Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikett: hälsa-utfodring
Läst 4364 ggr
Smultrollet
0

Hur mycket mat till whippetvalp?

Hej på er. Nu har jag äntligen fått hem min valp, som såklart är fantastisk! Dock oroar jag mig, som en gör som nybliven hundägare, för ungefär allting! Det var längesedan jag hade valp senast. Främst oroar jag mig för om hon får för lite att äta. Jag ger henne uppblött Royal Canine, på uppfödarens inrådan, som också sa att hon brukade ha mat tillgänglig hela dagarna. jag känner att jag hellre vänjer henne vid att det finns mattider ger ca 4 ggr per dag. Men hon verkar inte nöjd, utan vill alltid ha mer. Jag har letat som en toking efter någorlunda exakta mått på hur mycket en whippetvalp ska ha, men hittar inget. Jag är kanske nojjig, men vill jättegärna höra hur ni brukar göra. Gärna i gram eller dl så att jag verkligen vet att jag gör rätt… Kommer säkert komma med tusen fler frågor under valptiden, då är det skönt att det finns ett sånthär forum. :)

Changrila
0

Det kan vara den stora mängden spannmål i fodret som gör att hon känner sig konstant hungrig. Min egna valp barfar jag och hon har fått äta så mycket hon vill under hela uppväxten, hon har reglerat det bra. Men annars, blir valpen för tjock, minska maten, håller hunden hullet bra, ge så mycket som valpen vill ha.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

starcastle
0

Nu har jag Silken Windhounds och inte Whippet och Silkens är lite större än en Whippet.

Mina växer upp på Royal Canin Medium Junior som regel.
Hanarna äter ca en liter per dag (mängd i torrt tillstånd) ungefär upp till 10 månaders ålder då hanarna inte längre växer så mycket på höjden.

Tikarna brukar mer eller mindre ha växt färdigt vid 7-8 månader och de brukar äta nånstans 6-8 dl per dag fram tills dess. 

Man får anpassa efter om hunden  är för mager, för tjock eller i lagom hull.

Eftersom en Whippet är lite mindre så äter dom sannolikt lite mindre än ovanstående. (Silkens ligger mellan 50-60 cm ungefär)

Smultrollet
0

Hej. Tack för svar. Tycker det är så svårt med hull bara, de är ju så smala naturligt, och jag har ingen tidigare erfarenhet av vinthundar öht. Men jag ger henne kanske 400 gram/ dag uppdelat på 4 tillfällen samt mycket godis vid lek och träning.  Låter detta lite?

starcastle
0

Hur många deciliter är 400 gram?

Warillo
0

Vägde RC junior, 1 dl är ca 45 g. Så 400 g är ca 8,8 dl.

smurfan-13
0

Hjälp vad mycket mat var min spontana tanke! Har en cirneco (53 cm & 14½kg) och när han åt torrfoder låg han kring 4-5 dl/dag, en period testade jag att öka en del då han vart väldigt tunn, men han bara sket mer utav det. Numer käkar han färskfoder och barf, vilket funkar mkt bättre!