Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 1803 ggr
Bästakompis
0

"Terränggående"?

Jag undrar hur en whippet fungerar att ha med i skog och mark, kanske klippig och besvärlig terräng, vått och lerigt, risigt osv. Den ser så känslig ut med sin tunna päls och smala ben. Det är en viktig punkt för mig om jag skaffar hund, annars verkar whippet perfekt 😊

landsbygdsbo
0

Det är nog inget problem så länge de inte jagar.

Men drar de igång en jakt ska man vara medveten om att de är avlade för jämna fina fält och förmodligen riskerar att bryta nacken i normal svensk skogsmark vid en vild jakt…

Bästakompis
0

Tack för svaret. Man har ju inte hunden lös i skogen, i min värld i alla fall, det finns det lag på. Jag bor nära två stycken hundrastgårdar där jag har tänkt släppa hunden så den får springa fritt. De brukar inte backa för såna hinder då? Eller en regnskur…fast man kan ju ha med sig ett regntäcke i så fall…

smurfan-13
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vinthundar jag känner har generellt ömtålig hud och tenderar att kunna få ganska så stora revor/sår om de tex springer in i nån pinne eller nån annan hund tjuvnyper under lek. Men annars är de väl inte ömtåligare än vad en gör de till ;) Tipsar lite om cirnecon som är avlad för en betydligt besvärligare terräng ;) Ungefär samma storlek, betydligt snyggare, men kanske lite mer krävande att leva med :)

Herveaux
1

Min moster har två st Italienska vinthundar och något av det bästa den äldre hanen vet är att rasa fram genom skogen, desto snårigare - desto bättre!

Han har klarat sig utan en skråma så här långt under sina 8 år.

Regn, blåst och kyla är inte populärt, men med ett täcke på så är det bara att trava på som vanligt med dem.

// Harley

sighni
0

Inga problem med en whippet i skogen. Där befinner sig mina varje dag. Regn gillar de dock inte men det går bättre med regntäcke på. #3 Vilken som är "snyggast" cirneccon eller whippeten kan ju alltid diskuteras. Klart är i alla fall är att whippeten är lättast att ha att göra med. Whippet måste vara en av de mest lätthanterliga hundraser som finns. Whippet har sitt ursprung från England där finns det också skog och som bekant regnar det en del där……. Jag tycker nog whippeten är den av de vinthundsraser jag har erfarenhet av ( afghan och saluki) som skadat sig minst när de sprungit omkring. #0 Du verkar ju inte tänka ha hunden lös vid skogspromenader så då blir det ju inga problem.

Bästakompis
0

Tack för svaren, det låter ju bra. Jag är ute ganska mycket och vandrar, även fjällvandring. På något sätt ser man inte en vinthund framför sig om man vill ha sällskap på såna saker 😀 Men jo, det låter nog som om whippet är något för mig ändå. Jag vill ha en tystlåten hund och en som man inte måste skrika på och dominera över för att den ska uppföra sig, det passar inte mig. Och jag är inte intresserad av att tävla i lydnad, bara ge den vardagslydnad och träna trix för skojs skull i så fall. Otroligt söta är de också. Räcker det att släppa den lös endast i rastgård och låta den busa loss? Det är bara ca 200 m till den närmaste rastgården så det skulle funka en stund varje dag för mig. Sen kan den få lite cykelträning också förutom koppelpromenader. Det kommer nog tyvärr inte bli verklighet förrän rätt långt fram i framtiden, dock. Men jag gillar att drömma:)

sighni
0

#6 Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med att fjällvandra med någon vinthundsras. Jag gillar också att vandra och är nästan varje dag ute på flera timmars långpromenader i skogen. Det gillar hundarna oavsett ras. Det enda problem jag haft är väl att det fastnade en massa skräp i afghanernas päls men nu handlar det ju inte om dem. Whippet och saluki har jag inte haft några större problem med. Jaktinstinkten brukar ju vara ett gissel annars. Kontaktövningar och inkallning är bra att jobba med.Vinthundar behöver få rasa av sig. Jag tror att en whippet nöjer sig med att få springa en stund i rastgård men har ingen erfarenhet av det. Whippet brukar vara "lydiga" av naturen och tränar du vardagslydnad och skojövningar kan du säkert ha den med lös i skogen. Ett sätt att få hunden mer följsam är att under promenadens gång tränar olika grejer. Då blir hunden mer uppmärksam på en och behöver inte själv hitta på en massa, vilket ofta kan bli jakt. Vinthundar är jakthundar och jaktinstinkten är framträdande. Det skiljer sig nog åt en del i styrka mellan raser och individer men behöver inte bli ett problem. Du kanske skulle vilja träna whippet race, lure coursing eller kapp? Då får ju hunden rasa av sig ordentligt och jaga. Jag har tränat och tävlat lydnad fr a med mina afghaner. Nu tycker ju inte jag att man ska " skrika och dominera" över någon hund för det behövs inte. Man kan få en lydig och nöjd hund med lugnare metoder. En vinthund som man skriker på låser sig direkt och det blir pannkaka. Visst är de vackra! Det är väl deras "problem". Många ser vinthundar bara som utställningshundar och vackra ting. Det tycker jag inte om. De är först och främst hundar och brukshundar i sina ursprungsländer. Jag tror att alla hundar mår bra av motion och aktivering av något slag. Lycka till med din whippet! Jag trir inte du kommer att ångra dig.