Berätta om era italienare!
Hej! Jag har precis skaffat min första vinthund (en blandis med 75% Italiensk vinthund) Hon har massor med speciella beteenden som jag inte känner igen i min andra hund. Skulle vara kul att se om några av hennes beteenden är vanliga hos Italienska vinthundar! Så berätta om era Italienare så kan jag se om det är något jag känner igen! ☺️
Hej, jag såg att detta inlägg fått noll svar! Jag har inte varit på dessa sidor på flera år, men när jag nu såg denna uppmaning vill jag absolut svara trots att det gått ett år sedan du skrev! Jag har en Laban vars mor var Jack Russell och far champion italiensk vinthund. Han är den mest speciella hund jag någonsin känt. Jag listar snabbt härnedan egenheter han har så får vi se om din hund har samma: Han skriker när vi går i ett sällskap och en av oss avviker, detta gör det svårt att ta med honom på stan om någon sks gå in i en affär t ex. Det låter som att slår honom på det värsta sätt, jag har aldrig hört någon hund skrika så! Han är så snabb att det ser ut som han flyger mellan soffor och fåtöljer i vardagsrummet, han hoppar lätt över en meter i luften om möblerna är placerade en bit ifrån varandra. Som kapplöpningshund kompenserar han sina kortare ben med ett vansinnigt terriertemperament , när han hör den mekaniska ”haren”. Han har också en mycket stark instinkt för riktiga harar, står på två ben och ylar när han ser en. Han kan böja sin kropp som ingen annan hund, speciellt sin långa nacke, han behöver kudde till den, han älskar också att sova i de märkligaste positioner, gärna med bakbenen högt i en kuddhörna på rygg och huvudet ner, ofta inkilat någonstans. Han fjäskar inte, har stor värdighet. Godis kan han dock göra mycket för. Han var extremt snabb att lära sig olika intelligensspel på valpkursen, snabbast nånsin som läraren sett. Efter att ha gått en klickerkurs var det nästan som att han kunde lära sig vad som helst på tio minuter. På nosework diskvalificerade han sig eftersom han fick överslag av iver och började kissa på planen, på viltspår blev han diskad eftersom han fick lust mer på levande ekorre än att spåra blodet som han skulle, annars var han kursens stjärna på viltspår. När han var valp provade vi på weightpull, liten som han var hade han temperament och driv tillräckligt för att i mörker på vintern i regn och rusk dra en kätting runt en bana flera varv (trots att han annars hatar regn!)! Ja detta är bara ett urval av alla hans exceptionaliteter, nu är han nio år och lite mer sansad, de drag jag uppskattar mest hos honom är vinthundsdragen och andra hundar framstår numera allra oftast tyvärr som lätt imbecilla och oändligt långsamma och tråkiga! Lycka till med din vackra hund, du har gjort ett fynd!!!