Whippet och Saluki
Hej :)
Skulle ni säga att saluki kräver mer motion än en whippet?
Generellt sett nej. Whippet och saluki är väldigt olika mentalt, men just hur mycket motion de behöver är de ganska lika med :) Däremot så är många vinthundsägare väldigt dåliga på att motionera sina hundar och tänker att det är bra bara för att hundarna ligger stilla inomhus (vilket de oftast gör bara de har något mjukt att ligga på).
Den som vill köpa en vinthund bör vara medveten om att det är en typ av hund som vill vara väldigt aktiv fysiskt. Det är inte en fin soffprydnad som bara behöver skutta lös lite ibland, vilket tyvärr många tror.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Okej. Ja, motion är ju viktigt.
Mentalt olika, att whippet är mer öppen och tillgänglig och saluki mer reserverad av sig? Eller finns det mer mentala olikheter mellan dessa två raser?
#2 Kort kan man säga att whippet är mer "hundig" av sig än en saluki som är riktigt vinthundig. Whippet är ofta mer studsig, salukin har ett lite annat lugn och värdighet. Whippet är mer lättmotiverad i träning (men, det är fortfarande en vinthund och man ska inte för en sekund luras att det är lätt att träna dem). När man har dem lösa ute på större områden så springer whippet ofta mer rakt fram och tillbaka, och håller sig närmare sina människor. Salukin springer i stoooora cirklar och springer lättare långt bort.
Gemensamt för dem är att de hatar dåligt väder, är aktiva ute och lugna inne, har stark jaktlust och kort mental uthållighet (vilket bidrar till att de är svåra att träna med).
Många personer har både whippet och saluki. Själv har jag bara saluki och har svårt att tänka mig en whippet just pga de mentala skillnaderna. Det finns också gott om folk som har whippet och som inte kan tänka sig saluki. Man ska inte luras att tro att det är "samma ras i två olika utseenden".
Mycket av det som skiljer sig åt mellan dem är sådant som jag tycker är svårt att sätta ord på. Det är så mycket smådetaljer att det för mig blir mest en allmän känsla. Är du nyfiken på raserna är det allra bästa du kan göra att försöka träffa hundar ur de båda raserna och uppleva skillnaden live. Bor du i Sthlm eller närheten kan jag utan tvekan hjälpa dig med det :)
---------
Okej. Jag har varit på några hundutställningar och träffat whippet och saluki. Men jag känner att jag behöver träffa fler.
Hehe. Ja, jag träffade en whippet som ville stå och studsa på samma plats. Själv vill jag gärna ha en lugn hund, men den får gärna vara aktiv utomhus.
Nej, jag bor inte i närheten av Stockholm. Bor i Västra Götaland.
Changrila, vet du om det är någon skillnad och så i temperamentet mellan släthårig saluki och långhårig saluki?
#4 Värt att tänka på också är att de inte är "sig själva" på utställning. Det är stor skillnad på hur de beter sig i hemmiljö och i sådan miljö, och dessutom är det ofta bara en typ av saluki på utställning, salukis varierar massor och att då träffa ett flertal olika kan göra mycket för vilket intryck man får av dem. Finns du på facebook? Där finns en grupp som heter saluki-sverige och där kan du lätt få kontakt även med personer som bor i närheten av dig.
När det gäller släthårig- och långhårig så är det ingen skillnad på temperamentet, och det kan födas båda sorterna i samma kull. Men ja, som sagt var så varierar salukin mycket mellan olika linjer osv och det absolut vanligaste jag hör från nya ägare som börjat vara lite mer aktiva med sina hundar är att de önskar att de tagit reda på mer innan köp, för då hade de nog kunnat göra ett bättre köp. Även om de älskat sina hundar så har de flertalet gånger önskat att de köpt från annan uppfödare eller så.
---------
Ska försöka träffa raserna i hemmiljön också.
Nej, jag har inte Facebook.
Okej. Jag har hört att släthårig är mer reserverad än långhårig men då stämmer inte det.