Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 1141 ggr
Pasta
0

Rese-hund?

Hej!

Har börjat fundera igen över det där med att skaffa hund.. Men jag behöver lite råd!

Mitt främsta problem är att jag gillar att flytta runt i olika länder. Blir oftast Latinamerika under vintermånaderna och en kortare resa i Europa på sommaren.
Den ultimata hunden för mig är alltså en som kan resa med, en äventyrshund!

Har ni erfarenhet av att flyga med hund?
Kan lastutrymmet fungera i längden, eller ska jag satsa på en som är liten nog att åka i kabinen (under 8kg) trots att jag egentligen gillar lite större hundar?
Som jag förstår är vinthundar lite bräckliga, lastutrymmet kanske är uteslutet redan utav den anledningen?

smurfan-13
1

Många bolag (framförallt på långflygningar) accepterar inte hundar i kabinen oavsett, så flyger en mkt lär en nog behöva räkna m att hunden kan åka i lastutrymmet!
Jag skulle börja med att kolla upp vad det är för regler för in och utförsel i de länder dit du vill kunna ha m din hund. Det är ju inte alls säkert att det är genomförbart. Sen skulle jag kolla lite vad det kostar. Att skicka hund via cargoföretag kan bli väldigt dyrt.

Oavsett rasval så tror jag det är väldigt viktigt att skaffa en individ som är trygg i sig själv och inte visar tecken på minsta rädsla eller oro, då det ändå krävs en del att kunna flyga. Viktigt även att tidigt burträna valpen, så den lär sig att älska sin framtida flygbur!
Jag har flugit spanien-sverige en hel del m hund utan problem och nu är vi på väg att flytta till wales. Där blir det dock bilvägen för djuren, då det är för krångligt/dyrt/omöjligt att flyga m dem.