Söva vinthund
Någon som haft problem när ni behövt söva eran vinthund?
Många veterinärer vet inte om att de brukar kunna vara mkt känsliga då man behöver söva dem. Det sägs att risken är större just för att de är så tunna.
Jag har alltid bett om att de ska ge en lägre dos.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Vad har du för källa till det? - _"de brukar kunna vara mkt känsliga då man behöver söva dem. Det sägs att risken är större just för att de är så tunna."
_Är ju inte speciellt bra att ge för lite heller. Och det borde vara svårt för dig som inte har utbildning (är jag fräck o utgår ifrån?) att avgöra hur mycket narkos en hund skall ha.
När våran grabb opererade ögat var det inga problem alls med sövningen iaf.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
#1 Jag har ingen källa till det, utan kan endast hänvisa till mycket erfaret greyhound folk jag umgicks mycket med då jag själv hade tävlingshundar. Men om du nämner det till veterinärer så säger det oftast.. ja just ja bra att du sa det, tänkte inte på det. Så helt ute och cyklar kan jag inte vara… eller?
Likaså var jag med i en undersökning angående hjärtat på greyhounds. Och det visade sig att en greyhound har för det mesta ett mkt oregelbundet hjärta och i många fall ett förstorat hjärta. Utan att de för den saken skulle kunna påvisa något negativt med det.
~ Anneli ~
Ja vinthundar över lag är mer svårsövda än andra hundar och man bör vända sig till en veterinär som sövt vinthundar innan.Ofta handlar det om att det tar längre tid för en vinthund att reagera på narkosen som då gör att veterinären ofta ger mer och hunden dör av en "överdos".Dom har också mindre blodmängd förhållande vis till stort hjärta och lungor som också kan ställa till det.En del vinthundar har också det som kallas för "vinthundshjärta"
Jag brukar vara extremt noga med att fråga om dom har sövt vinthundar innan annars bör du vända dig till en klinik som har erfarenhet av det.
mvh Tira
* tiras
Ang hjärta på greyhounds så har många något som kallas för sporthjärta.Ett något förstorat hjärta som också drabbar elit sportsmän.Ofta kan dom leva med det hela livet utan symtom ett fåtal kan behöva medicin speciellt på ålderns höst
mch tira
* tiras
#4 Inte bara fd kappare… för i och med den undersökningen jag va med i så visade det säg även på de yngre hundarna som ännu inte var tävlingsklara.
~ Anneli ~
Ja jag skrev det av gammal vana så ändrade det nu ;))
* tiras
Jag håller inte med om att det är så märkvärdigt att söva en vinthund(greyhound) längre. Kanske var det så förr men med dagens mediciner är det inget jag ens reflekterar över. Har heller inte hört talas om någon (greyhound) som har fått en oavsiktlig överdos dem senaste åren.
Jag har haft Annie (kapplöpningsgrey) i 2 och 1/2 år och hon har varit sövd 4 ggr på 4 olika kliniker under den tiden och inte en enda gång har jag varit orolig över att hon inte skulle vakna ur narkosen.
Jag håller nog med #7 i det här.
Idag är det helt andra mediciner än för bara några år sedan och jag har Väldigt svårt att tro att en veterinär skulle säga "Just det, vad bra att du sa det" som om att det var någonting dom skulle glömma annars. Skulle jag möta en sådan veterinär skulle jag byta klinik. Sådant skall veterinärer vara fullt medvetna om och det tror jag helt klart att de flesta är.
Jag skulle aldrig gå till en veterinär som jag tvivlar på har all fakta om när man skall vara försiktig och med vem/vilka. Jag litar på min veterinär och de två gånger min greyhound varit sövd har jag inte varit orolig (mer än vanligt ;P) och det har heller aldrig varit några problem.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Jag har sövt ner min whippet två gånger de senaste månaderna, och då jag hört att det ska vara mer riskfyllt att söva ner vinthundar, så frågade jag veterinärerna. De sa att det till viss del stämmer, men att det inte är så mycket högre risk som många tror. Anledningen till att det skulle vara aningens mer riskfyllt är för de är så smala (har knappt nåt underhudsfett) och har då högre risk för att inte vakna upp efter en narkos. Varför vet jag faktiskt inte och jag minns inte riktigt vad vetten sa. Men de sa att de är medvetna om riskerna och därför alltid ser till att vinthundarna har varma filtar oså så de inte blir kalla.. ?
Greyhounden HAR större hjärta, större lungor, annorlunda muskeluppbyggnad som gör att de kan jobba anaerobt längre än "vanliga" hundar, mindre kroppsfett, annorlunda blodbild etc.
Det finns en hel bok om omsorg och vet.medicin enbart för greyhound, skriven av ledande veterinärer av greyhound. "Care of the Racing Greyhound" m. bl. a. Jim Gannon. A4 stor och 400 sidor fullpreppad med text och bilder om denna oerhört speciella hund. Köp den och ni har svar på alla era frågor!
Hundsport Special skrev i sista numret om deras specifika muskeluppbyggnad i hamstringmuskeln - så visst är greyhounden speciell, på många sätt. Den är och förblir en elitidrottsman på hög nivå och behöver skötas därefter.
Visste ni förresten att de oftast är DEA-negativa och kan således oftast ge blod till alla hundar. Blodgivarmottagningar blir glada om man kommer med sin greyhound!
Detta borde kanske ligga under annan tråd, men lägger det här då jag läst alla andra inlägg här där det fanns funderingar om "annorlundaheten".
MVH / Lotta
Å,den vill jag ha tag i.Ska goggla den med en ggn.Tack för tipset :)
* tiras
I början på 80-talet hade jag 2 afghaner bägge blev sövda, ingen sade någonting om att det var svårare. För en vecka sedan blev min greyhound sövd inte ett ljud om att det skulle vara farligt.
Alla tre mådde bra after sina sövningar.