets så är jag övertygad om att du känner vilken som är "din" ras.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur salukis och whippets är att leva med, men jag tar det en annan gång!

sighni
2010-11-22 20:03
0

Jag har whippet och saluki. Båda raserna är fantastiska på sitt sätt. Jag tycker som nr 10 att du ska lära känna så många olika vinthundar som möjligt så kommer du fram till vad som blir rätt. Glöm bara inte att hundarna är individer.

Winta
2010-11-25 20:30
0

Tack för tipset. ska kolla vidare runt bland uppfödarna. Ev gå på hundutställning är ett bra sätt också. Var på en för ett tag sen och mötte en som ägde två par whippet. De är fina och även neutrala när man hälsar på. :)

just det, en fråga… om jaktinsikt, att de kan fungera ihop med de katter man har hemma men hur andra katter ute eller hemma hos någon annan? (det kan nog vara olika för varje hund) hmm..

[chouwa]
2010-11-26 18:55
0

#12: Djur som springer är sällan en bra idé.
Även en hund (gäller Alla raser!) som tycker om katter och är van vid dem hemma och inne kan ta en katt (eller annat djur) om den kommer ikapp. Det är ett avslutande beteende på jakten, liknar en överslagshandling kan man säga, och ren instinkt och har alltså sällan med hundens känslor för djuret (dvs om de gillar eller ogillar t.ex. katter) eller "elakhet" att göra utan det är ett naturligt beteende efter jakt.
Då vinthundarna (speciellt de större vinthundarna) har så stark jaktinstinkt skulle jag aldrig ta någon av mina vinthundar och släppa på en gård där det finns okända katter som springer ifrån hundarna.
Men undantag finns Alltid! Men risker är onödiga att ta!
Inomhus har jag själv aldrig upplevt att det är några problem. De dödar ju inte för dödandets skull utan som sagt som ett avslut på jakten. Så länge hunden inte får jaga katterna tror jag inte risken är så stor. Men ha koll i början och sätt tydliga gränser för hunden.

sighni
2010-11-28 19:52
0

Jag har katter också förutom vinthundarna. Det fungerar bra med dem egna katterna. Katter ute kan få dem att skälla och reagera. Det är inte samma sak. Det finns ju ingen anledning att släppa en hund efter katter. Katter kan dessutom skada en hund om det vill sig illa.

Winta
2010-11-30 21:20
0

Tackar för era rader och desto mer kunskaper får man… :)