Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettuppfostran-träning
Läst 3338 ggr
Smultrollet
2

Äntligen Whippet!

Hej! Vi får hem en liten Whippettik 10 mars, ska bli så underbart! Alla berättelser och knep på hur valptiden såg ut för er mottages tacksamt, och även tips på vad man kan förvänta sig/ tänka på extra mycket angående just Whippet. Jag har läst på som en toking, och känner verkligen att whippet är idealhunden för mig, men det är ändå min första vinthund, så egna erfarenheter och historier vore guld värt! Tack på förhand!

[HundochKatt]
0

Trevligt! Jag har också en Whippet som nu är dryga 2 år gammal. En underbar ras och vackra att se på, speciellt när de får springa lösa och ge järnet!

MEN, det är också en påhittig ras och förstörelsemaskin! 

Jag har haft många hundar i mitt liv men aldrig någon som förstört så mycket som denna herre gjort. 🤪

Det värsta han har gjort är att få hål i golvmattorna. I hallen har jag ett hål som är ca 15 cm i diameter, mitt i mattan. Hur han lyckats med det har jag inte en aning om och jag var bara borta 1 timme… och han har hundkompisar.

I sovrummet har han lyckats med att få två mycket mindre hål i golvmattan…  

Han har också bäddat i min säng och rivit upp hål i resårmadrassen. 

Han har också "grävt" i skinnsoffan och det har blivit några små hål… (Knappt 2 år gammal skinnsoffa så man är ju mindre glad).

Det här gjorde han dock när han var yngre och har inte gjort några sådana saker på mycket länge. Dock litar jag inte på att hemmet är orört tills jag kommer hem. 

Mitt tips är att alltid gå en promenad, innan din vovve lämnas. Då förhoppningsvis är hon lugnare. Så gör jag nuförtiden.

Vildavestern
0

Gratulerar till ett mycket trevligt rasval!

Jag kan bara hålla med HundochKatt, whippetvalpar är påhittiga och destruktiva små varelser. Min whippethane var väldigt uppfinningsrik och höll på med bus och annat långt upp i åldern.

Under sin uppväxt lyckades han gräva sönder ett par madrasser och ett antal lakan, gnaga hål i väggarna, hyfsa till inredningen - han tyckte nog att hörn på möbler var farligt och ville väl bara hjälpa till med säkerhetstänket, grävde sönder vår soffa som vi hade haft ett par veckor så till den milda grad att den fick kastas ut, han slukade böcker i parti och minut, första julen slaktade han stora delar av min stackars mammas tomtebestånd, han gnagde sönder i stort sett allt som kom i hans väg. 

Sylvester, som han hette, hade ett självförtroende som inte var av denna värld. Han var totalt orädd för allt, hade en ängels tålamod och var guds gåva till tikarna - om han fick säga det själv.

Man kunde muta honom till vad som helst, han hade sålt sin själ för en bit godis och det gjorde honom till en fröjd att träna med.

Sylle lugnade inte ner sig förrän i 6-7 års åldern, visst var han inte inte destruktiv så länge men han hittade på bus, snattade saker och mat.  Han var väldigt pigg ända tills de två sista veckorna i livet, då var han sjuk och hade inte mycket ork kvar.

Jag har varit utan whippet i lite mer än två år nu och gud vad jag saknar en liten whippet i sängen! Jag kan bara säga att du har valt en helt underbar ras och jag hoppas ni får mycket kul ihop.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Wenniz
0

Grattis till valpen! 🙂

• Nederlandse Kooikerhondje -
Smultrollet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack ska ni ha! Jag är så glad att jag äntligen tagit beslutet och det blir whippet, jag har i flera år hoppat fram och tillbaka bland olika raser. Men jag tror verkligen att whippet blir perfket för mig! Vad äter era whippets? Är det något särskillt ni tagit fasta på angående foder till just whippet? Bifogar en bild till, kan inte se mig mätt på henne! XD

Wenniz
0

#4 Min Whippet äter Mush Barf, sedan en massa andra färskfodermärken om jag får tag på något billigt. Färskfoder/barf är det som absolut har funkat bäst på min Whippet, allt från bajs, mage, päls, tänder och energi.  🙂

• Nederlandse Kooikerhondje -
[HundochKatt]
0

Min äter Barf. Egenkomponerad. 

Behöver nog inte säga det, men gör det för säkerhets skull ändå. Givetvis ska valpen äta det den är van vid från uppfödaren ett tag när du fått hem den och innan du börjar göra ev. byten.