Katter o vinthund
Hejsan! jag har en fråga när det gäller vinthundar. hur är dem med katter ?
Jag har två katter hemma hos mamma som inte är van vid hundar och min fasters hund har jagat dem osv så dem kanske är väldigt skeptiska.
hur introducerar katter som inte är vana vid hundar ?
brukar dem vänja sig ?
Det beror nog väldigt mycket på hunden…och katterna.
Jag hade katter när jag tog hem min första vinthund.
Katterna var då 2-3 år och min Skotska Hjorthund adopterade jag när han var ca 13 mån.
Från att han satte tassarna över tröskeln var jag stenhård på att han inte fick jaga katterna. Titta och (försöka) nosa var okej, men katterna fick säga ifrån när dom fått nog.
De första dagarna satt katterna mycket i sitt klösträd och tittade storögt på den gråraggiga älgen som flyttat in, och galopperade över golvet när dom skulle gå in/ut.
Det gick ändå förvånansvärt fort för dem att vänja sig vid varandra.
Några gånger hittade jag dem alla tre ihoprullade i min säng tillsammans. :)
Min nuvarande vinthund, en irländsk Varghund, kom hem till oss för ca ett år sen, han har bott med katt i sitt förra hem och han älskar katter. Möter vi katter ute börjar han pipa och vill bestämt fram och hälsa. Katterna är inte lika angelägna om att bekanta sig…
// Harley
Okt men går det lättare med en valp kanske? :) Haha va gulligt att han sitter och piper ^^
Jag har munkorgar hemma vilket är det första som åker på när jag tagit en ny hund, mina Greyhounds har jag tagit som vuxna och jag har inte någon erfarenhet av valp men jag gissar på att det är lättare än att ta vuxna. 😉
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus