Skaffa Greyhound - Tid och pengar ungefär
Hejsan, jag heter Nicki och jag är 22 år och jobbar som djurvårdare. Har haft lite erfarenhet med att ta hand om hundar, men vet säkert inte lika mycket som andra här på sajten som har mycket erfarenhet.
Funderar lite på att skaffa en Greyhound och vill gärna vet ungefär på ett hym hur mycket tid ni som äger Greyhound ger varje dag med motion och ungefär hur mycket ni lägger på hundens kostnader varje månad (mat,försäkring,hunddagis, övrigt). Det skulle hjälpa mig stort för att kunna förbereda bra innan jag letar efter en vovve och tar hem den.
Också ifall det är någon som känner en uppfödare eller hundhem där man adopterar skulle vara stor hjälp så jag kan prata med dem också och se ifall det finns någon hund som klickar med mig.
Av vad jag har förstått mig på så är det väldigt låg energi hund hemma (men kan ha någon stund av bubblande energi), och att det bör få kunna springa av sig några gånger i veckan i en stor inhägnad. Det är mycket mer självständiga så inga fancy agility tricks kan tänkas tränas in i dessa varelser, och att rasen verkar allmänt frisk och livslängd är mellan 10-15 år.
Vad som har dragit mig till denna rasen är dels dens helt underbara och graciösa utseende, och att det är relativt lugna. När jag tänker mig att ha en hund med mig så tänker jag mig inte en hajk ute i timmar, men kanske någon som finns och bor med mig i huset för att slappa och kela och som kanske följer med mig i stan nån timme på en lugn promenad. Tänker också att jag jobbar deltid och då brukar jag vara på jobbet ca 10 timmar, är det någon som är borta så länge också? Tycker ni att hunddagis är det bästa alternativet, eller någon hundrastare, eller vad gör ni.
Tänkte bara sista frågan, hur är det vid vintertiden. Min far har en pitbull som är mycket korthårig och med henne när man ska ta ut så behöver man en jacka. Men min fråga är om det räcker, om jag har förstått det rätt så kyls greyhounds ner mycket mer pgv det låga fett till muskler det har.
Tackar för all svar och om ni har något annat info som ni tycker att någon som funderar på att skaffa en greyhound (eller bara en hund i huvud taget) behöver veta. Visa gärna bilder på era fina vovvar :)