Vinthunds mix 16 kg
Hej. Jag tog över en kompis vinthund. Hemma hos henne äta han inte torrfoder utan "färsk foder". I September bytaade vi hund direkt blev de regler matbyte på längre tid vilket han konstant var dålig i magen av under bytes tiden av foder. Men då min tik reagerade på Standard Mild så gick jag tillbaka till Doggy för tiken skulle. Min hane vinthunden hade magkatar innan han klara inte av fett i hög halt mm. Här äter han nu då doggy orginal 3 dl per måltid plus en massa restmat och hundgodis. Hos veterinären vägde han 16 vilket gör att man känner höftbenen mm igen. De har man inte gjort sen september. Nu hoppas jag på att han lägger på sig de där 1 kg som han behöver. Jag vill INTE byta mat då de är bra för dom båda. Tänkte se om ni vet något tips som kan få ha tjock igen?
åh, fina killen, honom har jag sett mycket av när han bodde hos tidigare ägare :)
Hur kommer det sig att du vill ha hunden tjock? En hund mår inte bra av att vara tjock.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Japp de är dotters gudmors tidigare hund :) Hon tog min valp ist.
William som du säkert minns då med hade mycket problem med sin mage. Och efter han kom hit har han inte haft samma problem alls. De ända är nu då att jag vill ha han "tjockare" alltså de där 1kg som har tappade.
Du som har en saluki "bedömning av din bild" Vet hur lätt de är när dom tappar även 1 kg. Idag känner med Williams höft ben och dom är "rum benen" Som sitter nedan för svansen och gör de obehagligt att sitta ner.
När han innan jul vägde 17 kg så satt han han var en gladare hund. Alltså de där 1 kg han har tappat behöver han igen så att han är William eller vad man ska säga.
Fan de är svårt att beskriva. Hoppas du förstår. Vissa hundar mår skit när dom tappar 1 kg och får inte tappa 1 kg för då blir dom "magra" och mår dåligt.
En hund som mår dåligt får problem med magen. När dom får problem med magen iaf min älskling så tappar han helt lusten att äta. Idag nu när han väger 16 kg så är vi tillbaka till att handmata han annars äter han inte. Och jag anser inte att han ska behöver vara där nere och skrapa på botten därför är de där 1 kg viktigt för han.
Jag kallar han tjock då. Han är inte tjock då. När vi var hos Veterinären och vägde han sa dom själv 1 kg till måste han upp. Så inte bara jag som vill detta.
Stämmer bra att jag har saluki, och nu hänger jag med mer på hur du menar :) men visst mådde han bra av färskfoder? Du har ingen möjlighet att fortsätta ge honom det?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jo men efter som läget låste sig hos henne och han mat vägrade typ pga stress mm. Så när han kom hit sa jag direkt att de blir torrfoder här. Vilket han har ätit jätte bra sen september ☺ så fel på maten är de inte. Idag har vi börjat med lax ojla sån norsk. Köpte den på Hemköp. Samt börjat med vatten och kalk mix i maten igen. Så får se nu omm han blir lite tjockare. Idag har han ätit 9 dl torrfoder vilken han gjorde innan jul med.

Tillsätt djurfett. Enklaste är kanske att köpa ister i matbutiken, bästa är mer rent/obehandlat från tex VOM eller emzoo. Börja m liten mängd (tesked-matsked) så inte magen rasar då fett kan vara ganska så lösgörande. Ända som funkat att få min cirneco i fint hull när det varit kallt.
Efter att ha ätit 3 mål om dagen med Laxolja i 2 av dom